Korrigera galoppfattning

Ketrawzc

Trådstartare
Jag funderar lite på hur man ska få hästen att förstå mina hjälper för galoppfattningen .. Hästen är 5 år och mestadels hoppad när jag fick henne. Även riden mycket ute i skogen, men inte speciellt dressyrriden. När jag rider på bana/ridhus fattar jag galopp i hörnen, och då fattar hon rätt galopp, hon är starkare till vänster och får bättre fattningar i det varvet.

I skogen fattar hon i stort sett alltid vänster galopp. Och problemet blir att när jag bryter av till trav och försöker vara ännu tydligare med min fattning så blir hon bara stressad eftersom hon vill galoppera. Hur ska jag gå till väga med att korrigera galoppfattningen på ett bra sätt? Just nu rider vi mycket i skogen eftersom hon har väldigt dålig framåtbjudning och behöver stärka sig bak.
:bump:

Sv: Korrigera galoppfattning

Det här känner jag så väl igen, hade exakt samma problem med min häst.
Fattade nästan bara vänster galopp oavsett om vi red ut eller på banan.

Och det jag behövde göra var att framförallt stärka och aktivera bakkärrna mer.

La upp det så att jag la om hennes foder lite, började ge E-vitamin och lucern. Började klättra, så fort jag red ut, klättrade jag några gånger i en backe. Började longera med pessoalonge för att bakbenen skulle börja trampa till.

Ridmässigt så la jag ner extremt mycket jobb på bara fattningar, långa galoppsträckor var det inte tal om. Framförallt på volt, men även på rakt spår. För att vara extra tydlig i fattningen sneglade jag utåt i fattningarna för att fördela vikten rätt i sadeln. Det är en så liten grej, men det gjorde underverk, bara att jag tittade lite utåt gjorde att vi fick rätt galopp nästan jämt. Viktigt är såklart att rida båda galopperna och inte överjobba den dåliga, då kommer problemet bara förflyttas. Man kan även höja inner handen något i fattningarna, viktigt är då att man är noga med att man tar haden rakt upp och inte bakåt-uppåt.
Ute jobbade jag också mycket med fattningar, men såklart mer långa galopper där också, mycket tempoväxlingar. I fattningarna gjorde jag samma sak; ville jag ha höger galopp sneglade jag höger och ville jag ha höger tittade jag vänster. Samt att jag ställde henne lite i galoppsidan.

Det här arbete började jag med i slutet av januari, i april gick hon LB:3 på 65 % med 7:or och 8:or på båda galopperna.

Det här funkade fantastiskt bra på min häst, hoppas det är till någon hjälp!

Sv: Korrigera galoppfattning

Tack för tipsen, ska genast prova nästa gång vi ska galopparbeta! :D

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Lager
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka