Korrigering vid "tittighet"

X

Xider

Hästen jag rider nu blir lätt tittig inne i ridhuset (rädd för båda kortsidorna:angel: ). Undrar lite hur ni agerar när hästen tittar, blir spänd och absolut inte vill gå just där. Just nu har jag inte något genomtänkt sätt alls. Ställer honom bort från det han tittar på (innåt) och "puttar ut" honom med innerskänkeln. Försöker dock att ge vändande hjälper i hörnen, så att jag inte bara trycker ut honom. Han tittar inte alls lika mkt i andra situationer, antar att han har lärt sig att han kan slippa lite arbete.
Så hur gör ni?

Sv: Korrigering vid "tittighet"

Jag gör ingen större affär om min dam tramsar. Om jag skulle "tvinga" ut henne till det "farliga", så talar jag ju om för henne att det är farligt. Likaså om jag "vänder henne bort" från det farliga. Jag försöker helt enkelt att få henne att koncentrera sig på mgig och vad jag vill. Och så kommer jag ihåg att berömma, smeka över halsen eller säga bra, om hon gör något riktigt bra, elle rhelt enkelt slappnar av och tar ett steg mot "det farliga".

Jag vill inte heller göra någon stor affär av det, men om jag rider som vanligt kommer jag inte ens fram till kortsidan. Det är ju lättare längre in i passet när hästen är mer på mina hjälper och koncentrerad. Ändrar du ingenting i din ridning?

Jag vill inte heller göra någon stor affär av det, men om jag rider som vanligt kommer jag inte ens fram till kortsidan. Det är ju lättare längre in i passet när hästen är mer på mina hjälper och koncentrerad. Ändrar du ingenting i din ridning?

Om jag rider en häst som är så pass tittig att den inte ens går fram till den kortsidan/hörnet eller vad det nu är så brukar jag faktiskt värma i andra delen av ridhuset. Som du själv skriver så går det bättre är hästen är varm, lösgjord och på hjälperna och då kan man smyga sig närmare varv för varv.

Jag ser ingen anledning till att söka sig till problem - om jag vet att hästen blir spänd i det hörnet så ser jag till att den är lösgjord innan jag går dit och tar det meter för meter för att inte provocera fram nya spänningar. Och vips traskar den igenom hörnet utan att ens tänka på det. Om det ena varvet är läskigare än det andra så börjar man givetvis inte i det heller. Oftast så är det inte så svårt att vara listigare än en häst.

Går det inte att sätta på skygglappar, typ sånna man har på selar???

/*be a happy rider*

Så har jag gjort, dumt att ta en konflikt direkt. Nu har jag inte riktigt ridit in mig på hästen än, så det kanske går lättare sen, men än så länge så traskar han inte igenom hörnet utan att tänka på det senare under passet heller. Ska jag då undvika att rida där hela passet?

Hur gör jag då när vi kommer ut i tävlingssammanhang, där kan jag ju inte undvika det "farliga"? Är det fel att ändra sin ridning?

Senast ändrad av en moderator:

Haha ja det kanske vore något, men jag vill lösa det utan hjälpmedel.

Har själv haft en tittig häst (han var tittiga ÖVER allt). Bästa sättet att lösa det var att sysselsätta honom. Gör övergångar, volter, flytta bakdelen mm tills han koncentrerar sig på mig och vad jag ville. Omväxlande ridning helt enkelt. Hästen ska ha klara signaler vad som ska hända men inte veta ett varv i förskott att där lägger ryttaren tex en volt/gallopfattning.
Jag gjorde också lydningsövningar från marken med honom vilket minskade tittigheten.
När han var riktigt rädd så brukade jag göra ganska liknade, men vara noga att med att inte gå på för hårt utan jag lät honom närma sig det han var rädd för succisivt så han fick se det ur alla vinklar. Men även här gällde det att sysselsätta honom.

Eller så kan man tänka såhär:
Varför undvika det "farliga"? Då blir det farligt. Lär vi en häst att aldrig gå in i hörnen på ett ridhus så gör vi dem hörnen till "dåliga/farliga" hörn.
Undviker du det farliga så sparar du det bara till nästa tillfälle. Det är bättre att lära din häst det på en gång och stärka dess självförtroende.
Första gången kanske det tar hela timmen att gå in i hörnen/på kortsidan, vända, gå förbi från andra hållet, göra volt runt... Låt det göra det! Ha tålamod! Är hästen osäker nästa gång kommer det iaf gå betydligt lättare att komma över det.
Glöm inte berömma massor!!!
Börjar han stegra och liknande så är det dock bäst att ta det lite lugnare. Lite mindre krav, nöj dig med en liten framgång per gång, så du agerar på ett säkert sätt!

Du kan även träna från marken likt MVH. Skrämselträning, ledarskapsträning osv.

Senast ändrad:

Jag skulle nog gjort helt tvärtom än de andra som svarat. Är någonting läskigt så går vi alltid fram och "hälsar" på det. Vill han inte gå fram får han glatt stå stilla och titta på det, sen ta ett steg, stå still och titta, osv, tills vi är framme och han nosar på det. Sen är de sakerna aldrig farliga längre.

I ditt fall skulle jag kanske hoppat av i ridhusdörren och helt sonika gått fram till kortsidorna, ut i hörnen och ett varv längs fyrkanten i båda varven, och sen gjort samma sak uppsuttet.

Jag försöker att ignorera min häst när hon fjantar sig i rh (vi har ett vääääldigt läskigt hörn i vårt). Jag vill inte uppmärksamma henne ännu mer på just det där hörnet och därför berömmer jag henne inte heller när hon väl ger upp och går där. Det läskiga hörnet existerar inte i mitt huvud, bara i hennes. En bit in i ridpasset, när hon är aktiverad och börjar jobba, glömmer hon bort fjanterierna. Skulle det gå så långt att hon tar ett jätteskutt för att undvika hörnet så korrigerar jag det ovälkomna skuttet (med en halt) ist för "hörn-fjantet".

Ja precis, så kan man ju också tänka. Har även testat den metoden, men tyvärr har det inte blivit bättre nästa gång. Det jag vill åt är ju att slippa det här problemet i början av varje pass. Nu rider ju inte jag hästen varje dag heller, blir väl svårare då.
Jag får intrycket att hästen gör det här mest för att slippa arbeta, inte för att han är så rädd, gör det nån skillnad? Har det med ledarskap att göra?

Jag har en häst som varit väldigt tittig som yngre. Han kan fortfarande vara tittig, men inte alls som tidigare. När vi kom till nya ställen, tex. ridhus gick jag alltid runt med honom en stund för att få honom att slappna av.

Jag har sedan i ridningen inte gjort så stor affär när han varit rädd för något, utan bara ridit och låtsats som inget. Om han tar snedsteg eller blåser upp sig, rider jag bara på som vanligt. Jag pratar inte lugnande, säger inget alls. Det händer att jag manar på honom med en mer "framåt" röst, men det är främst när vi rider ut och han tvekar på något.

Idag är han trygg och avslappnad på ridbanan, vilket han definitivt inte var för några år sen. Vi har arbetat mycket från marken också inne på ridbanan, vilket jag tror hjälp en hel del.

Lycka till!

Det är ju svårt att veta om det beror på nonchalans/ovilja att jobba eller rädsla. Hästar kan trots allt vara rädda för dem fånigaste sakerna...
Jag vet inte, men jag tror inte det har med ledarskap att göra, jag tycker i alla fall inte man ska skylla det på ledarskap. (inte för att du gör det)
Det kan vara så att han är uttråkad och därför hittar på lite "hyss"... ;)

Precis så gör jag också. Är hästen spänd och rädd så är det bara korkad att börja fightas med den. Jag brukar få rida på stora mittvolten ett tag första gången i nytt ridhus (han är inte van att ridas inne), så rör vi oss efterhand ut på spåret.

Okej, men hur gör du då på t.ex. en tävling? Om det inte finns tillfälle att långsamt vänja hästen vid den nya omgivningen.

Om hästen är spänd med dig på alla nya platser, är den inte klar att tävlas än.

Då är det upp till dig, att träna med hästen så den får tilliten till dig, att du skyddar den och ingenting är farligt om inte du säger till.

Allt i livet är inte att tävla, utan grunden är att skapa tilliten mellan häst och människa i första hand. Fungerar inte tilliten till vardags, fungerar den inte på tävling heller.

Min dam som idag är 23 år, var som en fiolsträng, så fort något nytt hände första åren jag hade henne. Hon var 17 år när jag köpte henne. Det var först förra året, som jag regelbundet började ta in henne till ridhus och rida "vanlig" ridlektion med henne, samt att jag kunde möta hästar ute i skogen utan att hon stod på bakbenen, piruetterade och ville skena hem. Så länge min häst var i det stadiet med mig, så kände jag att jag inte kunde ta henne till träningar bland andra hästar i ridhus.

Missförstå mig rätt, jag vill inte trycka ner eller verka besserwissrig. Men man måste börja längst ner på stegen och skynda långsamt. :bow:

Jag skulle nog gjort helt tvärtom än de andra som svarat. Är någonting läskigt så går vi alltid fram och "hälsar" på det. Vill han inte gå fram får han glatt stå stilla och titta på det, sen ta ett steg, stå still och titta, osv, tills vi är framme och han nosar på det. Sen är de sakerna aldrig farliga längre.

I ditt fall skulle jag kanske hoppat av i ridhusdörren och helt sonika gått fram till kortsidorna, ut i hörnen och ett varv längs fyrkanten i båda varven, och sen gjort samma sak uppsuttet.

Precis så gjorde jag med min dam som var tittig och lite skraj ibland! Var med henne på ridskolan där jag red då och red för två olika ridlärare, de hade olika metoder så att säga... Den ena sa åt mig att gå på henne med skänklar, tyglar och även spö om det behövdes - allt för att få henne dit jag ville. Den andra sa att jag skulle göra precis så... låta henne nosa och titta och det vi gjorde också var att vi red efter en annan häst som var ungefär tryggast i världen och tyckte att ridhus och hörn och väggar det var ju det naturligaste som fanns... så såg hon att det inte var farligt. Men det var den approachen jag kände funkade bäst, att bråka gjorde henne bara spänd även om det fick ut henne till hörnen o väggarna.

Jag gör ingenting om hästen tittar. Fortsätter som om ingenting har hänt. Då brukar de ge sig efter ett par varv.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 218
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar