Korrekt svenska i pressen?

Nja. Historiskt sett har det varit så i mycket kort tid. Men jag förstår vad du menar.

Min övergripande poäng är att det finns deskriptiv språkvård som redogör för hur vi använder språket - och ibland blir det totalt poänglöst att fortsätta hålla på en språklig regler som ingen i praktiken längre följer - och normerande språkvård, som är bra för ett standardiserat skriftspråk med så få störningar som möjligt. Därtill finns en uppsjö av genrer, och genrekompetens är viktigt. Utöver detta finns det ingen enskild instans som har makten över språket, därför blir jag alltid perplex när någon pratar om att "de" vill/ska/försöker ändra på något.
Ja kommentarerna om det gällde ju tex som sagt de som i tråden önskade att anvisningarna för myndighetssvenska skulle användas rent allmänt.

Och ja jag förstår vad du menar med kort tid gällande tex tidningar.

Det har jag missat att någon skrivit, tror jag. Och nu vet jag att jag är jobbig och petig, men "myndighetssvenska" kan vara en hel mängd olika saker. Ibland är det jättebra att använda det rent allmänt :)
Säkert kan det vara så. Jag ser inte alls ned på myndighetssvenska.
Och det är säkert superbra att ha en svart lista med ord :) men tråkigt om det blir allmängiltig till allt språk. Samtidigt är ju många av orden kanska myndighetsspecifika på listan.

Senast ändrad:
Sedan finns det sådana som är envisa och arkaiska redan som barn... och i sådana avseenden struntade i vad läraren sa samt om läraren protesterade hänvisade till sin mor... som råkade vara lärare :angel: :D

Jag skriver fortfarande med latinsk skrivstil, SÖ-stilen är erbarmligt ful! Det gjorde min lågstadielärare en aning irriterad men hon gav upp rätt snabbt :laugh:
Haha - då är vi lika! :D Jag skriver också fortfarande den skrivstil som var gammal redan när jag gick i skolan - min mamma lärde mig skriva så eftersom jag tjatade på henne om det (tyckte att hon skrev så vackert och ville skriva likadant). Min dotter förstår inte vad jag skriver....

I övrigt tror jag det finns två saker som gjort att jag har stort ordförråd: 1) Jag har alltid läst otroligt mycket böcker och väldigt olika genrer, och 2) Jag umgicks som barn lika mycket med mina morföräldrar som med mina föräldrar. Deras lärare gick i sin tur i skolan på 1800-talet, så jag har nog fått med mig väldigt många äldre ord samtidigt som jag snappat upp mer moderna uttryck från jämnåriga och yngre vänner.

De som pluggar på universitetet är väl rimligen akademiker genom att de pluggar där.

(Det är ju inte som om akademikernas a-kassa tex kollar vad folks föräldrar gjorde innan de släpper in folk.)

Ja det var ju väldigt trendigt att använda plattor ett tag och forskningen runt dem är ganska ny, så då visste de kanske inte det de vet nu. Tanken var väl att det var mer inlkuderande med plattor antar jag och lite roligare. Jag är osäker på orsaken.
Nå, jag uttryckte mig som en idiot, inser jag. De som lär sig lätt genom att studera i en bok och de som lär sig lättast genom att utföra handling.

Nå, jag uttryckte mig som en idiot, inser jag. De som lär sig lätt genom att studera i en bok och de som lär sig lättast genom att utföra handling.
Ah, ja, det är ju säkert ett visst överlapp också. Tänker att en händig och en ohändig person lär sig på ungefär samma sätt med övningar osv men att det går olika snabbt och att slutresultatet efter mycket övning blir av olika kvalitet? Samma med nosibok. Men jag har inte funderat så mycket över det.

Dvs för att få in en text läsa, för att lära sig virka se och göra.

Nu ar jag gammal pa riktigt, men att skriva for hand har ju manga fordelar. Inte minst att man minns battre nar man skrivit det for hand. Och ... jag ocksa skriver med latinsk skrivstil sa nu kan nog inte manga unga lasa vad jag skriver.

Nar min aldsta gick i skolan pa 80-talet bad mellanstadie lararen att vi foraldrar skulle skriva nagot pa skrivstil nar hon borjat lara ut den "nya" skrivstilen sa hon kunde lara dem att lasa gammaldags och personlig skrivstil ocksa.
Ja jag försöker lära bort den sö stilen vi fick lära oss :) (för att datorer skulle förstå den, galet nog, numera kan datorer läsa skrivstil och det behövs absolut inte den nya. Känns som att svenska skolan då alltid ska vara lite för tidigt på bollen.).

Det går lite segt, men det går.

<snip>
Ja slapstick, men det kanske är ett gammalt svenskt ord?

Det ar ett gammalt Engelskt ord som kommer fran 1700 talet (? har jag for mig) nagon gang nar man borjade med en ny sorts teater pjaser med mycket kropps kolliderande och for att det skulle lata mycket uppfanns ett instrument i tra. En lang smal tra "grej" med tva "stickor" som gav ett hogt ljud utan att gora ont.

Pa Engelska fick den typen av teater ordet "Slapstick" fran tragrejen som gav ljudet. Pa Svenska fars (hur det nu stavas) tror jag.

Ah, ja, det är ju säkert ett visst överlapp också. Tänker att en händig och en ohändig person lär sig på ungefär samma sätt med övningar osv men att det går olika snabbt och att slutresultatet efter mycket övning blir av olika kvalitet? Samma med nosibok. Men jag har inte funderat så mycket över det.

Dvs för att få in en text läsa, för att lära sig virka se och göra.
Givetvis är det ju ett visst överlapp också, men du fattade vad jag menar tänker jag? De elever som har lätt för sig när de studerar har troligen också lättare att lära sig via dator än den andra gruppen. De elever som har lättare för att lära via handling har troligen lättare för att skriva för hand och bläddra i en fysisk bok för då gör de något fysiskt. Jag tror vi har tappat många elever som inte har lätt för sig i skolan när vi införde datorer och surfplattor, eftersom alla inte lär sig genom en dator hur lätt som helst, man behöver anstränga sig fysiskt. Skriva med en fysisk penna, bläddra i en fysiskt bok osv.

Det ar ett gammalt Engelskt ord som kommer fran 1700 talet (? har jag for mig) nagon gang nar man borjade med en ny sorts teater pjaser med mycket kropps kolliderande och for att det skulle lata mycket uppfanns ett instrument i tra. En lang smal tra "grej" med tva "stickor" som gav ett hogt ljud utan att gora ont.

Pa Engelska fick den typen av teater ordet "Slapstick" fran tragrejen som gav ljudet. Pa Svenska fars (hur det nu stavas) tror jag.
Ja, såg det tidigare här. Tänkte att det väl i grunden inte är svenskt. Fars brukar väl fungera.

Givetvis är det ju ett visst överlapp också, men du fattade vad jag menar tänker jag? De elever som har lätt för sig när de studerar har troligen också lättare att lära sig via dator än den andra gruppen. De elever som har lättare för att lära via handling har troligen lättare för att skriva för hand och bläddra i en fysisk bok för då gör de något fysiskt. Jag tror vi har tappat många elever som inte har lätt för sig i skolan när vi införde datorer och surfplattor, eftersom alla inte lär sig genom en dator hur lätt som helst, man behöver anstränga sig fysiskt. Skriva med en fysisk penna, bläddra i en fysiskt bok osv.
Kanske, har inte tänkt på det på det viset. Jag vet ju dock att det absolut ökade gapet medan de som har mer och mindre problem att lära sig. Men jag hade mer tänkt att de som har lätt att lära sig lyckats lära sig trots plattor och tangentbord eftersom de hade lättare från början och att första trappsteget blev högre bara. Dock sa ju även någon undersökning att visserligen hade de som hade mest problem tappat mycket, men även själva toppen, de som brukade vara bäst hade tappat mycket, om än inte lika mycket.

Ja, såg det tidigare här. Tänkte att det väl i grunden inte är svenskt. Fars brukar väl fungera.
I det här fallet la jag in länkar till betydelsen av fars och slapstick, vilket på svenska inte är exakt desamma. Och jag menade den fysiska humorn inte den med lögner och missuppfattningar.

Kanske, har inte tänkt på det på det viset. Jag vet ju dock att det absolut ökade gapet medan de som har mer och mindre problem att lära sig. Men jag hade mer tänkt att de som har lätt att lära sig lyckats lära sig trots plattor och tangentbord eftersom de hade lättare från början och att första trappsteget blev högre bara. Dock sa ju även någon undersökning att visserligen hade de som hade mest problem tappat mycket, men även själva toppen, de som brukade vara bäst hade tappat mycket, om än inte lika mycket.
Med andra ord menar vi samma sak, du bara fastnade på mitt uttryck.

Med andra ord menar vi samma sak, du bara fastnade på mitt uttryck.
Kanske, antagligen, jag fastnade nog på det du sa om att personer lärde sig på olika sätt, men att jag håller med om att personer verkar ha olika lätt att lära sig olika saker. (dvs tänkte att det är svårt att läsa sig till att kunna virka tex)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 219
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 725
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 636
Senast: ptr
·
R
Western Hejsan allihoppa... Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke! Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av...
Svar
19
· Visningar
1 966
Senast: Zand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kangal!
  • Valp 2025