Korrekt samling - hur ser den ut?

Sv: Korrekt samling - hur ser den ut?

summer san skrev:
Jag tycker inte egentligen heller att det spelar roll hur han klär sig. Men varför stå i mantel på bilderna i ridsport, som Bent gjorde när den senaste artikel om hans ridning publicerades? Jo, för hans image är viktig, det är den som får folk att söka sig till hans undervisning och lyssna till hans tankar. Mycket smart marknadsföring, fast samtidigt lite skrattretande....Jag tyckte själv att det blev en ganska rolig kontrast till hans svenska hustru som var klädd i en tjock vinterjacka och en toppluva av helt vanlig modell på bilderna, men det är la bara jag som har konstig humor :D .

Lite apropå bara kom jag att tänka på klädseln på westerntävlingar, inte så likt toppluva. Och så dressyrtävlingar på hög nivå, vem faen skrider runt i frack sådär lite till vardags.
Men håller man en clinic så kanske westerntränaren satt på sig boots, hatt osv, dressyrtränaren kanske inte har fracken på, men troligen någon snygg Kyra-ensemble eller så. Eller? Spelar ingen roll, kanske?

OA

Jag tycker också att jämförelser mellan olika tränare ofta känns som att jämföra äpplen och päron. Jag anknöt bara till tråden om "äntligen en sitsmedveten tränare", där du jämför din tränare med en ridskoleinstruktör du sett undervisa. Det jag avsåg var att om man skall göra jämförelser mellan tränare så bör man ju göra dem mellan tränare som har ungefär samma rang inom sina inriktningar för att få ett rättvisande resultat. Kyra och Bent kan nog anses spela i samma division inom sina respektive inriktningar. Men nog nu om det, jag håller med om att nu återgår vi till hästens samling i stället. :)

Jo det är ju ganska vanligt förekommande med jeans eller ridbyxor hos tränarna....vilken diskussion detta blev! Men mantel/ cape eller vad det kallas och en vidbrättad hatt är ju ganska ovanligt i de flesta sammanhang, i alla fall i norden :confused: Jag tänker på Zorro och maskerad, när jag ser de kläderna. De är ju i alla fall ganska ovanliga och hade jag mött honom på konsum hade jag undrat om han skulle på fest eller om han rymt från den låsta avdelningen på rikshospitalet :rofl: .

OBS! Ta detta med en klackspark, jag är bara lite trött och flummig just nu :angel: Men jag hade reagerat om jag tränar för en ny dressyrtränare som hade kommit in i manegen och sett ut som killen på dressyrbanan i estrella reklamen också :rofl: . Borde egentligen sova i stället för att sitta här!

summer san skrev:
OBS! Ta detta med en klackspark, jag är bara lite trött och flummig just nu :angel: Men jag hade reagerat om jag tränar för en ny dressyrtränare som hade kommit in i manegen och sett ut som killen på dressyrbanan i estrella reklamen också :rofl: . Borde egentligen sova i stället för att sitta här!

Haha, är det han som gör fina piaffer och passager? Utan häst?

Joru, ibland far trådarna i väg i rejäla vindlingar, tänk att vi diskuterar bland annat klädmode :D.

Kan PM:a dig om datum nästa år då jag tränar för min favvo. Vore kul om du kom och kollade. Vet inte riktigt var vi kommer att hålla till, troligen Landvetter eller i Kungsbacka. Vi bor ju i samma stad, vettja.

OA

Pma gärna, jag kommer om jag har möjlighet!

Du är säkert insatt nog för att det inte ska bygga på fördomar, men i det du skriver om Bent så låter det som en hel del förutfattade meningar, eller att du inte var "öppen" nog när du läste den så att du misstolkade en del pga tidigare erfarenheter.
Om Bent har "tröttnat" på tävlingsridning har det inte mycket att göra med att andra väljer att gå samma väg, eftersom AR bygger på dressyr för hästen, och är lite mer av en konst än ett sätt att hävda sej mot andra för prestige. Då rider man mer för sin egen skull. Kanske det helt enkelt är fler som hellre vill se ridning som en form av konst än tävling?

När man rider dressyr "för hästen" så gör man det inte för att det ska se snyggt ut och ge bra poäng i andras ögon. Då gör man det för att hästen ska bli hållbar och trevlig att rida, och man fokuserar bra mycket mer på avslappning än snygg gång.
Personligen skulle jag gärna tävla ibland för att det är kul att komma iväg med sin häst. Men om man tränar i de stegen att man tar avslappning - rakriktning- samling i första hand så skulle det ta evigheter att ta sej till tävlingsridning, och då skulle man i princip kunna börja redan vid LA/MSV med tanke på hur skolad hästen lär vara vid det laget. Och i dom klasserna lär man inte få placeringar eftersom hästen inte är inköpt för tävling och troligen inte har gångarterna som krävs :p

Ärligt talat känns det som om du grundat din uppfattning om Dressyr på någon annans uppfattning om Dressyr :D

Jag kan hålla med om att det på Dressyrbanorna finns många hopdragna hästar som rör sig spänt. Men det finns också Dressyrryttare sm utbildar enligt det sätt du beskriver
Takt, avslappning, sökning fram till bettet, schwung rakriktning samling. I själva verket är det den tyska utbildningsskalan. En utbildningssätt som lärs ut vid de statliga ridskolorna.

Stor gång förutsätter avslappning. Det är spänst utan spänning.
Att rida utan spänst är inte hälsosamt eftsrom lederna inte då skyddas av musklernas spänst utan all stötdämpning måste då ske i leden.

Så det där om att AR - gör man för hästens skull är bara en "saning" eftersom det upprepats tillräckligt ofta, så att folk tror på den.

Om en häst mår bra kan den ju inte tala om själv. En tränare kan säga min metod är mer hälsosam men bara för att han säger så behöver det inte vara så.

Jag tror säkert att AR är mer häslosamt än att flänga runt spänd i ett ridhus, men all Dressyr ser inte ut så.
En del fokuserar på balans och koordination. När de hittat dit plockar de fram spänsten.
Stor Gång handlar minst lika mycket om ryttaren skicklighet.
Hästens arbetsglädje, som exteriör.
Det kan skilja många gångartspoäng beroende på hur hästen mår och vem som sitter på.

Därmemot så håller jag helt med dig om rasfördommar, snobberi och att domarna kanske inte alltid premierar god ridning.

Jag startade tården och frågade er alla hur ser bra samling ut.
Kan ingen svara på det???
Särskilt ni AR ryttare kan ni inte länka till bilder ( inte piaff och levad :))
där ni tycker attd et är bra. Inte för att jag skall göra ned dem utan för att vidga mina vyer. jag är helt övertygad om att det finns Ar ryttare som får till det bra.
men visa mig till dom.
Du Olle Atlas verkade ha en spänannde tränare kan du länka till bilder?

Min uppfattning är att det är först när man fått tag i en häst med riktigt flashiga gångarter de verkliga problemen börjar! Det är otroligt mycket svårare att rida en sådan häst samlad och i en korrekt form än en häst med lite mer begränsad gång. Dessutom tenderar sådana hästar att ha lite mer nerv och känslighet än andra så man får liksom ganska få chanser innan det blir problem när man lär in något nytt.
Schwung tycker jag är något som kommer succesivt, det tar ofta ett till två år innan en unghäst får riktig schwung i dressyrarbetet, först måste de hitta sin balans och muskla sig, samt förstå alla kommandon, innan dess är det svårt att rida med schwung. Min erfarenhet är att schwungen kommer efter att man arbetat hästen i lite högre form ett par månader, då endast korta stunder i början. Med tiden orkar hästen arbeta längre stunder i samling och med schwung. Men det är ju väldigt jobbigt för hästen så då blir det extra noga med täta skrittpauser, och att låta hästen länga ut halsen och arbeta i en djupare form emellanåt.

Jo alltså det är ju ett faktum att när hästen går rakt fram är den i 99% av fallen böjd i ryggen pga oliksidighet, och det tar ganska lång tid att jobba bort. Jag skulle nog inte vilja utsätta en ojämn häst (fast det är klart på unghästar bara förstärker man ojämnheten lite, på äldre väldigt snedmusklade hästar är det mer viktigt) för att gå nästan uteslutande på rakt spår och ändå samla upp den.
Och jag vill ha hästen lite samlad även om den mest går avslappnat, för då får den bättre förutsättning att kunna göra det jag ber om.

summer san skrev:
Min uppfattning är att det är först när man fått tag i en häst med riktigt flashiga gångarter de verkliga problemen börjar! Det är otroligt mycket svårare att rida en sådan häst samlad och i en korrekt form än en häst med lite mer begränsad gång. Dessutom tenderar sådana hästar att ha lite mer nerv och känslighet än andra så man får liksom ganska få chanser innan det blir problem när man lär in något nytt.

kan du förklara mer hur du menar?

Jag är med på att ju större gång desto större krav på balans hos ryttaren. Min avatar här kändes som att rida en stor segelbåt. (Däremot tyckte jag att många saker var lättare på honom än på Nordisen -ganska mycket beroende på att jag slapp känna mig som degen i en stor degbunke:D det rör sig liksom :banana: )

Min avatar hade en mycket bra exteriör - och hade Weltmeyer till farfar. När han rörde sig stog jag bara och mös.
Han var måhända inte så jätteflashig i gången,(8:or) men den var vägvinnande och han hade talang för samlig. När han blev sur när man tömkörde visade han talang för passage, vilket jag även en gång fick _åka_

Jag tyckte han hade lätt för samling, nu blev han ju bara fem (skadad halskotpelare) och jag skyndade långsamt ridmässigt så vi gjorde ju inte så mycket uppsuttet, men han hade ju en naturlig balans, helt fantastiska övergångar och piruetter och byten i hagen.

Därmot så var han oerhört känslig för om ryttaren hade bra balans eller inte. Är det det du menar att en mer rubost häst utan större gång tål mer vingel? Eftersom den går och tar emot sig i alla fall?

Min egen erfarnhet från moderna sporthästar är att de är väldigt känsliga som personligheter. De tål inte omild behandling. Gillar inte när man blir arg på dem.
Rätt hanterade blir de som hundar, men i fel (bryska) händer kan det bli fullkomlig katastrof.

Berätta mera

Susan skrev:
Du Olle Atlas verkade ha en spänannde tränare kan du länka till bilder?

Nån jag tyckte stod för god samling var Oliveira. Här är en länk med några bilder http://www.nunobook.com/sample.html

Ska försöka beskriva vad jag tycker är en bra samling. Nr ett är att hästen ser nöjd ut. Sen gillar jag när den böjer skank och bakben ordentligt och när den är lång i halsen, trots att den är samlad. Snyggt om den är lätt fram, men inte på normalt islandsvis där benen viftar bara för att hästen är spänd. Den ska gärna se lite lös och ledig ut, men samtidigt atletisk och spänstig. Bära med bukmusklerna. Phanken så svårt att beskriva, men jag tycker att korrekt samling ser ut som ett moln, medan inkorrekt samling ser ut som en metallburk. I know, skitkonstig liknelse, men den bara kom :angel:.

Samling är också när hästen lyssnar på små hjälper.

En liten not angående det jag skrev om islandshästar. På VM i år såg jag flera ryttare som jag tyckte red sina hästar i fin form. Jag blev verkligen glad, tycker att det har hänt mycket.

Rörig som få, det är nog dags för bädden.

OA

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag kan ju försöka i alla fall. För det första är det ju ryttarens balans som sätts på prov, det är svårare att hålla balansen på en häst med åtta, nio mässiga gångarter än en markbunden häst med medelmåttiga gångarter. Sedan kan man ju enkelt sammanfatta med att ju känsligare och intelligentare häst, ju snabbare lär den sig bra OCH dåliga saker. Känsliga hästar som är höga i blod kräver en känslig och tydlig ryttare som kan jobba med minimala hjälper och är snabb i sin hjälpgivning. Eftergiften måste komma helt rätt och ryttaren måste planera sin ridning på ett helt annat sätt för att få bra övergångar mm, en sådan häst är inte så förlåtande om ryttaren ger fel signaler eller har en svajig sits. Min bästa häst var så känslig att jag fick sitta som en stenstod i sadeln, minsta rörelse så havererade ridningen totalt, att röra på handen var uteslutet. Det tar ett tag att få ordning på hjälpgivningen på en sådan häst....men när det väl funkade, var hon den bästa häst jag någonsin haft. Där kan man snacka om att tänka, för att få en viss rörelse....
Min erfarenhet är att om sådana hästar blir felaktigt ridna från början och har tappat förtroendet för sin ryttare är de inte helt enkla att komma till rätta med, precis som du skriver i ditt inlägg. Har köpt en del sådana hästar genom åren och det har inte varit en dans på rosor.Vissa av dem har blivit riktigt bra medans andra har övergått min förmåga som ryttare, en häst slog bokstavligen i hjäl sig under en träning. Men om en sådan häst är på din sida och du kan managera den har du ju hur mycket som helst gratis!

summer san skrev:
.Vissa av dem har blivit riktigt bra medans andra har övergått min förmåga som ryttare,

Det där blev jag så impad av att jag blir kottrig, :bow: jag har aldrig hört en ryttare någonsin säga så, utan det brukar vara hästdjäveln som är dum i huvet.

Det kräver stor kunnighet och ödmjukhet att utrycka det så :bow: :bow: :bow:

jag tar av mig hatten

:o :o :o Nu blev jag faktiskt generad! Men glad :) .

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
337
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 434
Senast: Piaff
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama