Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

Sv: Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

Har sett hingsten i fråga på tävling och jag var INTE imponerad. Tråkig, stel och rev den dagen fyra av tio hinder.... Visst kan den ha haft en "dålig dag", men det är ingen ursäkt tycker jag!!!
Tror också, som någon redan har skrivit, att han inte kommer få särskilt mkt ston. Till att börja med är trakehnern, iallafall bland Holsteins hoppfolk, en väldigt ökänd ras. Har tex hört utrycket Paralympics om löshoppningen på deras premiering...
Sedan är ju Holsteineruppfödarna överlag ganska skeptiska till nytt blod, oavsett vad förbundet vill! Det är ju bara att titta på hur få ston som For Pleasure och Baloubet du Rouet har fått i Holstein, och det är ju verkligen två superstjärnor som i andra förbund både betäckt mycket och lämnat mycket fina avkommor!!
Men som sagt, smaken är som baken....

Senast ändrad:

Film för den intresserade:

http://www.youtube.com/watch?v=FZ3q4uP1mGc

Kan inte säga att jag blir jätteimponerad av tekniken bak, plus att han blir lite hängande i luften vissa språng men med tanke på hur han blivit bedömd vissa tävlingar så kan nog de domarna mer än jag!

Intressant att se filmen:) håller med om att tekniken inte är bländande tycker också att han är väldigt ojämn i fram och lite slow.Däremot ser det ut att vara en trevlig sida på den och färgen är ju fin;) Tyvärr tycker jag fortfarande inte att det räcker för att godkänna den för avel i ett av världens bästa avelsförbund.Men det visar sig väl om "gubbarna" i förbundet tänkte rätt.Det är absolut ingen kandidat till något av mina ston iaf.

Nej, jag känner likadant, och samma sak känner jag gällande fullblodshingstar, att det inte finns någon som hoppar tillräckligt bra osv. Men någon måste ju använda dem för att få in förädlarblodet. Själv vill jag ha det i andra eller tredjeled! :D

Det kanske är ett av deras framgångsknep i Holstein, att tvinga in det här blodet vi vanliga är för fega för att prova?

Nej, jag känner likadant, och samma sak känner jag gällande fullblodshingstar, att det inte finns någon som hoppar tillräckligt bra osv. Men någon måste ju använda dem för att få in förädlarblodet. Själv vill jag ha det i andra eller tredjeled! :D

Det kanske är ett av deras framgångsknep i Holstein, att tvinga in det här blodet vi vanliga är för fega för att prova?

Du träffade huvudet på spiken, vi är nog för fega, för att våga prova oss fram, utan vi skall ha så säkra kort som möjligt när vi avlar.
Vi har så många förutfattade meningar om vissa raser (trakehner, bla), linjer osv, så att det hämmar vår utveckling i aveln, tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka