Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Zenno

Trådstartare
Hej!

Någon som dragit av främre korsbandet? Skidolycka i Alperna för två veckor sedan, så onödigt. Nu rehab för fullt och planerat att opereras i april. Läkare och sjukgymnaster är livrädda för allt vad hästar och ridning heter och får de bestämma så får jag inte rida min häst förrän till senhösten. Tufft som bara den men som tur är har jag en gammal häst, 24 år, så det går ingen nöd på honom. Tycker dock att det inte borde vara så farligt att rida lite. Hur har ni gjort? Nån med lite mer krass syn på saken som inte är livrädd för hästar:)

Har ni kunnat hoppa ordentligt efter operation och hålla fältsits under terrängritt? Tanken var en ny häst inom något år och lite tuffare tag.

Så tacksam för svar!

Ps. Jag är 31 år nu och har haft häst sen jag var 5 år så van vid hästar..
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Det beror hur stabilt det är. Jag har också slitit av ett korsband i alperna men är inte opererad. Det viktigaste är att det är stabilt i sidled. Det finns bra skydd men tyvärr ganska klumpiga.
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Jag slet av det på semestern på Rhodos förra sommaren (gav mig på att spela fotboll...:o;)). Satt upp på hästen det första jag gjorde när jag kom hem (nyinriden 3-åring) och hade inga som helst problem i ridsituationen. När man rider är ju sällan knät så rakt att man riskerar en översträckning och inte heller så böjt som det gör är man sitter på huk (helt omöjligt för mig första halvåret efter skadan) om man nu inte är galoppjockey. Jag dressyrar och rider sällan långa pass i fältsits men rida lätt och sitta i lätt sits var då inga problem. Däremot väntade jag ett år innan jag åkte slalom igen och där känner jag mig fortfarande inte säker, vågar heller inte åka skridskor. Stora problem i oländig terräng första sommaren, betydligt bättre nu.
Jag har inte opererat mig utan tränade 3ggr/vecka sjukgymnastik i 7-8 månader. Det är ju bara positivt att knät är så tränat som möjligt även om man sedan bestämmer sig för operation.
För mig var det inte ett hinder att rida medan moment som att lyfta in en tvååring i mittenbaksätet gav fruktansvärda smärtor då det blev en översträckning. Så i dina kläder skulle jag prova och känna mig för.
Det jag sörjer idag är att jag inte "spontanidrottar" på samma sätt som förut utan tänker mig mer för. Men huvudsaken är ju att ridningen fungerar!:D
Lycka till med knät!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

jag slet sönder knäet på en unghäst allt är sönder har bara op bort menisken som hade lagt sig dubbelt knäet är ganska instabilt men ridningen funger precis som vanligt men får ha koll på var jag går inte för ojämn mark :)
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej!!

Tack så mycket för svar, betyder så mycket att höra folk från verkligheten:) Det som talar för operation för mig är att jag inte vill vara rädd för ett instabilt knä, risken är att man förstör menisker och ledband om knäet hamnar fel. Såklart kan man träna upp det, vilket jag gör för fullt men skulle gärna kunna vara så aktiv som jag alltid varit. Även om slalom känns uteslutet nu, 1 vecka skidor är inte värt risken att inte få rida.. Men just en unghäst var nästa plan, kanske dock en idé att hålla sig till den gamle då jag gärna vill ha barn när operation gjord..

Vi hästtjejer är verkligen starka och sega vilket era inlägg bevisar, hoppas era knän blir bättre och bättre!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Haha, jag slet av mitt på en fälttävlan och startade på nytt 10 dagar senare och jag är inte opererad.
Som någon skrev, det beror på hur stabil du är, jag hade stödgrej vid hoppning första veckorna men sen har det inte varit några större problem.
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

*KL*
Skadade mitt knä för så länge sedan som -92 i en ridolycka. Ingen op. men sjukgymnastik. Det har periodvis varit instabilt. Jag har fortsatt rida i alla år äv hoppning och terräng.

Det har gått bra ända tills jag har åkt i backen vid ngr tillfällen och landat på det och vridit det på nytt. Gör jävulskt ont varje gång :( Det fungerar hjälpligt med det mesta men har aldrig blivit helt bra, dessutom verkar menisken ha tagit stryk med tiden. Så det verkar vara en segdragen historia det här med främre korsbandsskador :mad:
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Jag har opererat 2 + varsin operation till i båda knäna. Rida kunde jag göra för fullt innan operationerna (opererades 5 resp 3 veckor efter skadan), men åandra sidan kunde jag även jogga och spela fotboll förutom i rejäla kontaktsituationer så mina knän var ändå väldigt stabila och operationerna såhär i efterhand ganska onödiga- hade nog haft bättre knän såhär 6 resp 7 år efteråt om jag låtit bli utan bara tränat ist.
Red gjorde jag första gången efter 2 månader men hade då även en meniskskada så jag hade en stor ortos på benet som var låst i ett visst gradantal i 8 veckor, andra gången red jag när stygnen var tagna (3 veckor?) men då barbacka.

Har aldrig haft besvär i ridningen, kunnat vara ute och galoppera långt med korta läder utan problem och hoppa men har däremot nuförtiden lite besvär med att sitta på huk och får lite ont vid aktiviteter med mkt stötar som tex tennis/bandminton. Tränar jag inte ordentligt får jag lätt kramp i ena baksida lår där det tog det nya korsbandet, vilket ibland kan störa i ridningen.
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej!

Jag hade av mitt främre korsband i en skidolycka (och folk säger att hästar är farliga? ;) ) förra vår-vintern (gjorde en tråd om det då, där finns nog ännu fler svar) och har tränat det sedan dess. Jag är stark i benen och det mesta funkar fint men jag vågar inte lita på det och två gånger har det vikit sig så pass att jag svullnat upp rejält och varit immobiliserad i ett par dagar. Dessa händelser sliter ordentligt på leden och därför + att jag hatar att inte kunna lita på benet, ska jag nu opereras om en månad.

Jag har tävlingshäst i full kondition men jag har en medryttare + har ordnat att en kompis ska rida henne ett par gånger i veckan. Jag räknar med att vara igång med ridningen igen inom ett par månader, men hoppkursen två veckor efter operationen får jag nog tyvärr ställa in ;) Det svåraste när knäet var nyskadat var upp- och avsittning så jag gissar att det blir detsamma nu...

Lycka till!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Jag opererade mitt främre korsband och var uppe i sadeln igen efter två veckor när styngnen var tagna. Det var jättejättedumt att börja så tidigt och inte lyssna på vad läkarna rekommenderade. Jag har fortfarande väldiga problem med knät, högst troligen för att jag tog i för mycket för tidigt. Så låt det läka ut i lugn och ro! Det var visserligen 14 år sen, så metoderna är nog bättre nu. Men det är fortfarande lika viktigt att inte ha för bråttom...

Mvh Korkad och knäöm.
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Jag opererade mitt korsband för några år sedan. Jag var i stort sett fullt funkis innan och tränade bla kickboxning, åkte telemark och red. Men sen råkade jag dra till det igen och då blev det dax att rätta till det. Jag valde varianten där man tar en del av muskeln på baksidan av låret och använder som nytt korsband.

Efter op gick jag hos sjukgymnast och körde 1-1,15 timme i gym 3-4 gånger i veckan. Kommer inte ihåg men min totala rehab var nog 4-6 månader.
Jag började thaiboxas mycket försiktigt efter några veckor. Minns inte hur lång tid det tog innan jag satt i sadeln, men det jag vill minnas att det var senare. Jag skulle inte göra något där jag inte kan själv påverka användningen av knäet. Dvs om man tränar själv kan man avväga, men till häst så kan det hända prylar som man inte har räknat med.

Min läkare sa att 50% kan jag fixa med operationen, resterande 50% är upp till Dig hur du sköter rehab och sjukgymnastik. Jag gick in för min rehab 100% och körde övningar morgon och kväll varje dag + sjukgymnastiken.
Vid test på artrokliniken så hade jag bättre resultat på operationen än en del elitidrottsmän, tom de på kliniken var lite förvånade. Men som sagt var, det var en kämparinsats som jag inte vill göra om.

Så om jag var dig skulle jag nog tänka mig för en och två gånger vad jag utsätter mig för under rehab och vilka chanser jag tar, för det är en ganska stor insats.

Lycka till!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej alla igen!

Tack så mycket för era värdefulla åsikter! Precis som ni säger så är det otroligt mycket upp till en själv, har skaffat massa saker till mitt hemmagym:) Har också själv hållit på en del med kampsport så glädjer mig att fler opererade kan fortsätta med det. Tyckte ju rätt synd om mig själv men sen när jag hörde talas om Jens Byggmark, vårt stora slalomhopp, som drog sitt i september så fick jag lite distans. Det var ju hans jobb och karriär som gick åt skogen..

Jag hoppas hoppas vara i sadeln på min lugna häst i aug/sep, då har jag ju rehabat april, maj, juni och juli. Måste försöka ha det som mål så att man håller humöret uppe;)

Till er som skall opereras önskar jag er lycka till!! Vi fixar detta vilket flera av er är bevis på!! Och man får vara glad att man inte är värre skadad helt enkelt även om ridförbud ibland känns som en hård dom för oss hästtjejer, men det är bara att ha tålamod..

Tack igen för alla svar, var rädda om er och tänk på att vi utövar den bästa sporten som finns för både kropp och knopp!!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Nu har jag aldrig pajat mina knän men efter att jag opererade min rygg(ej hästrelaterad skada) för 7 år sedan såg jag till att hitta en sjukgymnast som förstod sig på hästar/hästmänniskor. Den första sjukgymnasten jag hade efter op ville inte att jag skulle vara i närheten av hästar alls medan sjukgymnast nummer två (eller om det var nummer tre) var uppväxt med hästar och hade en förståelse för vilka sätt som det sliter och vilka sätt som det stärker kroppar. Tillsammans med henne fick jag inte bara ett träningsprogram utan även saker att tänka på i min ridning för att stärka min kropp och för att komma igång ordentligt med ridningen. Hon hade kort sagt en förståelse för mina mål och min livsstil. Går det att hitta en sjukgymnast som passar dig bättre? Det blir liksom inte bra om ni inte förstår varandra :)
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

*KL*

Jag opererade mitt korsband förra veckan (10 dagar sedan idag) och allt har gått långt över förväntan och jag tror faktiskt att jag kommer sitta i sadeln tidigare än jag någonsin vågat hoppats. Informationen jag fick innan var att jag ska räkna med kryckor 3 veckor (varav 1 vecka inomhus), inte kunna köra bil på 2 veckor osv. Jag skippade kryckorna inomhus dag 3 och använder dem ute bara vid längre sträckor, mest "bara för att". Har bara tagit enstaka Alvedon senaste dagarna (trots flera olika värktabletter utskrivna, så jag hade räknat med att ha mycket mer ont). Exakt en vecka efter operationen stod jag och mockade åt min häst och nu fixar jag höpåsar också.

Antar att jag hade god styrka innan och har det att tacka för det här (än så länge, peppar peppar) otroligt smidiga postoperativa förloppet. Bara att hoppas att det håller i sig!

LYCKA TILL!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej! Jag skadade mitt knä (främre korsband plus ledbandet på insidan knät, båda helt av) vid skidåkning för 11 månader sedan. Valde att inte opereras, utan träna istället. Det som för min del begränsade ridningen i början var att jag hade ont och var svullen på insidan knät så det kändes inte så bra vid kontakt med sadel och stigläder. Var uppe i sadeln igen efter 5-6 veckor och det tog ytterligare ett par veckor innan det kändes helt bra. Stabilitetsmässigt har det dock känts helt ok hela tiden, upplever att knät vid ridning hamnar i en "bekväm" position, dvs lagom mycket böjt, och att det är helt stabilt. Har inte haft stabilitetsproblem vid andra aktiviteter heller, men är försiktig vid t.ex. skidåkning.

Jag hade turen att hitta en idrottsläkare som var mycket positiv till ridning, han anser att ridningen ger BRA träning efter korsbandsskada (så länge man avhåller sig från alltför våldsamma avsittningar, förstås). Min sjukgymnast var mer skeptisk till hanteringen av hästar än själva ridningen, menade att största risken är att knät vrids igen om man t.ex. leder eller lastar en häst som plötsligt kastar sig åt sidan och man försöker hålla kvar. Och det tror jag hon hade rätt i.

Den enda hänsyn jag numera tar till mitt korsband är att jag använder det "friska" knät vid uppsittning.
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Hej igen!

Och tack för ytterligare input, erfarenhet är verkligen de bästa råden:) Opererades för 4 dagar sedan, läkaren sa att brosk och menisker var jättefina så hoppas också att det skall gå snabbare. Vad roligt att höra att det gått bra för dig supertstar!! Vill höra mer framåt hur det går för dig, vi har ju opererats nästan samtidigt! Och Roheryn, häftigt att du klarar dig utan!

Har haft riktigt ont efter operation och mått dåligt av narkosen, svimfärdig dagen efter och fick åka till akuten men det var lugnt. Så hoppas snart kunna röra mig längre än till toaletten, vill ju så gärna kunna skritta lite i slutet på sommaren. Tänk så van man är vid att kunna röra sig och sköta sig själv och hur snabbt det kan ändras. Tänker ändå att man haft tur som inte skadat sig värre. Gubben här hemma är nu både skolad stalldräng och assistent här hemma, så inte något ont som inte har nått gott med sig:) Längtar dock tills man kan bära spån och mocka igen!

På den gamle hästen skall det nog gå bra att sitta upp på fel håll men undrar om det går om man köper en yngre förmåga!? Nåja bara att träna den med! Hoppas vi hörs alla och kan utbyta mer erfarenheter, ha det super!!
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

Sakta men säkert framåt. I början var jag ju himla kaxig, men efter ett par veckor åkte jag (såklart...) på en överansträngning i lårmuskeln och hade vansinnigt ont och fick gå tillbaka flera steg. Nu går det åter åt rätt håll igen och jag har börjat gå korta promenader, skippar kryckorna även vid längre sträckor och har inte tagit några värktabletter alls på flera dagar. Cyklar träningscykel + övriga övningar från sjukgymnasten och lääängtar upp på hästryggen. Jag tänkte nog börja skritta efter påsk :o

Hur går det för dig?
 
Sv: Korsbandet av, operation april, när får man rida?

OT: En 24-årig häst mår inte bra av att ställas av, gamla hästar mår bäst av att hållas igång lite lagom.
 
Hej igen alla! Superstar, skönt att höra att det går åt rätt håll:) Bakslag får vi nog då vi är så ambitiösa och vill snabbt upp på hästryggen men gäller nog att ha tålamod, inte min bästa sida.. Var försiktigt när du hoppar upp, vill så gärna höra hur det gick!

Jag kämpar på, ont i höger höft då lyfter den sidan för att få med vänster ben. Sen kan det kännas som tusen knivar i knäet vid vissa lägen men det är bara 3 veckor sedan jag opererades. Lyckas göra mat till min häst nu och andra lättare stallsysslor men kommer nog inte våga mig upp förrän i slutet på aug/sep. Får se om jag lyckas hålla mig, saknar ridningen jättemycket.

Och till dig Fejko, jag har haft hästar som blivit över 30 år så jag vet hur min gamling skall behandlas. Självklart hålls han igång ordentligt, har en superduktig medryttare som är guld värd.

Ett sånt bra forum Bukefalos är, kunskapsutbyte är verkligen super:banana:Och så roliga figurer som finns:bump:
 
Heja heja!!!:bump:

Här går det fint! Drygt 6 veckor sedan operationen nu och igår var jag hos sjukgymnasten och alla tester visade ökad styrka och funktion. Dock ruggigt ont efter besöket, hon körde hårt med mig...

Ska börja jobba om 2,5 vecka och börjar få lite ångest. Kommer jag orka? Hur ska jag hinna? :angel: Börjar liksom vänja mig vid att gå hemma och pula i det fina vädret ;)

Satt faktiskt upp på hästen förra måndagen...... Skrittade 3 turer med 2-3 dagars mellanrum, kände inget speciellt alls i knäet. Prövade trava lite, det gick inte. Men sen i förrgår kändes hon så ruggigt fin så jag var tvungen att pröva en galoppfattning, och galoppera gick bra :banana:Det var precis samma förra våren efter att skadan skett, skritta och galoppera gick bra, traven tog ett tag. Sen gäller det givetvis att känna efter och värdera riskerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 866
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Tänkte höra om det finns flera här inne som har erfarenhet av korsbandsskada? Har sökt på forumet, men bara hittat info om vad som...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: zazzarazz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp