korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

J

jollan

Jag håller på och hanterar min 2-åriga ardennervalack som jag haft i ca 5 månader. Jag fick hem honom som helt ohanterad och har börjat skola honom från noll. Allt har gått hur bra som hellst i den vanliga grundhanteringen, som rykt, benlyft,lastträning mm.

Men så idag var han extra skitig och ja borstade ena bakbenet en längre stund, helt plötsligt måttar han en spark mot mig, varpå jag blir ordentligt sur och ger honom en känga i sidan med foten. Ej hårt men tillräckligt för att det skulle bli otrevligt för honom.

Men i samma veva går en fotgängare förbi på en grusslinga och såg alltihop :o Och helt utan anledning så känner jag skuld och skam. Det måste sett illa ut.:crazy:

Jag tillhör ju den nojiga typen och grubblar över huruvida hon kanske får för sig att anmäla mig för detta?

Eller är jag väl dramatisk då? Någon annan som vart med om någon liknande pinsamhet?
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast om hon såg dig fota till hästen så såg hon antagligen oxå att hästen sparkade mot dig? Jag hade i skämts, ett så stort djur får aldrig sparka åt en människa!
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Oj, det har hänt en och annan gång att tajmingen varit urusel..men värst var nog när jag tog tag i valpens nacke för att hon åt bajs, hon piper till av förvåning och börjar hugga vilket ju inte är så trevligt med munnen full av avföring.. får då hålla fast henne vänligt men bestämt, varvid hon börjar skrika som en stucken gris:o Givetvis passerade ett par fotgängare just då:o
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Måttade hästen en spark eftersom du "karvade" länge på bakbenet så gjorde den förmodligen detta för att det gjorde ont.Hästar kan också bli ömma om man håller på för länge.Min är sådan.Så att du får en tillsägelse av hästen att det nu räcker så varför sparka till den?:confused:
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

man hoppas ju på det, att hon såg det. Men känns ändå onödigt att hon såg:crazy: Är det då ingen hästmänniska heller så är väll risken stor att hon tog det på fel sätt.

Samtidigt så vet jag ju att jag inte gjorde något fel, men de kändes ändå olustigt att någon okänd såg detta och hon kanske såg det med helt andra ögon dessutom:grin:

kan man bli anmäld för något sådan?
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

jag karvade inte hästen ben. Jag borstade med en vanlig rotviska. Jag hyser stor respekt för min häst, dock vill jag inte riskera att bli sparkad i ansiktet.

Jag känner mer att jag gjorde honom en tjänst som sa till på skarpen.

Jag kommer inte att ha överseende med ett sådant beteende nu, och inte heller när han väger 800 kg.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Eftersom vem som helst kan anmäla i Sverige så skulle du kunna bli anmäld, men att du skulle bli fälld, eller ens åtalad för den händelsen har jag väldigt svårt att tro! Jag tror inte du behöver oroa dig. :)

Apropå dålig tajming skrek vår förra schäfer som om du stack en kniv i honom... och vred om! varje gång han såg en boll som blev sparkad. Om folk inte såg oss trodde de alldeles säkert att jag slog honom gul och blå :o
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

*kl*

Första gången vi skulle bada våran ny 13 åriga katt skrek han så vansinningt i duschen att grannen tog extranyckeln och sprang in för att "rädda" honom då han trodde inte vi var hemma.....

Snacka om pinsamt med 1 liten katt som stod helt lös som skrek och 2 vuxna genom blöta med håret på ända i bara underkläderna i duschen....

Numera sätter vi alltid en lapp på dörren när vi badar våra katter... :D
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Med karva menade jag,borsta,borsta,borsta... De blir ömma till slut.Och nej,jag menade inte att du ska acceptera det men varför sparka? En ordentlig tillsägning med lite krut i rösten hade väl räckt? Där kunskapen tar slut tar våldet vid...
Och som svar på din fråga om den förbi gående.Ja h*n kan ju tycka att tilltaget såg illa ut ...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

man hoppas ju på det, att hon såg det. Men känns ändå onödigt att hon såg:crazy: Är det då ingen hästmänniska heller så är väll risken stor att hon tog det på fel sätt.

Samtidigt så vet jag ju att jag inte gjorde något fel, men de kändes ändå olustigt att någon okänd såg detta och hon kanske såg det med helt andra ögon dessutom:grin:

kan man bli anmäld för något sådan?

Skäms du över det du gjort så har du gjort fel! Så brukar jag resonera. Jag har en hingst och ibland får man ryta till för att han ska hålla sig på marken. har även en rottweiler till hund. Och det är starka och tuffa djur båda två! Men slå dem ska man inte göra ändå. Men jag har reagerat precis som du gjorde. Ren instinkt så fotade jag till hästen när den sparkade åt mig. Och jag tycker än idag att det var rätt vid tillfället!
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Med karva menade jag,borsta,borsta,borsta... De blir ömma till slut.

Men alltså? Ömma av att bli borstade? Vad har du för hästar? Ett arabföl som man borstar med piggborste kanske kan bli öm, men en ardenner lär knappast bli så öm att han slår :crazy:

I övrigt tycker jag väl som vissa andra här, att en spark tillbaka kanske var lite väl att ta i, men du(TS) lär knappast bli anmäld.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Även jag säger att skäms man eller efteråt har ångest över vad man gjort har man gjort fel.
Det man inte kan göra så alla ser ska man inte göra.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag har också haft en ardennerunghäst som varken uppfödaren eller den jag köpte den av hade gett den den minsta antydan till uppfostran....

Den sparkade iväg hovslagaren ca 15 meter rätt in i stallväggen bara för att den inte ville lyfta på foten.....

Jag VET att senare ägare band upp en framhov och en bakhov med starka band i taket, trots det kunde hästen sparka folk långa vägar....
Dock vet jag INTE hur dom gjorde för att få den att inte sparka så mycket, den ska visst sparkas fortfarande när man rörde fötterna..... Dock ej så mycket.....

Jag har vid ett tillfälle stått och sparkat på en ouppfostrad surmärr som sparkade mej varje gång jag gick förbi den....
Denna gång stod den så "bra" till att jag tog tag i boxgallret och höll mej i det medans jag sparkade tillbaka varje gång hon sparkade åt mej.
Tror det tog säkert uppåt 15 minuter innan hon slutade sparka åt mej och jag sparka henne.
Efter det gjorde hon bara en grimas varje gång jag gick för bi henne.

Och jag VET att jag inte skadade henne fysiskt då jag hade mjuka Eccoskor på fötterna, däremot var JAG full med blåmärken på föterna.....
Varför jag inte skäms ?
För det är så hästarna själva gör mot varandra när dom ska tala om vem som är ledare över vem.....
Och en hästspark är bra mycket hårdare än vad en människofot i en vanlig sko är.....

Vi kan aldrig "vinna" över häst rent muskulärt, vi måste hela tiden vara smartare än dom.....

Träffade på en sur gammal vallack som var erkänt ELAK mot ALLA utom husse....
Han bet och sparkade massor med människor så dom fick uppsöka läkare för diverse skador.

Hästen stack ut sitt huvud över boxkanten och bet mej rätt i bröstet, det gjorde vannsinnigt skiiit ont rent ut sagt.
Men av någon anledning lyckades jag få tag i hans ena öra innan han han dra tillbaka sitt huvud.
Och då var det JAG som BET honom.....

Efter den dagen var det TVÅ människor han aldrig bet eller sparkade.......

Men bara för att jag sparkar tillbaka om en häst sparkar åt mej eller biter tillbaka så innebär det INTE att jag ens skulle kunna tänka tanken på att ställa mej och misshandla en häst med exempelvis ett spö....

I min värld så faller en markering, tillbaka spark eller tillbaka bitning, inom ramen för att en häst, eller annat djur för den delen, ALDRIG får vistas på något villkor inom MIN svär runt mej utan att jag har "bjudit" in hästen och sagt att det är okej för dej att komma fram och gosa eller bara ställa sej tätt intill. Dock är det ALDRIG någonsin tillåtet att bita eller sparka mej.

På samma vis som att jag om jag närmar mej en häst och den vänder bort huvudet och tuggar underdåningt som ett föl, så stannar jag och vänder sidan mot hästen och "frågar" om den vill komma till mej. I stället för att burdust bara gå fram till hästen och göra vad det nu var som skulle göras....

Men som sagt, hade TS dragit till hästen med ett spö bara så där hade jag sällat mej till kören som fördömt handlingen........... Dock inte om det är sant det som TS har beskrivit vad som hände.....


p.s. Tua jag mailar dej under veckan d.s.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Såg dom vad hästen gjorde så är det nog ingen fara men såg dom bara vad du gjorde så undrar dom säkert...skulle jag gjort iallafall...men även om dom skulle anmäla dig tror jag inte att du skulle åka dit för det.

Om hästen nu skulle tycka att det var obehagligt att du borstade den på benet kunde den visat detta på annat sätt tex genom att flytta sig åt sidan,trampa runt mm istället för att hota med att sparka dig. Jag tycker du gjorde rätt:)

Att "där kunskpen tar slut tar våldet till" tycker jag inte stämmer när det gäller hästar. Kan man inte få hästen att förstå vårat språk (höja rösten mm) så får man använda hästarnas språk (sparkar du mig så sparkar jag dig) att stå och tjata på en häst med sur röst hela tiden när den uppenbarligen inte förstår tycker jag är mer elakt än att ge den en tillrättavisning en gång som den förstår.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

ja det va en bra tanke! Men nej ja ångrar ingenting. Men dum som jag är så tänker jag på va den stackarn som gick förbi tänkte:o men men gjort är gjort och som sagt jag ångrar det inte. Himla osjysst tajming bara :laugh:
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

ja hade också undrat vad som stod på om jag passerat en sådan händelse. Men jag tillhör den mer misstänksamma typen :grin: jag vet ju inte om hon såg vad pållen tänkte göra innan.

Med tanke på hur mycket däng han hade fått i hagen av mitt bossiga sto om han visar upp en sådan taskig attityd mot henne så är jag övertygad om att min korrigering var rena balsamet:)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Till alla som tycker en spark i det läget är för hårt:

Bara en snabb tanke... vad hade en annan häst gjort? Förmodligen kastat sig undan eller sparkat tillbaka. Jag vet förstås inte hur ni gör, men jag kastar mig inte undan för en häst i första taget.

Jag använder hellre morot än piska och korrigerar på andra sätt än att slå och sparka. Men ren överlevnadsinstinkt kan absolut göra att jag skulle dunka näven i hästen eller sparka till den i en situation där jag riskerar att få en hov i nyllet. Javisst sa hästen ifrån att den tycker det räcker, men den får banne mig inte säga ifrån på vilket sätt som helst. Hästen måste lära sig var gränsen går (och framförallt respektera sin människa som ledare), annars kan det bli riktigt farligt en vacker dag.

Till TS:
Du har en tvååring som endast varit hanterad i fem månader, och står och borstar en lång stund på samma ben. Jag skulle inte säga att hästen plötsligt måttar en spark - utan att den helt enkelt fått nog.

Ang öm eller inte av borsten - en häst kan känna en fluga gå på huden - klart det är irriterande med intensiv borstning på samma ställe. En tvååring är ett barn som dessutom testar sig fram lite. Det är nu du formar den häst du vill ha i framtiden.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Han har aldrig visat sådant här beteende innan, därför blev jag ganska överaskad av hoven som kom flygande:laugh: Jag ska låta honom vara ett par dagar nu så han bara får gå och vara bäbis!

Så får vi ta nya tag!

Men borstning av honom, särskilt benen är för mig en väldigt viktig del i hanteringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp