Korsförlaming

Sv: Korsförlaming

Djurjouren skrev:
Man behandlar inte längre med B-vitamin vid korsförlaming. Det har nämnligen ingen effekt. Anfallet lägger sig i vilket fall som helst inom 5 timmar och det äringen skillnad i skadeeffekten efteråt om man gett B-vitamin eller inte...
Man brukade ge B-vitamin förr mest för att man som veterinär behövde göra något för att lugna hästägaren. Hästägare kan bli väldigt frustrerade om veterinären säger att det inet är nått man kan göra.
B-vitamin är oskadligt att ge så då fick det bli det....

mhm, men eftersom jag jobbade i ett stall med inridning/utbildning/korrigering så fanns där inga "hästägare" som behövde lungnas...:idea:

varken min chef eller övrig personal va särskilt frustrerad, det hade vi liksom inte tid till. och även där gavs B-vitamin i musklen. iochförsig oftast i förebyggande.:smirk:

Vad gör man då? Är det farligt, och i så fall hur vet jag att det är farligt? Bestående skador?

Man gör numera ingenting om man har en uppdaterad veterinär.

Jag själv har en korsförlamningshäst som jag nu lyckats få koll på så att det inte händer igen (äter bara betfor, lucern och olja), men innan jag fick koll på det så när han fick en korsis så ställde jag honom i ett elektrisk värmetäcke i 4-5 timmar-dvs så länge krampen fortgick. Det är det som jags ett allra bäst effekt på.Nästa dag syntes ingenting.Blodvärdena normaliserades snabbare än normalt.

Hur ser jag att min häst har fått korsförlmning då? O om jag inte kan behandla med ett sådant där elektriskt väremtäcke, vad kan jag göra då?

varför medicin förebygg på annat sätt

Min travare som drabbades av detta föebyggde jag med utevistelse innan körning aldrig direkt i från stallet.
Skrittade 3km travade 1½ skrittade igen så hästen fick värma upp ordentlig ochs å skritta av ordentligt och gärna hage igen.
Oftast beror korsförlamning i dag på överutfodring av protein ihop med mkt boxvistelse,
Man behöver inte spruta med nåt om man inte vill dessutom kan hästen få en reaktion på sprutan, mkt billigare o säkrare med det sätt som jag gjorde då. Han drabbades aldrig av korsförlamning efter att jag la om rutinerna. gör så med alla hästar oavsett korsförlamningsrisk eller ej . Bättre förekomma .......

Djurjouren skrev:
Man gör numera ingenting om man har en uppdaterad veterinär.

Jag själv har en korsförlamningshäst som jag nu lyckats få koll på så att det inte händer igen (äter bara betfor, lucern och olja), men innan jag fick koll på det så när han fick en korsis så ställde jag honom i ett elektrisk värmetäcke i 4-5 timmar-dvs så länge krampen fortgick. Det är det som jags ett allra bäst effekt på.Nästa dag syntes ingenting.Blodvärdena normaliserades snabbare än normalt.

men det finns fler anledningar till korsförlamning. det du beskriver va inte pricis den anledning jag beskrev...
sen finns det hästar som tex. är jättekänsliga för kyla.
anledningarna kan vara många......

Sv: varför medicin förebygg på annat sätt

Sputnik skrev:
Oftast beror korsförlamning i dag på överutfodring av protein ihop med mkt boxvistelse,
.......

Nej det det finns inte det minsta samband mellan proteinbalans och korsförlamning,

Som jag skrev ovan finns många orsaker till korsförlamning. Ofta är omsättningen av kolhydrater, framför allt stärkelse inblandat. Men alltså inte proteinomsättningen. HH

oj! vad mkt o hålla i huvudet .. Får hoppas att hästen inte får d bara;)

hon har inte så tjock vinter päls så jag vet inte

Åh får lite hjärnsläpp o blandar ihop saker ibland du har så rätt så, ibland poppar gammal kunskap upp o tar över,´du vet lära gammal hund sitta....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka