Korrekta hjälper

malinsky

Trådstartare
Hur ska en korrekt övergång till skritt från halt utföras? Hur göra från halt/skritt till trav? Vilka hjälper för avbrott (tex "sitta till" för avbrott osv..)

Har en unghäst, och efter ha läst olika trådar så funderar jag över den optimala hjälpgivningen.. iom att han är ung, så vill jag göra rätt från början så vi kan ha nytta av det när vi tex ska rida piaff och passage om sisådär 15 år :angel:

Ska det vara en samtidig skänkling framåt till trav, eller varannat "skänkelben" för att kunna bestämma hans benrörelser. Ska jag med sitsen börja trava... förstår ni hur jag menar?

Jag har inte hittat någon tränare som är klockren, som förmedlar saker som tex det jag skrivit ovan. Så det skulle vara intressant att höra vad ni säger om det?

(Har träning i morgon, ska lyfta frågan och se vad jag får för svar!!)

Sv: Korrekta hjälper

hej!
när ja vill att hästen ska trav kramar ja båda skänklarna samtidigt, men därimot när jag fattar galopp kramar jag bara innerskänkeln, andvänder alltså inte någon bakåtflyttad ytterskänkel, mycket praktiskt för senare galoppombyten ;)

Ja, så gör jag också.. men om jag försöker analysera vad jag gör egentligen så börjar jag fundera på hur korrekta hjälper ska ges om man ser ur ett vidare perspektiv och ska gå vidare till högre skolor.

eller så ska jag bara sluta fundera och fortsätta rida som vanligt, det fungerar ju nu i alla fall :angel:

ja - samsidig för trav, då du inte kan behålla rakriktningen ordentligt annars. Sitta till för avsaktningar.

sen för unghästen så tycker jag det är jätteviktigt att man INTE börjar sitta och trycka konstant med skänklarna utan att man vänjer den från början vid att skänkeln trycker till, och när hästen svarar så får den omedelbart ett lättande tryck från skänkeln och får vara ifred till nästa skänkel tryck. allt för många sitter och driver eller nöter konstant med skänklarna vilket inte främjar arbetsglädje, känslighet eller framåt bjudning hos hästen.

dessutom blir det tydligare för en unghäst med ett markerat tryck av skänkeln med omedelbart lättande när hästen svarar.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 568
Senast: Boj
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 753
Senast: Josofinito
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 254
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka