Korsbandet av på min hund, behöver tips och råd!!

I

idamariia

Hejsan!

Var hos veterinären igår med min 40 kilos Berner sennen hund. Han är snart 10 månader och han hade börjat halta sedan i fredags morse.

Veterinären sa att korsbandet hade gått av och det behövdes opereras. Men jag har även läst att det kan hjälpa med några månaders vila eller att man går på rehab bara och ger hunden massage och smärtstillande samt tar det lugnt med hunden.

Jag behöver hjälp!! Efter att försäkringen har varit med så kommer allt gå på mellan 15- 20 000 och det är Väldigt mycket pengar!! Vill ju självklart göra allt så min lilla älskling mår bra men det är mycket pengar vi pratar om!

Ge mig råd!

MVH Ida

Sv: Korsbandet av på min hund, behöver tips och råd!!

Vilka tråkiga nyheter

Men du får nog bättre råd på 'Hundforumet' :)

Moderator kan säkert hjälpa till och flytta tråden till rätt underforum.

En 40 kg berner kommer inte bli bra med rehab, massage osv om korsbandet är av utan den kommer behöva operation för att bli bra.

Min hund har en korsbandsproblematik. Som tur(?) var gick det inte helt av, utan hade trasats sönder båda gångerna. Så han har haft två ingrepp i sitt knä då Krister Julinder (underbart duktig på just sådana här skador!) rensat och tagit bort död korsbandsvävnad och skräp.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att varken operera eller ens engagera sig i korsbandsskador. Jag personligen kommer ta bort min framtida hund om den drabbas av det samma.

Efter 1½ med rehab, simning, massage, laser osv är han idag fortfarande inte helt bra. Han kommer aldrig någonsin röra sig helt bra. Däremot är han glad, vill leka med Bråka (andra hunden) och pigg. Haltar inte men har en rörelsestörning. Han simmar och lever ett bra liv men med en del restriktioner. Så som att inte flängspringa med plastsyrran, inte rivstarta på golvet när man kommer hem och inte tvärnita och vara för sprattig.

Den här jävla oron jag haft i 1½ önskar jag ingen. Man går hela tiden och glor på knät. "Hur rör han sig idag?" - "Har han ont?" - "Är han inte lite bättre/sämre idag?" - "Ska jag ta bort honom innan han visar att han har ont?" - "När vet jag när det är dags?" osv.

Men varför tar inte försäkringen hela operationen? Varför kommer det att kosta dig så mycket som 15.000-20.000:-?? Inte ens om hur har en jättehög självrisk kommer du komma upp i de summorna enligt mig.

Men varför tar inte försäkringen hela operationen? Varför kommer det att kosta dig så mycket som 15.000-20.000:-?? Inte ens om hur har en jättehög självrisk kommer du komma upp i de summorna enligt mig.
Det beror på försäkring i mina villkor står det

Du kan få ersättning för kostnader för undersökning,
operation och behandling (inklusive komplikationer) av
korsbanden och menisker med upp till 15 000 kronor per
försäkringsår

KL Korsbandsskador är ett allvarligt problem men dagens operationsmetoder kan ge ett väldigt bra resultat.
Har sett många stövare som jagat bra efter op ( även dubbelsidigt)
PL

På en så stor hund skulle jag absolut säga TPLO.

Och jag skulle aldrig låta min hund genomgå en TPLO-operation. Otroligt smärtsamt.

Visst är det smärtsamt, men alternativet är en hund som får genomgå en operation som även den är smärtsam och har en mycket sämre prognos. kliniken som jag jobbar på opererar hundar med fabella-sutur och av de stora hundarna är det många som inte blir bra. Med TPLO har du en mycket högre % hundar som kommer tillbaka fullt ut.
Om jag hade haft en så stor hund med korsbandsskada och inte ville operera med TPLO skulle alternativet vara avlivning.

Håller med Jeps.

Det är många ingrepp som görs idag som är smärtsamma. Med rätt smärtlindring och rätt rehab så är verkligen inte TPLO en av de värsta. De flesta stödjer ok på benet redan i uppvaket och dagen efter går många med endast förstålig hälta.
Så att det skulle vara så smärtsamt att man ska låta hunden gå oopererad istället, det förstår jag inte. Om man nu vill ha kvar sin hund alltså. Avlivning finns ju självklart.

Fabellasutur eller tight rope har inte ens i närheten lika bra hållbarhet på den storlek på hund.

Nu hade jag "tur" att min hund inte drog av sitt korsband helt. Utan att det fortfarande finns kvar.

Hade han dragit av det helt hade jag inte utsatt honom för en TPLO, just för att det är fruktansvärt smärtsamt och dålig prognos. Speciellt för tyngre hundar.

Om Bråka drar av sitt korsband så kommer jag låta henne somna in. Jag vet ingen hund som är helt frisk och symtomfri efter korsbandsskador tyvärr. Kanske för att jag främst är i brukssvängen, större hundar, som är livliga och väldigt spralliga.

TPLO? älskar förkortningar jag inte har en aning om vad de står för :D

ok, ungefär som de kan göra på yngre människor med knäartros då.. intressant :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 861
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 726
Senast: s957
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 777
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut