Korrekt samling - hur ser den ut?

Sv: Korrekt samling - hur ser den ut?

Den bilden var ju urdålig. Vad visar den? Det går väl an att kritisera bilder, men visa bra bilder är svårt. Du får nog googla lite mer ;)

Det är inte 4 spår i sig som ger bra poäng, det är om man visar korrekt böjning i hästen i öppna. Många rider "öppna" på 4 spår utan minsta böjning i hästen. Jag vet inte om dom tror att domaren inte ser sillnaden :confused:

Jag vet inte vad du ser i min sammanfattning av korrekt samling i en öppna, som motsäger det Susan har skrivit? Men jag håller med dig om att Susan är duktig på att formulera sig och skriver väldigt bra och heltäckande! Sedan angående det här med kommunikation häst-ryttare så är den viktig,det är ett tagande och givande. Dressyr handlar ju i väldigt hög grad om kommunikation oavsett vilken inriktning man väljer. Men grundläggande kommunikation är inget jag övar på tävlingsbanan i någon större utsträckning, det skall funka långt innan dess!

Jag vet inte om du tycker bilden var dålig, eller öppnan, elelr m du gillar att klaga.

Jag tycker bilden var ovanlig för den visade en häst som bar med en korrekt överlinje vilket är ovanligt, också att ryttaren kan få hästen att sätta sig så att sittbenen pekar nedåt. Det är en öppna i uppförsbakcke
Det kryllar ju inte av sådana direkt

bobo skrev:
Det är inte 4 spår i sig som ger bra poäng, det är om man visar korrekt böjning i hästen i öppna. Många rider "öppna" på 4 spår utan minsta böjning i hästen. Jag vet inte om dom tror att domaren inte ser sillnaden :confused:

Fast det där tycker ju Malin och jag är helt självklart fast det kan ju inte du veta :smirk:

Förövrigt tror jag det är svårt att få en 8 på en skänkelvikning längs väggen som det då blir med lite böjd hals.

jag tror att eftersom du "erkänt" att du är Dressyrryttare så tar nog en del för givet att du "rider på ett visst sätt" och "är" på ett visst sätt.
Jag har aldrig sett dig rida, men på det du skirver i trådarna så ser jag inga konstigheter i din ridning. Det verkar vettigt och sansat och faktiskt genomtänkt.

Jag tror att de flesta av oss som har insett att ridning är mer än att dra i tyglarna strävar så gott vi kan mot ett gemensamt mål.
Bra ridning är bra ridning vad man än kallar det.

Tyvärr har många instruktörer det som policy att racka ned andra för att skapa en sorts gemenskap.
Jag vet en NH instruktör som efter att jag fått mycket uppskattning för en artikel började varje sin clinic med att tala om hur elak jag var i verkligeheten, med rena lögner desutom...

Jag tycker man skall "leva på egna meriter" vad man själv kan åstadkomma, inte på att påpeka andras felaktigheter.
Det är lätt att _vara något_ när man iallafall inte är lika dålig som _ dom där_

Hajjaru vad jag menar?

Senast ändrad:

Jo jag hajjar vad du menar!
Det är ju väldigt lätt att placera människor i ett fack och den fällan faller vi ju i lite till mans. Jag kan känna att jag har lika mycket fördommar om AR ryttare som de har om oss dressyrryttare. Jag uppfattar en hel del av kulturen kring AR som rena cirkuskonster om jag skall vara ärlig. Detta är ju säkert en lika felaktig bild som den AR ryttarna har av min typ av ridning. Men jag tycker att det är synd att jag och andra utmålas som hårdhudade tävlingsmaskiner som inte har den sanna känslan och respekten för hästen för det är INTE sant. Jag kan bara tala för mig själv, men jag lägger stor omsorg på mina hästars välbefinnande och det finns tanke bakom allt jag gör med mina hästar, även om allt inte alltid blir helt perfekt. Jag rider varierat, mina hästar behärskar alla dicipliner, dvs dressyr, hoppning och terränghoppning. Jag använder endast inspänningstyglar när jag longerar vilket inte är så ofta, i övrigt aldrig. Mina hästar tränas långsiktigt och ställs inför uppgifter de klarar av utan problem. De går i hagen, stora gräshagar varje dag och rids sällan i ridhus. De är friska och sunda och utvecklas positivt. Jag är inget större proffs utan en helt vanlig ryttare med normala ambitioner, så jag förstår egentligen inte vad det är som är så bedrövligt med att säga att man ibland tävlar också? Dessutom händer det otroligt sällan nu för tiden, eftersom jag inte har någon egen häst utan mest rider min dotters ponnys som för all del tävlar en hel del.....

Jag har förstått att det är vissa saker som är helt tabu för vissa här på barock.
Det var väl det som Carmenzita ville ifrågasätta med sina trådar som urartade.

Ett av dessa tabun har jag förstått är inspänningstyglar.
Jag själv är skeptisk till hur jag har sett dem användas av många ryttare dvs. alldeles för kort, och helt utan samband med andra hjälper - altså i princip som den enda hjälpen. :devil:

Sedan lärde jag mig ett helt nytt sätt att använda dem, till en funktion som jag inte hade en aning om. :confused:

Jag kan inte vara så kategorisk som en del andra är, typ inspänningstyglar är alltid av ondo. Jag vet inte varför de har dem på SRS jag vet inte hur de tänker jag vet inte vad de vill uppnå - och ifall de uppnår det tänkta syftet med hjälp av inspänningstygeln. :crazy:

Jag börjar förstå mer och mer på min resa.
En sak som carmenzits tränare påpekar är att för att hästen skall hålla så måste man locka fram en _inställning_ i hästen att _den idrottar_. Alltså trigga i gång spänstreflexsystemet.
När man hoppar höjd, tresteg, häck, utövar gymnastik, så använder människan sina muskler spänstigt på ett sätt så de skyddar lederna (vilket en av deras huvuduppgifter faktiskt är). :idea:

Hästen måste också jobba spänstigt för att skydda sina leder.
Tänk om ett sätt att använda bettet genom att hålla det stilla (givetvis i kombination mad andra hjälper) är att få igång hästens hållningsmuskler både i bål och hals, så att de stabilsierar hela kroppen så att hästen verkligen kan jobba med sina rörelsemuskler med samma spänst som på en studsmatta (=schwung). :(

Det tyska sättet att rida kanske handlar om att få igång detta rörelsemönster både för att det är hälsosamt och att det är vackert -för att det är spänstigt.
Jag ser skilland på spänst och spänd. Vilket faktiskt är ganska lätt. På en spänstig häst så dallrar muskeln under den del av rörelsen som den är avslappnad. :banana:

Ibland så häpnar jag över den förmätna inställningen.
Jag tycker många verkar hänga upp sin kunskap på dogmer. Och då kan det heller inte bli en diskussion som är konstruktiv.

Jag blir så förundrar över att samma människor som tror att ridning är så lätt som att "göra typ tre grejjor" till häst - och så tror de att deras häst jobbar jättebra, är samma människor som kan dömma ut en hel hästs arbete på grund av hur den håller huvudet.
Jag är helt med på att _spänningar_ i munnen nacken halsen fortplantar sig genom hästen och oflebart påverkar både rygg fram och bakben, men jag är övertygat om att hästen faktiskt kan använda sig av sina muskler på olika sätt beroende på vilka reflexer som satts igång.
Samma muskel kan arbeta olika beroende på de andra förutsättningarna och framför allt så finns det många fler muskler i hästkroppen än på de schematiska bilderna. :crazy:

Jag vill inte på något sätt få alla att börja rida likadant som mig, eller ens säga att alla andra rider fel, det enda jag vill är att ifrågasätta - är det verkligen så enkelt som Bent, eller de andra teoretikerna säger?

Är inte världen lite större än så?

(Jag sätter in smileys för att det skall bli mer lättläst)

Senast ändrad:

Susan skrev:
ig, eller ens säga att alla andra rider fel, det enda jag vill är att ifrågasätta - är det verkligen så enkelt som Bent, eller de andra teoretikerna säger?

Är inte världen lite större än så?

De flesta riktigt bra tränare tror jag är ganska så odogmatiska. De kollar gärna in andras idéer, tar till sig det de tror på, osv. Även Bent eller andra gör så. Bent är inte särskilt dogmatisk, tycker jag. Jag brukar ibland rida för en tränare som heter Eyolfur Isolfsson, han är nog den minst dogmatiske tränare jag ridit för. Han lär sig hela tiden, är nyfiken och öppen. Är man alltför dogmatisk är det nog en tecken på rädsla för att ha gjort/lärt ut fel.
Däremot kan det ju finnas delar som man är väldigt övertygad om, står fast vid och försvarar till åtminstone 99 procent.

Jag gillar smileys, mycket lättare att läsa då!!:D

OA

Jag måste säga att jag inte riktigt hänger med här i ditt resonemang, jag upplever verkligen Bent som dogmatisk om någon? Han klär sig som en medeltida människa, han använder medeltida utrustning på hästarna, han har vänt upp och ner på den moderna utbildningsskalan och är emot tävlingsridning. Han är ju egentligen en bakåtsträvare av stora mått och verkar ju mycket fast i sin övertygelse att hans sätt är det bästa och allena rådande. Att han sedan kan tillstå att det GÅR att rida dressyr i en vanlig modern sadel, imponerar ju inte så väldigt på mig att jag upplever honom som öppen för nya intryck i alla fall. Men jag kan tillstå att han är speciell och verkar ju ha en viss karisma eftersom folk hänger på hans ideer.

Senast ändrad av en moderator:

Njae, jag tror nog mer OA menade att Bent som person inte är särskilt dogmatisk. Det han skrivit kan man väl diskutera, visst finns det en hel del "dogmer" där. Men in person så är han en väldigt ödmjuk man.

Jag förstår hur du tänker, även omjag också förstår hur Summer san tänker. :confused:

Jag kan reta mig lite på en förmäten attityd både hos Bent och en del av hans elever.
Att de på något sätt har hittat den heliga gralen, och mer bygger sina förklaringsmodeller för att -visa på korrektheten i sin egen ridning_ . - Istället för ett genuint sökande.

Detta tycker jag inte gäller dig själv som person. På dina inlägg tycker jag istälelt att det verkar som om du är en person med båda fötterna på jorden. Och som är uppriktid intresserad. :)

Det jag kan respektera Bent för, är att han menar att resan till en korrekt utbildad häst är privat - att man måste hitta det inom sig själv. Men å andra sidan så tycker jag att det skapar en hel del missförstånd också eftersom eleverna inte får tillräcklig hjälp.
Förstår du lite vad jag är ute efter? :)

Och något har blivit knasfel när man över halva landet ser folk rida på skarpa bett, och sadlar som inte är särskild vida vare sig i bommen, eller har tillräcklig plats mellan bossorna - på hästar som behöver just det. :devil:
Medan ryttaren ofta hellst skulle behöva komma till insikt att hon måste börja om från början. :devil:
Jag har haft stor behållning av Bent, men tycker ofta;
vad rätt han tänkt - vad fel det blev. :o

Han har ju rätt i sin kritik av tävlingsdressyren - men det här idealet är inte bättre.

http://www.dextrarius.com/Bilder/Gueriniere_lar_ut__oppna.jpg

En spänd häst som tänker bakåt - helt motsatsen till den Klassiska principen;

Calm, straight, forward... :o

(smileysarna behövs annars blir det bara en klump text - Det här typsnittet är inte lättläst) MVH SUSANNE

summer san skrev:
Jag måste säga att jag inte riktigt hänger med här i ditt resonemang, jag upplever verkligen Bent som dogmatisk om någon? Han klär sig som en medeltida människa, han använder medeltida utrustning på hästarna, han har vänt upp och ner på den moderna utbildningsskalan och är emot tävlingsridning. Han är ju egentligen en bakåtsträvare av stora mått och verkar ju mycket fast i sin övertygelse att hans sätt är det bästa och allena rådande. Att han sedan kan tillstå att det GÅR att rida dressyr i en vanlig modern sadel, imponerar ju inte så väldigt på mig att jag upplever honom som öppen för nya intryck i alla fall. Men jag kan tillstå att han är speciell och verkar ju ha en viss karisma eftersom folk hänger på hans ideer.

Men hallååååå...

Nu är det nog snarare du som är en smula dogmatisk och bara tittar till fasaden. Normaldagen är han inte så himla medeltida i sin klädsel, om inte en väst, skjorta och ridbraller är medeltida förstås. Men utseende är kanske inte något vi bör lägga fokus på här, det är så himla oväsentligt. Man måste se längre än till ytan. Jag menar snarare i diskussionen, när man talar med honom är han alltid öppen, han funderar mycket, han berättar hur han tänker och lyssnar också på den han diskuterar med. Jag har vid flera tillfällen hört honom säga att han haft ett tankesätt han fått revidera. Det är det jag kallar odogmatisk och öppen.

Sen kan man troligen diskutera kring detta med bakåtsträvare. Han har gått en annan väg, lärt i Spanien bland annat, där man rider enligt andra modeller än vad vi gör här (vill säga att jag inte är någon Bent-expert egentligen, tycker bara att det jag sätt av honom har varit väldigt sympatiskt både mänskligt och genom hans hästar.) Kan det vara så att även äldre ridläror kan ge oss något att fundera över? Kan det vara så att den snabba utveckling som skett inom dressyren inte alltid är helt bra? Ska vi kanske se tillbaka historiskt ibland, och blicka framåt ibland för att analysera och lära?

Beträffande tävlingar är det väl inte själva tävlingen som sådan, han vänder sig mot, utan att man utvecklar hästen snabbare än vad den egentligen klarar av.

Kring AR tror jag att många analyserande och öppna människor samlas, även om man inte alls rider enligt AR eller så. Ofta hittar man här tänkande människor som funderar över hästar och sin ridning. Du är t ex mycket aktiv på det här forumet, troligen för att du hittar just de människor som du får utbyte av. Det är kul och du har massor av tänkvärt och bra som du berättar. Det är där, i analyserandet och tänkandet som det odogmatiska uppkommer. Så trots klädsel eller utrustning så tycker jag fortfarande att Bent är odogmatisk. SÅDETSÅ!!!!

OA

Susan skrev:
Att de på något sätt har hittat den heliga gralen, och mer bygger sina förklaringsmodeller för att -visa på korrektheten i sin egen ridning_ . - Istället för ett genuint sökande.

Ehm ärligt talat, är Bent och hans elever ensamma om detta......?
Jag tycker det kryllar av detta, fast med (alla) andra tränare då, bara på Buke. Kanske ser vi olika saker, och ser på "genuint sökande" på olika sätt, vad vet jag...

Bá en tanke.

Så här tänker jag:

• jag vill gärna hitta en ridning som fungerar bra för pålle och mig

• många vägar bär till Rom. Av dessa vägar fungerar en del för pålle och mig, en del bergis för andra ekipage

• jag vill ha roligt tillsammans med min häst, som också ska trivas och må bra.

• jag vill hitta en så optimal sits som min kropp klarar av. Rida med små hjälper.

• jag vill ha ett öppet sinne och lära av andra. Betrakta omvärlden utan alltför mycket kritik innan jag undersökt.

Just nu är AR den väg som känns bäst för mig.

Min häst har blivit mycket rakare. Vänster bak som alltid varit svagare än höger (och fortfarande är svagare) börjar ändå stärkas.
Jag har blivit rakare, med hjälp av mina tränare.
Min häst söker i stort sett alltid fram och ner. Han är bland annat islandsriden innan jag började med AR och reagerade på många av hjälperna med att sätta upp nosen i vädret. Där har faktiskt stångbettet hjälpt oss på väg. Nu, när framåt nedåt i stort sett alltid funkar så rider vi på tränsbett igen.

Beträffande bilden är det just en bild efter den tidens ideal. Jag har sett många hästar ridna enligt AR som snabbt och villigt sänker sig och kliver framåt med stor energi. Raka.

Det där med graalen är nog vanligt inom alla inriktningar och hör till dogmagenren, vilken inriktning man än "tillhör". Jag har träffat på en jäkla massa graalfinnare inom islandsridning, vanlig dressyr, western, horsemanship, AR, you name it. Inte helt ovanligt och fullt förståeligt om man sökt men inte funnit tidigare. Graalkänningen försvinner nog varefter man lär sig mer och börjar ifrågasätta igen.

OA

Beträffande tävling tycker jag att Bent får göra som han vill, vill han inte tävla så är det upp till honom. Vill också tillägga att han inte får tävla med den utrustning han använder på hästarna, eller spö, så hans vägval har väl så att säga gjort att han uteslutit sig själv från tävlingssidan av dressyren. Vilket verkar vara ett medvetet val från hans sida. Det som är synd är att hans inställning misstolkas ofta till att alla som tävlar går för fort fram och har inte den sanna omtanken om hästen eller en genomtänkt träning med långsiktiga mål, vilket gör att många av hans elever skyr tävlande och tävlingsmänniskor som pesten. Det är ju så gott som regel att man inte har tävlingsambitioner inom den inriktningen. Vad många elever missar är att det är Bent personligen som tröttnat på tävlandet, på grund av att han inte tycker det ger honom något som person och att han tycker att när människor får tävlingsinstinkt, blir de hänsynslösa mot hästarna och sätter snabba framgångar framför hästarnas bästa.

Jag tycker inte egentligen heller att det spelar roll hur han klär sig. Men varför stå i mantel på bilderna i ridsport, som Bent gjorde när den senaste artikel om hans ridning publicerades? Jo, för hans image är viktig, det är den som får folk att söka sig till hans undervisning och lyssna till hans tankar. Mycket smart marknadsföring, fast samtidigt lite skrattretande....Jag tyckte själv att det blev en ganska rolig kontrast till hans svenska hustru som var klädd i en tjock vinterjacka och en toppluva av helt vanlig modell på bilderna, men det är la bara jag som har konstig humor :D .

Jag tycker att barock är ett kul forum för att det finns roliga diskussioner och vuxna människor med mycket genomtänkta tankar kring ridning, på dressyr är det mest unga tjejer som jag uppfattar det. Men jag har ju faktiskt tom provat på AR, för att bilda mig en uppfattning om det, iofs bara vid ett tillfälle, två lektioner och på två olika hästar. Men jag har i alla fall gett det en chans! Dessutom har jag genom min syster fått låna Bents bok som jag läst, samt att jag följt hennes och hennnes häst utveckling som akademiska ryttare, så jag tycker att jag kan ha en liten uppfattning om detta som inte bara bygger på förutfattade meningar. Det jag har svårt för är att känslan man får med AR är att det är lite sekt över det och att allt som man tidigare har lärt sig skall kastas överbord och fördömas. Varför inte gå en gyllene medelväg och ta de bästa bitarna från de olika stilarna? Jag tycker det blir snedvridet att jämföra Bent med en ridskoleinstruktör, det vore nog en rättvisare jämförelse att ställa honom mot tex Kyra eftersom de båda är mycket tongivande inom sina olika inriktningar. Vid den jämfärelsen tycker jag personligen att Bent drar det kortaste strået, men det är min personliga uppfattning. Hoppas att vi kan fortsätta och diskutera på ett kul och givande sätt för jag tycker också att ni akademiker har mycket vettigt att komma med! ;)

Nej Bent och hans elever är inte ensamma om det.

Och de är inte heller ensamma om att bli ifrågasatta

Senast ändrad:

Jag tycker du skriver jättebra.

Jag är inte emot någon väg till Rom utom Rollkurens :)

Här diskuterar vi ju ofta på ett intressant sätt teorier,
och då är jag skeptisk mot en del - är det verkligen så?

Jag tycker att det verkar som om AR rymmer många olika stilar som ger väldigt skiftande resultat om du hajjar? :D

Jag tycker egentligen inte att det är intressant vilken stil man rider utan resultatet som kommer ut i andra ändan.

Jag tycker du resonerar helt rätt. :bow:
Förbättras du och din häst - fortsätt på den vägen. :bump:
Går det i stå eller förändras finn en annan väg. :banana:

Det är ju en resa för oss alla.
Vi får ju alla söka oss fram efter bästa förmåga.
och jag är som sagt inte emot någonting - om jag inte tycker det är brutalt. :devil:

Men jag resonerar gärna runt saker.
Dina inlägg är kul - du bjussar på dig själv och hur du tänker.

Kan vi inte fortsätta i trådens anda, hur tycker vi bra ridning ser ut. :confused:

Vi skiter i öppnan - utan bara en bra vardagsform utan någon nivå alls, altså ingen piaff eller ökad trav.

För det är ju mindre intressant vad vi kallar vår ridning, mer intressant tycker jag vore att diskutera hur ser bra ridning ut.
Vad vill vi åstadkomma med det vi gör varje dag då vi tränar

MVH Susanne

:bow: :bow: :bow: :bow:

Det verkar som att vi i grundinställningen har liknande idéer. Öppenhet och lära, det är kul och ball.

Tycker att ridningen, och kanske livet i övrigt också är autostrada ibland, och snårig slyskog ibland. Och vägen söker man ständigt.
Just som du säger är det resultatet som räknas. Och nu skiter vi i att diskutera ridstilar och snackar om samling istället. Yepp!! Och försöker ge varandra idéer till att bli mer kunniga.

OA

summer san skrev:
Varför inte gå en gyllene medelväg och ta de bästa bitarna från de olika stilarna? Jag tycker det blir snedvridet att jämföra Bent med en ridskoleinstruktör, det vore nog en rättvisare jämförelse att ställa honom mot tex Kyra eftersom de båda är mycket tongivande inom sina olika inriktningar. Vid den jämfärelsen tycker jag personligen att Bent drar det kortaste strået, men det är min personliga uppfattning. Hoppas att vi kan fortsätta och diskutera på ett kul och givande sätt för jag tycker också att ni akademiker har mycket vettigt att komma med! ;)

Jag gillar också Kyra. Och tror definitivt på att hämta det bästa från alla genrer. Vill verkligen inte ställa någon mot någon annan, det är så jäkla ointressant. Ju mer jag rider ser jag att god ridning är ganska lika inom olika discipliner. Sen kanske det finns vissa bitar inom någon man inte gillar, men annat man kan ta till sig.

OA

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
337
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 434
Senast: Piaff
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama