Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

KickiH

Trådstartare
Det är den svarte Hirtentanz (Axis-Kostolany) som nu blivit erkänd av Holsteiner Verband. Han har varit mycket framgångsrik i unghästklasser i Schleswig-Holstein och har flera gånger vunnit över de några av de mest lovande yngre holsteiner-hingstarna. Han har även kvalat till Bundeschampionatet.
För 2 månader sedan godkändes en son från hans första årgång, premiehingsten Abendtanz.

hirtentanz_bt07.jpg

Sv: Kors i taket , en Trakehnerhingst har blivit godkänd i Holsteiner Verband !

Tror Holstein har målat in sig lite i hörnet med A,C och L linjer så nu behövs nytt blod.
Dom har också GK KWPN hingsten Zirocco Blue.

Det tycker jag låter trevligt det kan väll inte skada med lite trakehnerblod i holsteineraveln.

Själv känner jag bara-och hur tänkte ni nu då????- Det är väl ok att godkänna riktigt bra hingstar från andra förbund typ Diamant de Semilly,Cornet Obolensky och Stakato,men den här:eek: Tror personligen inte att den kommer att få så värst många ston. Och det där med att Holsteineraveln har målat in sig i ett hörn har man hört till leda nu.Holsteinerhästen är ju en av världen främsta hopphästar trots att dom har många C-hingstar :love:

Frågan går tillbaka,hur tänker du då, kan inte se något negativt med trakenerblod inom aveln i holstein. Kan inte tänka mej att de skulle ha mindre att tillföra än hästar från andra förbund men vad vet jag. Men lite förnyelse kan väl aldrig skada och om hingsen nu inte får några ston så är ju ingen skada skedd. Själv tycker jag ju trakehner en fin ras med gammla anor.

Frågan går tillbaka,hur tänker du då, kan inte se något negativt med trakenerblod inom aveln i holstein. Kan inte tänka mej att de skulle ha mindre att tillföra än hästar från andra förbund men vad vet jag. Men lite förnyelse kan väl aldrig skada och om hingsen nu inte får några ston så är ju ingen skada skedd. Själv tycker jag ju trakehner en fin ras med gammla anor.

Trakehner är ju inte direkt kända för att kunna hoppa:eek: och den här är dessutom så ung att den inte bevisat något än.Så tänker jag !

Fast om man jämför med hur det ser ut på dressyrsidan så har ju trakehnern gjort mycket för aveln utan att ha jättegångarter. :)

Så dålig är de inte på att hoppas så att det behöver betyda något negativt. Dessutom finns det kanske fler egenskaper än just hoppförmågan som man vill åt genom att godkänna en trakehnerhingst.

Så dålig är de inte på att hoppas så att det behöver betyda något negativt.

Och jag kan inte stava. :angel:

Så dåliga är de inte på att hoppa så att det behöver betyda något negativt. Ska det stå.

Det finns många trakehnare som hoppar mycket bra. Dessutom brukar de tillföra elegans och intelligens.

Du gav just svaret jag skulle skriv. Det finns faktiskt en del riktigt goda hopphästar.Tänk bara på Abdullah som vann OS-silver 1984,1:a världscupen i hoppning i Berlin 1985 och VM-silver 1986 och han var renrasig trakehner.

Trakehner är ju inte direkt kända för att kunna hoppa:eek:
Nej, vi har ju sett vilket bakslag för hoppaveln det var att använda trakehnerhingsten Marco Polo... :angel:

Hade det inte varit för den trakehnerhingsten så hade vi sluppit dåliga hopphästar som Irco Marco, Feliciano, Niklas, Hip Hop osv... :grin:

Tittar man på hingstlistan i Trakehner Verband för 2009 är där 18 hingstar med placeringar i svår klass i hoppning. Dina åsikter stämmer mer överens om vad som gällde på 60-70- talet....

Själv känner jag bara-och hur tänkte ni nu då????- Det är väl ok att godkänna riktigt bra hingstar från andra förbund typ Diamant de Semilly,Cornet Obolensky och Stakato,men den här:eek: Tror personligen inte att den kommer att få så värst många ston. Och det där med att Holsteineraveln har målat in sig i ett hörn har man hört till leda nu.Holsteinerhästen är ju en av världen främsta hopphästar trots att dom har många C-hingstar :love:

Jag tror nog han får lite ston. Han har totaldominerat unghästklasserna i Holstein och vunnit över många av de som de anser är deras egna bästa unga, något som fått mycket uppmärksamhet!

Jag har ju själv dräktigt med en trakehner som gått svår internationell hoppning.

Och Abdullah själv har flera avkommor i svår internationell hoppning, både trakehner och andra raser. Och han är inte enda exemplet.

Holstein styr sin avel mkt mer än andra förbund och kan göra det för att förbundet äger de flesta hingstarna, ssk de stora stjärnorna. Så han kommer att få ston, om inte annat genom såna åtgärder som de använt för unga xx-hingstar vars blod de vill ha in: uppköp av alla hingstföl till fast pris, förtur till eller krav för att använda de attraktivaste hingstarna att stoet har avkomma efter en "ungtupp" vid sidan.
Överför till Sverige......tanken svindlar eller hur?

Jag vet men Abdullah är en sådan där hingst man satt framför TVn och tittade storögt på som ung. Givetvis måste det finnas andra och szkopul är ju en av dom. Ska bli mycket spännande att se ditt föl när det kommer,hoppas at det blir ett litet sto.

Japp, det är styrd avel om något!!

Lite intresssant, jag har förstått att de styr på någon vänster, men inte hur, har du lust att förklara lite mer?
/U

Instämmer i att det låter intressant. Hade mer än gärna använt en ren trakhener på mitt sto som idag är dräktig med Faustinus. Faustinus morfar Stairway (trak) tävlade ju svår fälttävlan och jag uppfattar trakheners som väldigt kapabla och mångsidiga hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka