Korsade tyglar

F

Frankiiee

Hej!

Jag började rida för en c-tränare för några veckor sen. Hon sa till mig att hon inte rider med ledande tygeltag utan att hon korsar inner tygel (höger varv, höger tygel) över manen så att hästen flyttar bogen.
Jag undrar bara vad folk tycker om detta för har hört både bra och dåligt med det. Vissa säger ett stort NEJ medans andra tycker det är skit bra.
Vad tycker ni?

Sv: Korsade tyglar

Jag tycker varken bu eller bä, mer än jag vet att det kan göras. Säger inget om kvaliteten i det, har inte erfarenheten att avgöra om det är bra eller inte bra. Jag använder ledande (inte snabba) tygeltag för att påverka baken däremot.

Enligt min tränare är det ett stort no-no att korsa över. Nästan belagt med spöstraff :) Men som med allt annat finns det olika åsikter om allt.

Det är inte ok att göra på detta vis och tränga ut bogen. Vanligt fel som ryttaren oftast gör då det finns brister i styrka och skolning. Ett korrekt sätt att göra detta är ett ledande tygeltag och korrigera med Skänklarna för att flytta baken istället! Ska aldrig flytta framdelen på hästen, alltid bakdelen då du annars kommer få en häst som flyttar baken efter behag.
Lycka till :rofl:

Enda gången jag använder ett trängande tygeltag är när jag är i skogen på en alldeles för laddad häst. Med ett sånt tygeltag låser man fast hästens hals och huvud i en position där hästen får mindre kraft att ladda iväg eller resa sig.

Med andra ord, inget tygeltag jag skulle använda i arbete.

som du redan fått svar på kallas det för trängande tygeltag. Det tygeltaget innebär per automatik att tygeltaget går bakåt, vilket är en grundprincip i sig, att tygeltaget aldrig bör göra.

Okej!
Man tackar för svaren!
Men om man använder trängande tygeltag och skänkel?
Det är ju inte endast bogen man vill flytta såklart :)
Hon sa att det är bra på min häst som är svår att ställa för han har ingen skolning och han tappar även uppsikten över allt annat som händer.
Jag kanske ska berätta för henne om dom som tycker det är dåligt så hon kanske kan stärka till varför jag ska använda det?

När du tränger med handen så får du hästen att flytta bogen, men du får ingen som hellst böjning och ställning på den. Om du dessutom använder skänkeln samtidigt så ger du helt motsägande hjälper. För att få till en korrekt förflyttning med böjning och ställning så behövs ett ledande tygeltag och förflyttning för skänkeln. Då får du en inramning av sidorna och får samtidigt eftergift.

Enda gången jag använder ett trängande tygeltag är när jag är i skogen på en alldeles för laddad häst. Med ett sånt tygeltag låser man fast hästens hals och huvud i en position där hästen får mindre kraft att ladda iväg eller resa sig.

Med andra ord, inget tygeltag jag skulle använda i arbete.

:bow::bow:

Med ett trängande tygeltag förhindrar du hästen att sätta under sig inner bakben, till skillnad mot ett ledande tygeltag.

Skaffa en bättre tränare. Du kommer inte få en lösgjord häst på det viset. Jag har fått mycket skäll av tränare just för att jag gjort exakt så och det är ett stort nej-nej att göra.

Såg en a-tränare jobba med ett ekipage som gjorde exakt som jag, trängande tygeltag för att lossa nacken och ganaschen. Det böev bara mer och mer spänt. Tränaren hojtade "led med tygeln" utan resultat. Till slut tog tränaren och handgripligen visade ryttaren genom att gå bredvid och ta tygeln från ryttaren. Tog inte många varv på volten innan hästen lossade och ryttaren satt som ett ufo och fattade noll. Ryttaren tyckte ju att trängande tygel var ett utmärkt sätt för hästen böjde ju även om den blev mer spänd. När poletten trillade ner var minen obetalbar.

Och jag på läktaren fick en AHA hupplevelse också.

Det är inte ok att göra på detta vis och tränga ut bogen. Vanligt fel som ryttaren oftast gör då det finns brister i styrka och skolning. Ett korrekt sätt att göra detta är ett ledande tygeltag och korrigera med Skänklarna för att flytta baken istället! Ska aldrig flytta framdelen på hästen, alltid bakdelen då du annars kommer få en häst som flyttar baken efter behag.
Lycka till :rofl:

Aldrig flytta framdelen? hur tänker du då? Klart man kan flytta både framdel o bakdel på sin häst bara det är på ryttarens hjälper. Eller menar du någon speciell situation?

Okej!
Man tackar för svaren!
Men om man använder trängande tygeltag och skänkel?
Det är ju inte endast bogen man vill flytta såklart :)
Hon sa att det är bra på min häst som är svår att ställa för han har ingen skolning och han tappar även uppsikten över allt annat som händer.
Jag kanske ska berätta för henne om dom som tycker det är dåligt så hon kanske kan stärka till varför jag ska använda det?

Nja... om du lägger frågan på ett AR eller westernforum får du nog inte samma svar.. Jag jämställer inte det trängande tygeltaget med sk "neckreining" som man använder inom western. Trängande tygeltag verkar i hästens MUN både åt sidan och bakåt, vilket är tabu inom engelsk ridning (o all annan med iofs). Neckreining innebär att hästen flyttar bogarna/framdelen genom TYGELNS tryck mot halsen, inte något tryck alls i hästens mun!
Detta tygeltag är väldigt användbart, om hästen är så känslig att det fungerar, vid tex öppna, och rätt utfört behöver man aldrig ta handen över på "fel" sida.
Kan det vara detta din tränare egentligen är ute efter? Jag kan se en enda anledning till att lära ut det vid vändning i tex hoppning, och det är att det ledande tygelaget inte tar på rätt sätt, utan hästen förböjer sig och detta är ett sätt att förhindra att ytterbogen försvinner.
Själv skulle jag inte lösa problemet på det sättet, utan renodla det ledande/vändande tygeltaget, tillsammans med vikthjälper och ytterskänkel.(Detta tar dock tid!) Däremot är det vanligt att man inom hoppningen vänder hästen utåtställd, vilket är en variant på att tygeln håller in bogen...

Det är ibland svårt att som elev få grepp om instruktörens helhetssyn på ridning och det är lätt att uppfatta en sk korrigering av ett tillfälligt fel som ett helt nytt sätt att rida på, och att man alltid ska rida på det sättet, vilket kanske inte alls var meningen. Särskilt om man rider för tränaren vid enstaka tillfällen.

Enligt alla tränare jag har pratat med ska inte trängande tygeltag användas inom dressyr alls. Det är ett felaktigt tygeltag som inte ger någon positiv påverkan.

Nja, du kan använda trängande tygeltag som neckreining. Yttertygel mot ytterhals medans inner tygeln böjer OCH leder. Jag gör så ibland för att förtydliga böjningen i bålen. Men man ska inte korsa inner tygel över manken när en häst går böjd inåt. Det ger liksom dubbla signaler. Det böjande tygeltaget signalerar "böj" i via bettet i munnen och det trängande tygeltaget säger "gå åt andra hållet" mot halsen.

Signaler till hästen skall vara enkla och inte dubbeltydiga.

Men neckreining, är inte det western? Jag rider bara dressyr och mina dressyrtränare hävdar att trängande tygeltag inte är förekommande inom korrekt dressyr. Istället för att använda yttertygel som trängande (har för övrigt nog aldrig sett detta) är det bättre att använda t.ex ytterskänkeln om hästen ramlar utåt, och se till att hästen är på ytterhjälperna (rama in) redan innan man börjar böja. Ett trängande tygeltag med inner upplever jag som betydligare vanligare, och egentligen är det väl inte så ologiskt att böja hästen och samtidigt flytta den utåt om det är det man vill? (jag uppfattade det som att du tyckte att det var dubbeltydiga signaler). Men fortfarande är det inte ett tygeltag som ska användas enligt mina tränare iaf.

Jag instämmer med dej och de flest andra det är ett stor no -no.

Inte desto mindre har jag själv när hästen plötsligt kastat sej iväg och trängt kraftigt inåt pga rädsla för ett hörn tidigare, rent automatiskt gjort så och det har varit svårare än man tror att jobba bort och enbart hålla hästen på plats med innerskänkeln. Men när jag kom tillrätta med det så la hästen av det där kastandet också.

Så absolut no- no jag tror det ligger nära för många av oss rent spontant att göra så och då är det ännu farligare att lägga sej till med. (Det är ju som fiorano skrev ett sätt att hindra utbrott, och kommer som en reflex - svårt att få bort:cool: Det hindrar hästen precis som avsett i såna lägen, men det vill man inte annars)

Jag ska förklara lite för er hur situationen är.
Det är inte lätt dressyr jag rider här utan skolning av mitt varmblod på sex år.
Min tränare förklarade att med detta sättet hjälper mig att trycka ut bogen lite och nu håller vi på endast med "framdelen" av hästen för att få honom att fatta vinkeln där framme
innan vi börjar jobba med baken ordentligt.
Hon sa även att med ledande tygel tappar man balansen lättare i sånna tillfällen. Jag tycker han går super bra på detta sättet, dock har det bara gått två gånger och han fattar redan att han ska gå ner.
Jag har ingen aning och ingen erfarenhet av detta tidigare, har bara hört bu och bä.
Kanske fel tråd att lägga ut det på? ingen aning men iaf. det är skolning till form jag snackar här.

Nja... om du lägger frågan på ett AR eller westernforum får du nog inte samma svar.. Jag jämställer inte det trängande tygeltaget med sk "neckreining" som man använder inom western. Trängande tygeltag verkar i hästens MUN både åt sidan och bakåt, vilket är tabu inom engelsk ridning (o all annan med iofs). Neckreining innebär att hästen flyttar bogarna/framdelen genom TYGELNS tryck mot halsen, inte något tryck alls i hästens mun!

Ja exakt, hon sa att detta var bara för att lägga tryck på halsen och få honom att ställa sig inåt så han inte går och tittar ut hela tiden. Sen ytter tygel leder jag med samtidigt som jag trycker med ytter skänkel så han inte flyger åt sidan.
Jag kanske är helt lurad när han går så bra för andra gången?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 552
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar