Sv: Korrekt samling - hur ser den ut?
Jag har förstått att det är vissa saker som är helt tabu för vissa här på barock.
Det var väl det som Carmenzita ville ifrågasätta med sina trådar som urartade.
Ett av dessa tabun har jag förstått är inspänningstyglar.
Jag själv är skeptisk till hur jag har sett dem användas av många ryttare dvs. alldeles för kort, och helt utan samband med andra hjälper - altså i princip som den enda hjälpen.
Sedan lärde jag mig ett helt nytt sätt att använda dem, till en funktion som jag inte hade en aning om.
Jag kan inte vara så kategorisk som en del andra är, typ inspänningstyglar är alltid av ondo. Jag vet inte varför de har dem på SRS jag vet inte hur de tänker jag vet inte vad de vill uppnå - och ifall de uppnår det tänkta syftet med hjälp av inspänningstygeln.
Jag börjar förstå mer och mer på min resa.
En sak som carmenzits tränare påpekar är att för att hästen skall hålla så måste man locka fram en _inställning_ i hästen att _den idrottar_. Alltså trigga i gång spänstreflexsystemet.
När man hoppar höjd, tresteg, häck, utövar gymnastik, så använder människan sina muskler spänstigt på ett sätt så de skyddar lederna (vilket en av deras huvuduppgifter faktiskt är).
Hästen måste också jobba spänstigt för att skydda sina leder.
Tänk om ett sätt att använda bettet genom att hålla det stilla (givetvis i kombination mad andra hjälper) är att få igång hästens hållningsmuskler både i bål och hals, så att de stabilsierar hela kroppen så att hästen verkligen kan jobba med sina rörelsemuskler med samma spänst som på en studsmatta (=schwung).
Det tyska sättet att rida kanske handlar om att få igång detta rörelsemönster både för att det är hälsosamt och att det är vackert -för att det är spänstigt.
Jag ser skilland på spänst och spänd. Vilket faktiskt är ganska lätt. På en spänstig häst så dallrar muskeln under den del av rörelsen som den är avslappnad.
Ibland så häpnar jag över den förmätna inställningen.
Jag tycker många verkar hänga upp sin kunskap på dogmer. Och då kan det heller inte bli en diskussion som är konstruktiv.
Jag blir så förundrar över att samma människor som tror att ridning är så lätt som att "göra typ tre grejjor" till häst - och så tror de att deras häst jobbar jättebra, är samma människor som kan dömma ut en hel hästs arbete på grund av hur den håller huvudet.
Jag är helt med på att _spänningar_ i munnen nacken halsen fortplantar sig genom hästen och oflebart påverkar både rygg fram och bakben, men jag är övertygat om att hästen faktiskt kan använda sig av sina muskler på olika sätt beroende på vilka reflexer som satts igång.
Samma muskel kan arbeta olika beroende på de andra förutsättningarna och framför allt så finns det många fler muskler i hästkroppen än på de schematiska bilderna.
Jag vill inte på något sätt få alla att börja rida likadant som mig, eller ens säga att alla andra rider fel, det enda jag vill är att ifrågasätta - är det verkligen så enkelt som Bent, eller de andra teoretikerna säger?
Är inte världen lite större än så?
(Jag sätter in smileys för att det skall bli mer lättläst)