Korrigering vid "tittighet"

Sv: Korrigering vid "tittighet"

Nej vi är inte ute och tävlar än, och det dröjer nog ett bra tag till ;). Självklart måste det först funka på hemmaplan, men när man väl kommer ut på tävling är ju det en ny situation. Det är ifall hästen då blir tittig som jag funderar på hur man bäst agerar.

Vill bara tillägga att denna hästen inte är lika spänd som din var innan. Ute är det helt okej, och vi löser det i ridhuset med. Vill bara slippa problemet helt.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med! En häst som är så tittig kan man helt enkelt inte tävla. Då får man miljöträna så den blir tryggare.
Åk och träna i nya ridhus!

Hästen jag rider nu blir lätt tittig inne i ridhuset (rädd för båda kortsidorna:angel: ). Undrar lite hur ni agerar när hästen tittar, blir spänd och absolut inte vill gå just där. Just nu har jag inte något genomtänkt sätt alls. Ställer honom bort från det han tittar på (innåt) och "puttar ut" honom med innerskänkeln. Försöker dock att ge vändande hjälper i hörnen, så att jag inte bara trycker ut honom. Han tittar inte alls lika mkt i andra situationer, antar att han har lärt sig att han kan slippa lite arbete.
Så hur gör ni?

En häst som jag brukar rida ganska ofta är lite tittig och smårädd för det mesta i början av ridpasset. När vi åker och ska rida för en instruktör på en utebana tar det minst 20 min tills hon har slutat titta på allt. Efter det kan man börja värma upp, det jag vill få fram med detta lite luddiga medelandet är att ta dig tiden att låta henne titta och fundera. Det tjänar du på i längden, min häst är inte alls lika tittig nu som hon var för ett tag sen.
Lycka till!

Jag brukar inte göra så stor affär av det, utan koncentrera mig på att hästen ska gå förbi. Jag slutar inte rida eller kräva saker, men det kan behövas lite mer skänkel och koncentration från min sida, samtidigt som man inte får "överkoncentrera" sig så hästen känner att det blir en helt annorlunda situation än nyss = dvs det var verkligen farligt.

Annars brukar jag säga till min häst att gå fram och kolla på det farliga, då kan hon nosa på det och bryr sig inte sen :)

En tanke. rider du ensam, kan du inte få "draghjälp" av någon?

Annars brukar jag låta hästen hälsa på det farliga och själv få upptäcka att det inte är något farligt. Både från marken och uppsuttet och du ge dig inte hästar är smarta.

kramar

Rid på bara.
Om du låter hästen stanna upp eller om du saktar ner eller på något sätt indikerar för hästen att här är det något..ja..då lär den sig det.

När du kommer till kortsidan så driv, driv och driv. Hästen ska fram. Ett par gånger så här och hästen har snart glömt bort att titta.

Jag undviker inte problemet med min häst utan tar det på en gång. Vi går sakta fram o kollar in det som är farligt, annars så kommer det bara att fortsätta på samma visa hela tiden. Jag o min lilla tjej har gått förbi samma stajet varje dag nu i 1 mån o hon e lika tittig varje gång som jag går förbi där. Jag ville testa att se vad hon har gjort om jag inte ens tänker på vad hon gör när hon går förbi där. Vid ett annat ställe så ligger det en båt med en pressening över. Den var hon livrädd för ibörjan men varje gång som vi har gått förbi där så har jag gått fram till den och dragit lite i presseningen. Hon lärde sig redan under första dagen att det inte var farligt. Självklart så reagerar hon lite på presseningen, men det e inte så att hon flyger all sin värld bort ifrån detta. Jag tror att man ska konfrotera hästens rädslor på en gång, och berömma väldigt mkt. Ta det lugnt framåt och hesta inte fram att den måste gå nära saken som den är rädd/tittig för..

mvh carrooo ;)

Precis som majola säger är nog det bästa:smirk:

då kan man smyga sig närmare varv för varv.
:bow:

Vi gör alltid ridbanan kortare om hästen är rädd för hörnen. Samtidigt slipper man bråka med hästen i onödan, undan för undan rider man närmre och nämre kortsidan och hörnen tillslut går hästen runt hela ridhuset utan ngr problem och hästen avslutas med en possetiv bild av ridhuset ;)

Det är klart att hästen ska få titta men många gånger provocerar man fram rädslan genom att vara försiktig, låta hästen nosa, gå ända fram och titta osv.
Då visar ju du som ryttare att här finns nåt som är otäckt. Att vara så naturlig som möjligt alt. driva på är som att visa för hästen att här finns inget onaturligt att vara rädd för utan allt är som det ska vara.

Jag har en unghäst tex. som tycker att nya saker kan vara lite otäcka...som alla hästar förstås...men jag har liksom tagit hästen i ett grimskaft, inte tittat åt just det hållet på just den saken, gått mellan hästen och föremålet och låtsats som ingenting.
Har funkat kanonbra.
När hästen inte bryr sig ja då byter vi plats..hästen får gå närmast föremålet och oftast får man inga reaktioner.

Sen..visst...det beror ju på vad det är för något.
Jag som håller på med western och en gren som heter trail måste visa hästen en bro tex. som vi ska gå över, då får han lov att nosa och se att den inte bits.
Men ju mer naturlig jag är desto mindre reagerar hästen.

Självklart är det ju olika individer men över lag så ska man vara så naturlig som möjlig.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 218
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar