Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Började direkt, bara några mm i början. Spänna lårmuskeln och släpcykla samt vicka på foten. Har jsg glömt någon?
 
Fick du ont då? Har gjort de övningarna idag och nu har jag så ont så jag knappt tar mig till toaletten. ..
Jag började också i princip "direkt" fast jag hade så ont att jag inte tog mig till toan..höll mig så länge jag kunde..Men jag försökte göra övningarna jag fått varje dag..stod att jag skulle ta smärtstillande så jag klarade att träna, så det gjorde jag. Men det gjorde ju ont efteråt i början också
 
Hej!
Vad skönt att det är gjort:) Det viktiga är cirkulationen så försök hasa upp och ner med benet när du ligger första veckan. Sen är det ju super om man lyckas böja mer och mer men var försiktig! Jag hade väldigt ont men det är så olika, ta smärtstillande så du inte helt stelnar ihop. Och ha tålamod och tillåt kroppen vila, jag sov jättemycket och det var bra så länge man emellan "tränade" lite.

Kämpa på!!
 
Jag undrar vart min lårmuskeln tog vägen... Det är helt tomt där ju..... När jag tränar får jag lite kontakt men annars är jag en riktig mjukis ;)

Kan gå utan kryckor inne ibland. Ibland måste jag ha två kryckor. Imorgon ska jag ta stygnen på dagen och till sjukgymnasten på kvällen. Det ska bli spännande :)

Läste någonstans att ny forskning sa att man skulle gå med kryckor längre än man behövde för att minska framtida artros. Undrar om det stämmer...
 
@Ia*; Det kan nog stämma det där med atros.
Var försiktiga med era knän! De ska hålla länge
Hälsar Maqurell vars make (fotbollsspelare...) har lagat korsbanden två gånger i varje knä, sammanlagt 19 ingrepp med atros och instabilitet som följd. Och ändå har han mage att säga att ridning är farlig.... Hmpf!
 
Bara att ha tålamod! Jag har nu, två och en halv månad efter börjat få upp styrkan men det tar tid. Jag tror man verkligen skall tillåta sig att ta tiden, det kommer bli bättre med tanke på artros och så. Sen kan man säkert göra som med hästar, spruta tuppkam om man blir dålig i knäet hoppas jag på:D
 
Ja, det är nog det svåraste det med tålamodet... Man vill ju bara träna träna träna. Helst hela dagen ;) Jag längtar så efter att få rida! Men har fått en rekvision så jag kan gå och prova ut en ortos som jag kan ha när jag börjar rida sen. Det känns tryggt iaf.
 
Hej igen! Vad då för ortos? Det har de inte sagt till mig, tänk om jag kan rida tidigare då?:idea: Jättenyfiken på vad det är för sort!

Igår körde jag lite hårt på benmaskinen så ont idag men inte så svullet så nog bara bra att träningen "tar" lite.
 
Oj, jag trodde jag svarat men det hade jag tydligen inte... Vet inte vilken ortos jag får men den måste ju vara smidig nog att rida med. Ska åka och prova ut en senare. Tänker inte rida för tidigt iaf eftersom jag har en nyinriden fyraåring...

Hur går det för er andra?
 
Hej!! Du får jättegärna berätta vad det blev, jag kör bara en mjuk från Back on track men det är mest för att öka cirkulationen. Jag gick 6 km i lördags men har fortfarande problem med att det drar snett ibland, själva musklen. Köpte ett par Ariat skor och chaps häromdagen då de är bra studs i samt att jag inte vill klämma ner benet i mina ridstövlar. Vet inte om vågar upp i sommar, min är ju rätt lugn och mitt huvud hade verkligen behövt det men får se.

Hur går det för dig la? Tror det är klokt att inte hoppa upp på en fyraåring.. Kämpa på med rehab, en dag släpper det:)

Måste dock erkänna att det tagit lång tid för mig, 3 mån senare trodde jag att jag skulle kunna springa men inget att göra.. Första gången de högklackade inte åker med på sommarsemestern men det kanske är lika skönt det:p
 
Jag kör Back on tack skydd varje dag oxå. Vet inte om det hjälper men det skadar väl inte iaf.
Bokade tid för att prova ut ortos idag. 31/7 kan jag berätta vad det blev.
Ja, det är ju att kunna rida igen som motiverar mig att träna varje dag. Skulle bara vilja spola fram tiden lite ;) Men förhoppningsvis så räcker motivationen genom hela vintern oxå när man fått längta såååååå...
 
Jag kämpar på med träning och lever helt som vanligt nu 3,5 månad efter operationen (och har så gjort ett bra tag tycker jag). Vid testerna hos sjukgymnasten ser jag ju att det opererade knäet har sämre funktion och jag känner det när jag går nerför trappor men i övrigt känns det bra.
 
Kom nyss från sjukgymnasten och har tydligen åkt på ett bakslag. Jag är för svullen för att gå fram i träningen utan får backa till två kryckor och villa igen :(
 
Jag kämpar på med träning och lever helt som vanligt nu 3,5 månad efter operationen (och har så gjort ett bra tag tycker jag). Vid testerna hos sjukgymnasten ser jag ju att det opererade knäet har sämre funktion och jag känner det när jag går nerför trappor men i övrigt känns det bra.

Hur gick det att hoppa? Kändes det bra? Hur går ridningen?
 
Åh nej Superstar, hoppas hästen snart blir bättre! la, är rätt typiskt med bakslag, man vill för mycket eller har man som jag nu åkt på feber och förkylning och då orkar jag inte träna och blir så stel:( Kämpa på alla korbandssystrar!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 866
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Tänkte höra om det finns flera här inne som har erfarenhet av korsbandsskada? Har sökt på forumet, men bara hittat info om vad som...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: zazzarazz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp