Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Åh nej Superstar, hoppas hästen snart blir bättre! la, är rätt typiskt med bakslag, man vill för mycket eller har man som jag nu åkt på feber och förkylning och då orkar jag inte träna och blir så stel:( Kämpa på alla korbandssystrar!!
Hästen har senskada så det lär ta sin tid men det kan inte hjälpas. Hon är betäckt så hoppas vi att hon är dräktig och att jag hittar någon annan att rida på så länge :)

Har ont i knäet kväll, första gången på flera veckor faktiskt. Var nog nån månad sedan jag sist tog värktabletter (för just knäet, tar för andra kroppsdelar så då lindras såklart knäet också... ;)) Det är konstigt med smärta, man glömmer att uppskatta när den inte finns där, men när den kommer tillbaka så inser man att den varit borta.

Ska in till ortopedmottagningen i morrn, för en bit av mitt operationssår har spruckit upp :confused: :crazy: Hur äckligt som helst, det har ju varit läkt i flera månader och så nu plötsligt har det öppnat sig och börjat vätska? Beter sig inte alls som infektion, inte varmt, ömt eller svullet men skumt känns det ju?

Kämpa på allihopa! :bump:
 
@superstar men fy, det är verkligen min skräck, att såret ska gå upp. Vad sa de på ortopeden?

Det gick så bra hos sjukgymnasten igår. Efter förra veckans bakslag är jag nu på banan igen! Men det tar så lång tid! Nu har det gått sex veckor och jag får fortfarande inte cykla...
 
Jag har fått börja cykla!! Nu känns det som det kommer gå fortare att träna upp benet. Får bara börja med åtta minuter men det ska ju trappas upp.

@superstar hur gick det med såret?
 
:crazy: :confused: Det var ett stygn som inte resorberats, kan bli så och det tar sin tid tydligen, men man gör inget åt det... så ärret blir inte vackert .
 
Jag är sydd med resorberbara suturer, som inte dras. Så det här ligger väl nånstans en bit under huden och skvalpar runt ;)
 
Så trevligt :s

Imorgon ska jag till läkaren och förlänga sjukskrivningen. Jag hoppas verkligen inte det blir några problem. Det är inte min otroped för han har semester.Jag kan verkligen inte stå och jobba än. Går fortfarande med kryckor ute om jag ska gå längre.
Vi var till Biltema häromdagen och jag tänkte att jag skulle testa att gå utan, men på kvällen hade jag så ont i knät. Men jag hoppas det kommer gå fortare nu när jag kan börja cykla.
 
Hej alla!

Mina gick också bort av sig själv så nu tejpar jag bara för solens skull. Red för första gången på 7,5 månader häromdagen, ren och skär lycka:banana: Körde barbacka och upp via pall, kändes helt som vanligt och nog bra träning rida utan sadel. Men skrittade bara till att börja med.. 4 mån sen jag opererades nu.

la, ta det lugnt med jobbet bättre du fokuserar på rehab och är hemma lite till..
 
Fick förlängt till 23 augusti.

Åh vad avis jag blir nu! Längtar så efter att få rida!
 
Igår var jag iväg och fick min ortos. Lite klumpig är den ju så jag vet inte om jag kan rida med den men det kan vara skönt att ha iaf.
 
Hej!

Tror det är lite bra för huvudet att ha den, jag körde på Back on track men kändes också klumpigt. Min sjukgymnast tycker inte man skall ha ortos men det är ju så olika, tycker den borde fylla en funktion om man bara vänjer sig.. Idag både travade och galopperade jag, inga konstigheter:) Dock går jag upp med stege och är rätt stel överlag men det blir bättre och bättre. Kämpa på korsbandssystrar!!
 
Hade ortos en på när vi löshoppade unghästen och tänkte ha den när jag börjar longera och tömköra för att undvika vridmoment om han rycker till.
 
Hej!

Hur har det gått för er alla? Hoppas hoppas att era knän mår bra:) Har själv fortfarande en del problem, knäet känns stabilt men ibland drar musklerna snett, obehagligt. Min rehab har störts lite av att jag blev gravid, vecka 17 nu och tydligen mjukas även knäet upp, inte bara höfterna. Dock rider jag och har gjort sen i aug och hoppas kunna fortsätta ett tag till om den gamle hästen orkar! Har inte heller fått tillbaka känseln i benet men det är tydligen vanligt.. Ångrar dock inte operationen, dock att jag åkte skidor:p
 
Haha, jag är också gravid, i v 16 ;) Och som sagt, alla leder i kroppen påverkas, vilket ev var anledningen till att det gick såpass illa när jag halkade här i november att mitt korsband töjt ut sig igen. Ev är det till och med av, vi röntgar det inte nu när jag är gravid. Så jag hade bara nytta av mitt nya korsband ett drygt halvår, känns lite surt. Enda fördelen jag ser med att jag ändå opererade mig är att det ledde mig till en väldigt bra sjukgymnast, så nu ögon jag så vältränad i knäet att deg funkar i princip felfritt ändå. Men jag litar ju inte på det, och kommer nog aldrig att göra det.

Som det ser ut nu kommer jag inte att operera det igen, men det beror på hur det funkar i framtiden. För fortfarande hos sjukgymnast en gång i månaden och har gjort sedan operationen i mars, men nu börjar jag fundera på att sluta. Jag vet ju rätt väl hur jag ska träna och just nu är knät faktiskt set dom fungerar bäst i den här gravida kroppen.

Kul att höra hur det går för dig, @Zenno. Hoppas fler hittar hit!
 
Grattis Superstar till bäbis!! Vad roligt, vi följs åt verkar det som:) Men vad jobbigt med korsbandet, att det skall vara så ömtåligt.. Tror egentligen att det är musklerna som är det viktiga även om korsbandet såklart är ett "säkerhetsbälte". Märkte att jag innan jul när jag mådde illa blev mkt sämre och det var för att jag inte orkade släpa mig till gymmet. Vad jag förstår kan man köra bencurl även om gravid men kanske inte tung benpress. Nåja vi får vara glada för bebisar och tänka att knäna blir bättre på sikt! Hoppas ni andra också fortsätter kämpa på:banana:
 
Grattis Superstar till bäbis!! Vad roligt, vi följs åt verkar det som:) Men vad jobbigt med korsbandet, att det skall vara så ömtåligt.. Tror egentligen att det är musklerna som är det viktiga även om korsbandet såklart är ett "säkerhetsbälte". Märkte att jag innan jul när jag mådde illa blev mkt sämre och det var för att jag inte orkade släpa mig till gymmet. Vad jag förstår kan man köra bencurl även om gravid men kanske inte tung benpress. Nåja vi får vara glada för bebisar och tänka att knäna blir bättre på sikt! Hoppas ni andra också fortsätter kämpa på:banana:


Ja, det faktum att många klarar sig utan operation visar väl att det egentligen är träning som är det viktiga, för min del behövdes operationen för att jag skulle inse det :)

Grattis själv!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 866
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Tänkte höra om det finns flera här inne som har erfarenhet av korsbandsskada? Har sökt på forumet, men bara hittat info om vad som...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: zazzarazz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp