Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej igen! Superstar, vad glad jag blir att höra att det går så bra framåt för dig, starkt jobbat:bow: Håller med, man vänjer sig vid att ta det lugnt och jag tror det är viktigt att inte jobba för mycket nu, du måste ha tid för träning och vila!
Och tänk att du varit uppe i sadeln!! :banana: Min sjukgymnast är trött på mitt tjat om när jag kan få rida, hon sa i höst. Vad tycker din sjukgymnast om att du hoppar upp? Bara man inte trillar av tycker jag det borde vara bra att rida..

Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll för dig!! Kämpa på:)
 
Jag opererade mitt knä i början på februari och jag hade jävulskt ont och kunde inte stödja på benet ganska länge efteråt. Så är glad att jag inte hade varken häst eller hund då.
Nu börjar jag sakta men säkert bli bättre, jag får äntligen springa lite lite. Första gången sen 2011 jag springer utan att det gör ont, det känns helt fantastiskt! :D
Jag gjorde illa mig 2004, men de ville inte operera mig då. Satt i sadeln ca 1 månad efter skadan men skrittade bara då. Har kunnat rida hela tiden men visst har jag haft ont. Sen 2009 har jag ingen häst längre och sen 2011 har jag inte ridit alls så jag har inte frågat sjukgymnasten dock. Men de är ganska hårda, jag får tex endast cykla utomhus i dagsljus! Så jag tror att det är därför man inte gärna vill att man rider, för att det kan hända saker som man inte kan påverka..
 
Jag sa bara till min sjukgymnast att "förresten jag har börjat rida lite också".

Hon frågade hur det gick och jag sa att jodå, skritta och galoppera går bra, traven är det värre med och hon sa att det förstod hon. Sen var det inte mer med det. Givetvis är det inte bra om det händer något, typ en avramling, men det är ju alltid förenat med risker. Jag vill mest veta att ridningen i sig inte är farlig och det tyckte hon inte, så länge jag tar det lugnt och känner efter. Häromdagen hade jag rejält ont dagen efter att jag skrittat ut en timme och blev då rädd att jag varit för kaxig, men jag tror faktiskt inte att det hade med ridningen att göra. Ska pröva igen idag så får vi väl se hur det känns i morrn... Rider bara ett par dagar i veckan då jag vill ha ett par dagar emellan för att kunna känna efter och utvärdera samt återhämta.

Jag är fortfarande fascinerad över att denna rehabilitering inte har varit värre. jag trodde att det skulle kännas som efter att skadan skedde eller värre, men detta var ju faktiskt "ingenting" i jämförelse. Jag inser när jag läser era historier att jag har haft tur!
 
Ha ha, japp så kan man ju göra, ställa dem inför ett faktum:) Jag är på Sophiahemmet i Sthlm och de är så extremt nitiska, jag frågade om man kunde skaffa barn och det var inte helt problemfritt det heller, snark:meh: Men man kan ju inte pausa hela livet så man får väl riskbedöma själv lite.

Vill fortsätta höra framåt hur det går Superstar, blir så glad över att höra om dina framsteg och tänka att kan du så kan jag nog snart med!!
 
Åhh vad roligt att läsa om hur det går för er. Jag ska opereras 23 maj. Börjar bli nervös nu.....

Hoppas kunna rida i aug/sep. Har dofk två unghästar så vi får se....
Men det jag inte förstår är hur det kommer sig att det är så lång sjukskrivning? Tre månader säger min läkare. Jag är frisör. Är det för att jag står mycket tro... Tur det är sommar.

Hur lång tid efter op kunde ni köra bil?
 
De sa innan att jag skulle få köra efter 6 veckor. Men jag fick sen ok av sjukgymnasten att köra tidigare, kring 5 veckor tror jag. Men det var ganska jobbigt i benet från början så körde inte några långa sträckor. Beror väl på lite vilket knä man opererat också antar jag, för mig var det vänster.
Jag var inte sjukskriven alls, eftersom jag studerar på distans. Men jag pluggade ingenting i princip de första 2 veckorna tror jag, för jag hade ganska ont och sov mycket.
Det beror helt på vilken typ av jobb man har. Ett kontorsjobb kan man gå tillbaka tidigare till sa min läkare. Jag får fortfarande ont om jag står länge..jag opererades 5 februari!
 
De sa innan att jag skulle få köra efter 6 veckor. Men jag fick sen ok av sjukgymnasten att köra tidigare, kring 5 veckor tror jag. Men det var ganska jobbigt i benet från början så körde inte några långa sträckor. Beror väl på lite vilket knä man opererat också antar jag, för mig var det vänster.
Jag var inte sjukskriven alls, eftersom jag studerar på distans. Men jag pluggade ingenting i princip de första 2 veckorna tror jag, för jag hade ganska ont och sov mycket.
Det beror helt på vilken typ av jobb man har. Ett kontorsjobb kan man gå tillbaka tidigare till sa min läkare. Jag får fortfarande ont om jag står länge..jag opererades 5 februari!
Oj, så länge!? Hade räknat med att köra efter ett par veckor senast. Hmmhur sjutton ska jag då ta mig till träningen tro...
 
Hade kanske kunnat köra nån vecka innan men att böja ihop benet så man tog sig in i bilen var sjukt svårt från början. Fick skjuts till sjukgymnasten från början, annars hade det aldrig gått!
 
Började inte med träning på gym förrän jag fick köra bil iaf. Kanske kring 2 månader efter op el så. Innan gjordes allt hemma!
 
Åhh vad roligt att läsa om hur det går för er. Jag ska opereras 23 maj. Börjar bli nervös nu.....

Hoppas kunna rida i aug/sep. Har dofk två unghästar så vi får se....
Men det jag inte förstår är hur det kommer sig att det är så lång sjukskrivning? Tre månader säger min läkare. Jag är frisör. Är det för att jag står mycket tro... Tur det är sommar.

Hur lång tid efter op kunde ni köra bil?

Det är uppenbarligen otroligt individuellt, jag opererades på tisdagen och började köra korta sträckor måndagen därpå, alltså efter 6 dagar. Opererade vänster knä, har manuell växellåda. Höger ben hade jag nog fått vänta några veckor till...

Jag var också frågande till den långa sjukskrivningen i början, men sen fick jag en svacka där jag i stället inte trodde att den skulle räcka (jag är sjuksköterska, jobbar i hemsjukvården och kör bl.a mycket bil på jobbet). Nu börjar jag om en vecka och det känns nog bra tror jag, även om det är lite skumt att gå pang på heltid, hade kanske egentligen behövt jobba 50 % ett par veckor. Men jag prövar! Jag har varit sjukskriven i två månader, ska kanske tilläggas. Står man mycket i jobbet kan jag absolut förstå att det behövs 3 månader.
 
Är det något ni kan tipsa om att jag ska göra innan? Tänkte göra lite matlådor så det finns i frysen och se till att det finns böcker och tidningar hemma. Tänkte sova i sonens säng i början. Vill inte riskera att någon sparkar migpå benet...
 
Ja att ha färdiglagad mat är en fördel! Jag hade det men klarade mig inte själv ändå. Kunde inte bära något eftersom jag ju höll i kryckorna o inte heller stå upp så länge till en början. Hade sjukt ont. Så min bror nästan bodde hos mig för att hjälpa mig med mat o sånt :)
 
Är det något ni kan tipsa om att jag ska göra innan? Tänkte göra lite matlådor så det finns i frysen och se till att det finns böcker och tidningar hemma. Tänkte sova i sonens säng i början. Vill inte riskera att någon sparkar migpå benet...

Det bästa tipset jag fick var att träna knäet så mycket som möjligt före operationen, för det gör det lättare att komma tillbaka fort;)

Hade min pojkvän hos mig första dygnen för att ha hjälp men kunde släppa kryckorna inomhus efter nåt dygn, så det är som sagt väldigt individuellt. Mycket böcker och filmer är klokt!
 
Hej alla!!

Jag kör automat vilket varit skönt, hade aldrig klarat att trycka ner kopplingen med mitt vänstra.. Lite tips från mig:

1) Ha hjälp första dagarna, jag höll på att svimma när jag skulle till toa dagen efter operationen men jag har lågt blodtryck så kanske därför..
2) Få rätt mediciner och ta ordentligt med smärtstillande, man både läker och sover bättre då. Alvedon räckte inte för mig, knappt Citodon heller, körde Tramadol några dagar. Nu sex veckor efter tar jag Alvedon ibland, rekommenderad det då smärta ger spänningar.
3) Ligg högt med benen och skaffa kylbandage.
4) Försök att i sängen sakta kasa upp och ner med benet, cirkulationen måste hållas igång!!
5) Ha tålamod och hitta en bra serie:)

Det kommer gå så bra så, heja heja och lycka till:banana:
 
Åhh tack! Ja det går säkert bra. Men jag blir mer och mer nervös ju närmare det kommer.

Vad för sorts kylbandage ska man ha?
 
Åhh tack! Ja det går säkert bra. Men jag blir mer och mer nervös ju närmare det kommer.

Vad för sorts kylbandage ska man ha?

Jag fick från sjukhuset, ett jättebra som man la ispåsar i. Fick dubbel uppsättning is så man kunde ha en uppsättning i frysen och en på knäet.
 
Hej!

Jag köpte på Sophiahemmet, gör nog detsamma vad för sort, min kunde man pumpa upp för att få olika tryck. Oroa dig inte, de som opererar knän har gjort det så många gånger, ren rutinsak för dem! Ät ordentligt dagarna innan så du har krafter.
 
Nu är det gjort! Och allt gick bra. Fick inga värkvärktabletter utan ska klara mig på alvedon och ipren.... Lite orolig är jag men det går nog bra. Men jag är redan rastlös...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 866
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Tänkte höra om det finns flera här inne som har erfarenhet av korsbandsskada? Har sökt på forumet, men bara hittat info om vad som...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: zazzarazz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp