Korrekt benställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
P

persika

Kollade i 2007 års ASVH hingstkatalog i går av ren nyfikenhet vilka poängsiffror hingstarna hade på extremiteter och rörelsernas korrekthet. Fann bara Lucky Point och Magini som hade 9a på den punkten! Trodde det skulle vara mer som hade högre! Många hade 7a, en hel del hopphästar fick jag för mig. Hur viktigt är detta för er som avlar om ni ska välja sto och hingst till er avel? Ur framtida hållbarhetssynpunkt tycker jag att denna del skulle vara jätteviktig..

Sv: Korrekt benställning

Genetiskt sett så är benen den punkt som har lägst arvbarhet.

Självklart vill man helst ha en helt korrekt hingst, men jag kan absolut göra avkall på det om han har andra egenskaper som väger upp det. Jag skulle dock INTE välja t ex en hingst som dubblerar stoets fel på benen (eller något annat fel heller för den delen). Men jag kan t ex ta en hingst som biljarderar på ett marktrångt sto.

Inbillar mig att rätt hovvård och bra uppväxtförhållande i övrigt spelar stor roll. Har jag ett gracilt sto så behöver jag kanske inte välja en gracil hingst (alltså dubbla samma fel). Men jag kollar även på hingstens nedärvning av ben än dens egna ben (blup).
Skulle jag avla på ett sto som haft problem med benen (alltså fått en del tävlingsmeriter men haft en del skador) så skulle jag nog ändå se till att välja en hingst med lite bättre ben-blup än genomsnittet.
/U

Ja det finns forskning på det. Nu har jag inga siffror i huvudet och inte heller papper här, men benstället är som Trevita säger det som har lägst arvbarhet.

Googlade och här kan du hitta lite om det: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002672/01/298_Maria_Edlén.pdf

För min del är hållbarheten viktig, så benstället är viktigt. Det som dock väger absolut tyngst är att sto och hingst inte förstärker varandras svagheter!

så länge benen inte ser ut som en 8 eller en 7 så är siffrorna helt oviktiga för mig. Siffran indikerar hur bra benställningen och , drörelsernas korrekthet är, men det som är viktigt är vad som har gjort att den aktuella siffran sattes, dvs kritiken bakom siffrorna. Som Cyllene skrev, det som är viktigt är att sto och hingst inte har samma svaghet, för det blir sällan bra...

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: Helan
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 616
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit