Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

Sv: Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

Instämmer i att det låter intressant. Hade mer än gärna använt en ren trakhener på mitt sto som idag är dräktig med Faustinus.

Det får du tillfälle till nu då flyinge kommer ta in på 3 trak.hingstar (även om 2 är besläktade)

Vad spännande! vilka hingstar rör det sig om?

Senast ändrad:

Imperio,conery(tror jag det var) och den sista har jag glömt,kolla flyinges hemsida kanske står där.

Kollar man härstamningen på hästar som går int.svår klass finns det en försvinnande liten andel trakehner.Detsamma gäller om man kollar listan över mest framgångsrika avelshingstar.Men jag menar naturligvis inte att "ingen" trakehner kan hoppa.Även en blind höna....:angel:Och vad det gäller Irco Marco(som jag tycker haft enormt inflytande i svensk hoppavel) och Abdullah är dom ju faktiskt inte speciellt" up to date".Aveln har ju utvecklats enormt sen dess.Men det klart smaken är ju som baken och det är nog tur det.

Senast ändrad av en moderator:

Holst Verb äger flertalet hingstar och kan begränsa de mest attraktiva hingstarna och uppmuntra till de mindre attraktiva. Det är ett starkt förbund, med lojala uppfödare som finner sig i det, säkert pga att de är världsledande.(?)
Från hemsidan, med reservation för begränsad tyska : 2009 o 2010
Cassini I och Contender får endast anv till ston sm inte har föl efter ngn av dem och inte e. Diarado. Förtur t ston som har föl e. ngn av Holsteins xx- eller x-hingstar eller är hingstmödrar. Endast 1 st per uppfödare och 1 ytterligare per 10 ston i avel hos samma uppf. Ingen ET på dessa.
För Diarado, endast 4-8-åriga ston med föl vid sidan eller föl året innan (fertiliteten?? Min kommentar) endast under 2 brunster, 1 sto per uppfödare.
För xx-hingstar och en anglohingst: Ston med Stpr eller förbundspremie, 50% rabatt. Hingstföl u. dessa ston eller ston som är hingstmödrar köps av förbundet till fast pris 2500 €.
Jag tror de vill ha Trak-blod för förädling mer än för prestation.

Kommer också ihåg Abdullah och redan då började jag notera vad Donauwinds avkommor kunde:love:

Uttryckte mig kanske otydligt i natt, men jag hade just kommit hem från krogen:o

Tycker inte alls att du var otyderlig men visst är det så att Abdullah är en sådan häst som man minns. Är det samma Donauwind som finns i Guinness stam?

Tycker inte alls att du var otyderlig men visst är det så att Abdullah är en sådan häst som man minns. Är det samma Donauwind som finns i Guinness stam?

Ja han stod i avel i Danmark en tid.

Kommer också ihåg Abdullah och redan då började jag notera vad Donauwinds avkommor kunde:love:

Uttryckte mig kanske otydligt i natt, men jag hade just kommit hem från krogen:o

Och nu känner jag mig lite stolt, fick för en tid sedan reda på här på Buke via Kicki H som vet en hel del, att stoet jag har dräktigt iår är släkt med Abdullah, om än rätt långt bak i leden, men ändå :angel: Stoet Avoondrood några steg bak i släktträdet vars mamma var Abendrot var syster med Abiza, Abdullahs mamma :)

Ja, tänk vad man får reda på mycket här på Buke ;)

Det är det, Guinness farfar (fast bl a Lars Parmler försökt få det till att G är efter Drabant-sonen Dolomit:grin:). Som Kicki H skrev stod han i Danmark nårga år. Vi har en häst i stallet vars mormor var e Donauwind - Herzbube vars uppfödare -78 åkte till Danmark med sitt sto. Det var vad man fick göra innan spermaimporternas tid:)

En liten länk till storheten http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/del-ii/DH 252.pdf

Och Herzbube är även han trakehner och kommer från samma möderne som Hirtentanz (och Herzensdieb)!

Visst var han det, också mormorsfar till Caprimond.

Inlånad till Sverige -74 av ett gäng där ovan nämnda uppfödare ska ha ingått. Han hade tidigare köpt mormodern direkt från Västtyskland.

Såg att du just svarade vad jag tänkt svara,han var väll inhyrd mellan 1973-75 tror jag. Hans morfar var ju Totilas som jag på något sätt har fastnat för. Hans far Gunnar kommer jag inte ihåg stamen på.Sedan har jag ju hittat stoet Herbstlicht och hon lär ju vara släkt med Herzensdieb,hon var e.Semper Idem och u.Herbstzeit. Om det inte finns fler Totilas så var han e. Pythagoras, u.Tontaube.

Tack! Det var intressant.
Jag tror dock inte att det hade fungerat på SWB, vi är ju inte trogna samma hingst så värst mycket utan glömmer snabbt verkar det som. En hingst är rolig ett par år och sedan dalar stoantalet. Få hingstar ligger i topp år efter år.

Jag är själv glad för fullblod, men jag tror att köparna hellre väljer en avkomma till en ädel "halvblodshingst" än fullblodshingst, och kanske får vi fortsätta att finna oss i att det mesta fullblodet kommer in i vår avel via fullblodsston? Det är ju inte illa det heller. :)
/U

Mycket tänkvärt!!
Om man nu tittar i backspegeln (fram till 70 talet) så var ju svensk avel lika hårt styrd en gång i tiden. När staten ägde i stort sett alla hingstar, placerades de ju ut på stationerna efter hur depåcheferna trodde de skulle passa till det lokala stomaterialet. Uppfödarna använde lojalt närmsta hingst, det var inte fråga om att köra ston med eller utan föl, kors och tvärs, eller utomlands. (Har personligen så sent som på mitten på 70-talet ridit mitt sto till hingststationen, vilket innebar tidig start, för att ta oss rakt genom en större mellansvensk stad.)
Det var ju också under denna tid som svenskfödda dressyrhästar hade sina kanske största framgångar, och svensk avel var ledande tillsammans med Hannover vad det gällde att få fram mästerskapshästar just i dressyr.
Detta system utgjorde ju en handfast "avelsrådgiving".
Men ett förbund kan ju inte styra ända ner till individnivå, så detta är ett mycket framgångsrikt instrument för Holsteiner Verband, just att peka ut vilka hingstar eller blodslinjer man vill att uppfödarna skall uppmärksamma.
Inom SWB är det svårt att se att något liknande skulle kunna fungera i nuläget, fast jag skulle önska att man satte sig ner och funderade på om det är något unikt man skulle vilja lyfta fram eller bevara.
Hannover gör ju just nu en sådan satsning, då man försöker få lite mer liv i G-linjen.

Jag har ju själv dräktigt med en trakehner som gått svår internationell hoppning.
Jag kan ju lätt säga att jag gråter blod över att Lillen inte blev en Lillan istället, han rör sig som en dröm och har ett underbart psyke. :love: Vet du om Szkopul är borta nu?

Han ska fortfarande vara i livet och fylla 24 år nu i dagarna om jag inte är felinformerad.

Jag har också gråtit över att mina småhingstar inte var ston, hade de varit det hade jag aldrig gjort mig av med dem:love:

Kollar man härstamningen på hästar som går int.svår klass finns det en försvinnande liten andel trakehner.Detsamma gäller om man kollar listan över mest framgångsrika avelshingstar.Men jag menar naturligvis inte att "ingen" trakehner kan hoppa.Även en blind höna....:angel:Och vad det gäller Irco Marco(som jag tycker haft enormt inflytande i svensk hoppavel) och Abdullah är dom ju faktiskt inte speciellt" up to date".Aveln har ju utvecklats enormt sen dess.Men det klart smaken är ju som baken och det är nog tur det.[/QUOTE

Det är bra hästar och trevliga att arbeta med, synd att många har en snedvriden uppfattning om rasen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka