Sv: Korsade tyglar
Okej!
Man tackar för svaren!
Men om man använder trängande tygeltag och skänkel?
Det är ju inte endast bogen man vill flytta såklart
Hon sa att det är bra på min häst som är svår att ställa för han har ingen skolning och han tappar även uppsikten över allt annat som händer.
Jag kanske ska berätta för henne om dom som tycker det är dåligt så hon kanske kan stärka till varför jag ska använda det?
Nja... om du lägger frågan på ett AR eller westernforum får du nog inte samma svar.. Jag jämställer inte det trängande tygeltaget med sk "neckreining" som man använder inom western. Trängande tygeltag verkar i hästens MUN både åt sidan och bakåt, vilket är tabu inom engelsk ridning (o all annan med iofs). Neckreining innebär att hästen flyttar bogarna/framdelen genom TYGELNS tryck mot halsen,
inte något tryck alls i hästens mun!
Detta tygeltag är väldigt användbart, om hästen är så känslig att det fungerar, vid tex öppna, och rätt utfört behöver man aldrig ta handen över på "fel" sida.
Kan det vara detta din tränare egentligen är ute efter? Jag kan se en enda anledning till att lära ut det vid vändning i tex hoppning, och det är att det ledande tygelaget inte tar på rätt sätt, utan hästen förböjer sig och detta är ett sätt att förhindra att ytterbogen försvinner.
Själv skulle jag inte lösa problemet på det sättet, utan renodla det ledande/vändande tygeltaget, tillsammans med vikthjälper och ytterskänkel.(Detta tar dock tid!) Däremot är det vanligt att man inom hoppningen vänder hästen utåtställd, vilket är en variant på att tygeln håller in bogen...
Det är ibland svårt att som elev få grepp om instruktörens helhetssyn på ridning och det är lätt att uppfatta en sk korrigering av ett tillfälligt fel som ett helt nytt sätt att rida på, och att man alltid ska rida på det sättet, vilket kanske inte alls var meningen. Särskilt om man rider för tränaren vid enstaka tillfällen.