Korrekt svenska i pressen?

Jag trodde du var textliberal ;) men nu skriver du ändå om viktiga principer för text som om det gällde allmänt. Hårda regler för att text inte får innehålla gamla uttryck borde precis så som du skrivit tidigare vara för myndigheterna. Medan en privatperson eller ungdom borde få blanda så mycket de vill. Det är ingenting som säger att ett gammalt ord är för evigt begravet och aldrig någonsin kan bli populärt igen.

Om man inte tillåter inblandning av ålderdomliga uttryck så kommer man samtidigt att hindra dem från att någonsin igen komma i vanlig användning. En mångfald ord för samma företeelse ger en rikare språkskatt att hämta ur. Satta regler för att inte få blanda in obsoleta ord i modern text samtidigt som det är helt ok att blanda in ord från senare tid skulle bli som ett hinder för kreativitet. Mycket märkligt att välkomna nytt och sätta spärrar för gammalt.

Ungdomarna har ju plötsligt grävt upp demure från engelskans djup, men de skulle då aldrig få gräva upp vän, ljuv, huld eller täck ur svenskan -nej stopp gammalt, inte blanda in i ny text, ni får hålla er till demure som är nytt, liberalt och fräscht eftersom det är inhämtat från annan språkskatt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig nu utan att låta som världens besserwisser, men det jag skriver är inte något som jag hittat på, eller mina personliga åsikter. Det finns en svensk språkpolitik som började med Gustav Vasa, och sedan åtminstone slutet av sjuttitalet finns klarspråk som princip i offentlig förvaltning. Därtill finns läsforskning, både kvalitativ och kvantitativ, år av klarspråksarbete på myndigheter, en språkvård som bland annat lagt rätt stora resurser på att besvara allmänhetens språkfrågor, skrivregelsamlingar som ständigt uppdateras och en språkpolitisk debatt som är ständigt låg- och ibland högintensivt pågående :)

Det finns viktiga principer för text som gäller rätt allmänt. Det går ofta bra att bryta mot dem, men det är bra att veta vad som händer om man gör det. Litegrann är det som att måla abstrakt konst. Ingen börjar med att splasha lite färg på en duk, utan de allra flesta börjar med att bli riktigt skickliga inom måleri :) Lite så är det om man vill använda språket på ett sätt som sticker ut också. Det kan bli jättebra, men man bör vara medveten om vad man gör.

Precis som du skriver, får en privatperson eller ungdom göra precis vad de vill när de skriver. Men vi skriver för att kommunicera, och en av skolans uppgifter är att lära ut genrekompetens och grundläggande skrivregler som man sen, om man vill, kan strunta i.

Jag blev rattad av en van som ar lagstadielarare i Svenska skolan nar jag anvande ordet "dock". Hon papekade att det var for gammaldags och bevisade det genom att visa att det blev en "wiggly" rod rand under som markerade ordet fel pa datorn.

Det spelar ju ingen roll om hon har ratt eller fel nar hon utesluter ordet for att det ar felmarkerat i datorn, det spelar ingen roll om det inte ska ses som att det ar fel nar det uppfattas sa.

Nar jag papekade att det absolut inte kunda vara fel att anvanda ordet, ordet maste ju kunna anvandas aven om det ar lite gammaldags berattade hon att pa den skola hon jobbade pratade de mycket om just det och att de alla ansag att man skulle 'avrada' alla elever fran att anvanda ordet som fick den lilla "wiggly" roda randen under sig ... oavsett varfor ordet markerades.

Det är en missuppfattning och det är mycket synd om företag som Microsoft har ett sådant inflytande på svenska lågstadielärare att de tror att de inte får använda ordet "dock".

Visst har skolan och språkvården en uppgift, men lite får man tänka själv också.

Precis som du skriver, får en privatperson eller ungdom göra precis vad de vill när de skriver. Men vi skriver för att kommunicera, och en av skolans uppgifter är att lära ut genrekompetens och grundläggande skrivregler som man sen, om man vill, kan strunta i.

Men om en ungdom hårt lärt sig att undvika äldre uttryck - uttryck som den unga läraren som inte brukar läsa tidningar (statistik finns) eller böcker (likaså) tycker känns obekanta, eller uttryck som stavningsprogram med utländskt ursprung inte känns vid -men som deras vänner, familj, böcker osv använder -men samtidigt omfamna helt nya. Så lär det sitta mycket hårdare inne att senare i sin eventuella författargärning använda de uttryck som de tidigare tyckte var helt normala att använda, men fått veta av läraren är otillåtna och mysko.

Helt enkelt utveckla ett gap gentemot en högre utbildad äldre generation, för barnet.

Det låter onekligen på det du skriver som att språkvetare, myndigheter, kyrkan osv i Sverige försöker driva språket snabbt framåt. Och försöka undvika att "folket" lär sig ord som de tidigare inte kunnat, om det är äldre ord, men inte om det är yngre. Och så en klyfta gentemot äldre litteratur. Låter faktiskt värre än jag trodde det var.

(när det snarare är så att en elev som är duktig på äldre ord snarare kan vara en tillgång i en klass med många elever med annat ursprung iom att de kan få förklaringar på ord de undrar över och som många elever med svenska som modersmål aldrig hört.)

<snip>
Ungdomarna har ju plötsligt grävt upp demure från engelskans djup, men de skulle då aldrig få gräva upp vän, ljuv, huld eller täck ur svenskan -nej stopp gammalt, inte blanda in i ny text, ni får hålla er till demure som är nytt, liberalt och fräscht eftersom det är inhämtat från annan språkskatt, eller skriva gamla uttryck (som ni kanske inte lärt er) rakt igenom hela texten inte fulblanda.

Kul ... ett bra beskrivande ord :D

Min yngsta son hade en larare i 4de klass som alskade gammal Engelska. I borjan pa hostterminen gick hon igenom en del ord och satt att prata pa gammal Engelska och de fick skriva en liten grej. Resten av det lasaret pratade min son gammal Engelska😳 och larde sig massor om Engelska som sprak av det.

Tank om Svenska mellanstadiet hade ett litet "block" dar de undervisade I hur gammal Svenska sag ut och fungerar. Det skulle ge manga elever en helt annan kick I hur sprak kan anvandas.

Jag kan förstå att i myndighetssvenska riktad mot befolkningen kanske det måste vara enkelsvenska numera, iom att en stor grupp undomar inte läser och inte kan läsa (och då menar jag inte att det är personer med fler språkbakgrunder som kräver enkelsvenskan). Och då är det ju bra med ett regelverk omkring det.
Det borde ha ha varit enkelsvenska för länge sedan.

Det är bra för demokratin om alla, eller i varje fall så många som möjligt, kan läsa vad myndigheterna skriver.
Lagboken kräver i vissa fall språkliga specialkunskaper för att kunna förstå.
Det finns risker i att någon måste tolka texten.
Makten kan hamna på fel ställe.

Som när prästerna slutade upp med att predika på latin.

Men om en ungdom hårt lärt sig att undvika äldre uttryck - uttryck som den unga läraren som inte brukar läsa tidningar (statistik finns) eller böcker (likaså) tycker känns obekanta, eller uttryck som stavningsprogram med utländskt ursprung inte känns vid -men som deras vänner, familj, böcker osv använder -men samtidigt omfamna helt nya, så lär det sitta mycket hårdare inne att senare i sin eventuella författargärning använda de uttryck som de tidigare tyckte var helt normala att använda, men fått veta är otillåtna.

Helt enkelt utveckla ett gap gentemot en högre utbildad äldre generation, för barnet.

Det låter onekligen på det du skriver som att språkvetare, myndigheter, kyrkan osv i Sverige försöker driva språket snabbt framåt. Och försöka undvika att "folket" lär sig ord som de tidigare inte kunnat, om det är äldre ord, men inte om det är yngre. Och så en klyfta gentemot äldre litteratur. Låter faktiskt värre än jag trodde det var.
Då har jag inte uttryckt mig bra.

Jag har lite svårt att bemöta det du skriver, för det blir en hypotetisk situation. Ja, det är dumt om en lärare som själv inte är så bra på svenska säger åt ett barn att den använder fel ord om den använder ett ovanligt eller ålderdomligt ord - men jag vet inte om det händer? Exemplet här inne var att någon fått åt sig att inte använda "skall". Utan kontext har jag jättesvårt att veta om det var rätt eller fel gjort av läraren. Det är nog ett långt, långt större problem att unga knappt skriver överhuvudtaget.

Nej, det sista du skrev stämmer inte, om det var så du uppfattade det jag skrev så gjorde jag en dålig beskrivning. Min poäng var att det inte handlar så mycket om tyckande utan om många hundra år av forskning, språkpolitik för det allmänna bästa och beprövad erfarenhet. Dvs. det går exempelvis fint att tycka att ett visst ord har mer tyngd än ett annat/att man inte får börja en mening med "och"/att alla tal under tolv ska skrivas med bokstäver och sen med siffror/vilket annat exempel som helst - men det är subjektiva uppfattningar som inte har så mycket med regler, språkvård eller själva språketsa beskaffenhet att göra.

Det är en missuppfattning och det är mycket synd om företag som Microsoft har ett sådant inflytande på svenska lågstadielärare att de tror att de inte får använda ordet "dock".

Visst har skolan och språkvården en uppgift, men lite får man tänka själv också.
Haken är ju att lärarna ju gör just det för mycket och för lite. Så om man har sagt till lärare att eleverna inte bör använda ord som läraren hört sällan och läraren inte klarade att ta sig igenom Narnia som tweenie pga att översättningen är från mitten av 1900-talet så får man ett problem.

Man måste ju tänka på att nu undervisar ju de första lärarna ur generationerna som slutade läsa böcker, och många kom in på utbildningen med låga betyg.

Kul ... ett bra beskrivande ord :D

Min yngsta son hade en larare i 4de klass som alskade gammal Engelska. I borjan pa hostterminen gick hon igenom en del ord och satt att prata pa gammal Engelska och de fick skriva en liten grej. Resten av det lasaret pratade min son gammal Engelska😳 och larde sig massor om Engelska som sprak av det.

Tank om Svenska mellanstadiet hade ett litet "block" dar de undervisade I hur gammal Svenska sag ut och fungerar. Det skulle ge manga elever en helt annan kick I hur sprak kan anvandas.
Språkhistoria ingår i svenskundervisningen. Jag vet inte om det är på mellanstadiet, men det är under skoltiden.

Haken är ju att lärarna ju gör just det för mycket och för lite. Så om man har sagt till lärare att eleverna inte bör använda ord som läraren hört sällan och läraren inte klarade att ta sig igenom Narnia som tweenie pga att översättningen är från mitten av 1900-talet så får man ett problem.
Igen: jag kan inte svara på det för det är helt anekdotiskt. Idioter finns överallt? Vem är "man" som sagt så till läraren? Lärarhögskolan?

(För övrigt tycker jag absolut att Narnia ska nyöversättas, den var vidrig att högläsa för barnen.)

Det borde ha ha varit enkelsvenska för länge sedan.

Det är bra för demokratin om alla, eller i varje fall så många som möjligt, kan läsa vad myndigheterna skriver.
Lagboken kräver i vissa fall språkliga specialkunskaper för att kunna förstå.
Det finns risker i att någon måste tolka texten.
Makten kan hamna på fel ställe.

Som när prästerna slutade upp med att predika på latin.
Jag vädjar snällt och fint och mjukt om att ni ska sluta använda ordet "enkelsvenska" :) Pretty please?

I övrigt: spot on som vi säger nuförtin.

Igen: jag kan inte svara på det för det är helt anekdotiskt. Idioter finns överallt? Vem är "man" som sagt så till läraren? Lärarhögskolan?

(För övrigt tycker jag absolut att Narnia ska nyöversättas, den var vidrig att högläsa för barnen.)
Jag vet inte, du kanske? iom att du talar varmt för att inte använda gamla uttryck kreativt. Som tur är har ingen sagt till min unges lärare att han inte ska få använda gamla uttryck så långt.

För övrigt tycker jag Narnia var helt fantastisk att läsa högt, medan översättningen av Harry Potter var totalt hackig.

Varför var den vidrig? Hackig eller någonting annat? jag tycker den flöt superfint.

Jag vet inte, du kanske? iom att du talar varmt för att inte använda gamla uttryck kreativt. Som tur är har ingen sagt till min unges lärare att han inte ska få använda gamla uttryck så långt.

För övrigt tycker jag Narnia var helt fantastisk att läsa högt, medan översättningen av Harry Potter var totalt hackig.

Oj! Var har jag talat varmt för att inte använda gamla uttryck kreativt? Kör på, säger jag. Jag har jättesvårt att få det till att jag för det första skulle ha någon makt över svensklärare, för det andra att jag skulle vilja ge dem en sådan instruktion. Men jag är intresserad av att få veta vad jag kan ha skrivit som kan tolkas så.

Ja, Harry Potter-översättningen är kass. Också.

Då har jag inte uttryckt mig bra.

Jag har lite svårt att bemöta det du skriver, för det blir en hypotetisk situation. Ja, det är dumt om en lärare som själv inte är så bra på svenska säger åt ett barn att den använder fel ord om den använder ett ovanligt eller ålderdomligt ord - men jag vet inte om det händer? Exemplet här inne var att någon fått åt sig att inte använda "skall". Utan kontext har jag jättesvårt att veta om det var rätt eller fel gjort av läraren. Det är nog ett långt, långt större problem att unga knappt skriver överhuvudtaget.

Nej, det sista du skrev stämmer inte, om det var så du uppfattade det jag skrev så gjorde jag en dålig beskrivning. Min poäng var att det inte handlar så mycket om tyckande utan om många hundra år av forskning, språkpolitik för det allmänna bästa och beprövad erfarenhet. Dvs. det går exempelvis fint att tycka att ett visst ord har mer tyngd än ett annat/att man inte får börja en mening med "och"/att alla tal under tolv ska skrivas med bokstäver och sen med siffror/vilket annat exempel som helst - men det är subjektiva uppfattningar som inte har så mycket med regler, språkvård eller själva språketsa beskaffenhet att göra.

Sedan finns det sådana som är envisa och arkaiska redan som barn... och i sådana avseenden struntade i vad läraren sa samt om läraren protesterade hänvisade till sin mor... som råkade vara lärare :angel: :D

Jag skriver fortfarande med latinsk skrivstil, SÖ-stilen är erbarmligt ful! Det gjorde min lågstadielärare en aning irriterad men hon gav upp rätt snabbt :laugh:

Sedan finns det sådana som är envisa och arkaiska redan som barn... och i sådana avseenden struntade i vad läraren sa samt om läraren protesterade hänvisade till sin mor... som råkade vara lärare :angel: :D

Jag skriver fortfarande med latinsk skrivstil, SÖ-stilen är erbarmligt ful! Det gjorde min lågstadielärare en aning irriterad men hon gav upp rätt snabbt :laugh:
Jag är imponerad över att du skriver för hand! Det gör inte jag. Det var därför jag började brodera - jag insåg att jag inte gör ett dyft som kräver hand-öga-koordination numera och det är nog rätt dåligt för hjärnan.

Nu ar jag gammal pa riktigt, men att skriva for hand har ju manga fordelar. Inte minst att man minns battre nar man skrivit det for hand. Och ... jag ocksa skriver med latinsk skrivstil sa nu kan nog inte manga unga lasa vad jag skriver.

Nar min aldsta gick i skolan pa 80-talet bad mellanstadie lararen att vi foraldrar skulle skriva nagot pa skrivstil nar hon borjat lara ut den "nya" skrivstilen sa hon kunde lara dem att lasa gammaldags och personlig skrivstil ocksa.

Och en helt galen och vansinnig teori. Vissa lågenergilampor ger så oerhört dåligt ljus, knappt ledljus. Det går bra om man ser på TV eller scrollar mobil, eller ska röra sig i huset, men om man ska sticka, rita, läsa eller liknande är det helt galet svårt att se. (n
Det går faktiskt utmärkt att läsa böcker på surfplatta.
Den lyser av sig själv.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 219
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 725
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 636
Senast: ptr
·
R
Western Hejsan allihoppa... Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke! Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av...
Svar
19
· Visningar
1 966
Senast: Zand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka