Korrekt arbetsform i trav?

Araminta

Trådstartare
Ovetande ridskoleryttare undrar:
I dressyren läggs väldigt stor vikt på att hästen ska arbeta korrekt med bakbena under sig och eftergift mm mm för att den ska hålla bättre/prestera bättre.

I trav, vad jag kan se, så går ju hästarna oftast med huvudet högt och utan den, för dressyren, "livsviktiga" viktförskjutning bakåt - eller har jag helt fel här? (Har bara sett ett mindre antal löp på tv) Hur tänker ni travmänniskor? Vad anses vara en korrekt arbetsform under löp? Under träning?

Sv: Korrekt arbetsform i trav?

En korrekt form, är den som är ändamålsenlig med det arbete som hästen ska utföra.
Att springa fort i trav (ellergalopp för den delen) ställer helt annorlunda krav än att bära på en ryttare.
När man rider vill man ha vikten på bakdelen, för att hästen ska kunna bära upp ryttaren på sina bakben, vilka kan vinkla sig, och därmed skolas till att bära mer vikt än vad hästen egentligen är skapt för. Man vill dessutom ha kontroll över hästens vikt, därför att den då blir lättare att kontrollera, och trevligare att rida.

När man rör sig, förflyttar man sig med hjälp av både vikt och muskelstyrka. Om du tillexempel ska gå framåt, lutar du dig en aning framåt, innan du lyfter foten och börjar gå. Du KAN gå utan att luta dig framåt, men det kräver större muskelstyrka.

En dressyrhäst vill man ska använda så lite vikt som möljigt när den förflyttar sig, av ovan angivna skäl.

En löphäst däremot, speciellt en travare, som ju faktiskt inte bär på en ryttare (Monté undantaget.) gör sin uppgift mest effektivt när den lägger sin vikt framåt. Prova själv att springa fort, med upprätt överliv, och se hur fort det går, och hur långt du orkar. Jämför detta med att springa naturligt, dvs med ett mer framåtlutande överliv, ju fortare du vill springa. Du använder dig helt enkelt av din vikt för att spara på musklerna.

Prova själv att springa fort, med upprätt överliv, och se hur fort det går, och hur långt du orkar. Jämför detta med att springa naturligt, dvs med ett mer framåtlutande överliv, ju fortare du vill springa. Du använder dig helt enkelt av din vikt för att spara på musklerna.
Ja, men tittar man på 100 m löparna inom friidrott så springer dom relativt upprätt, förutom i accelerationsfasen och vid målgång. Däremot är ju de muskelstarka, så det kanske är tack vare detta de orkar. Ska jag överföra detta till min syn på hur en travare ska röra sig så vill jag gärna att de konstant ska accelerera. Det ultimata är en häst som orkar att accelerera hela tiden, vilket de naturligtvis inte gör, men en travare som är framtung brukar inte vara så snabb. Större motor bak än fram - ok, lika motor fram och bak - ok, större motor fram än bak - ?

Men jag håller med dig helt i huvudfrågan. Ändamålet är helt olika, medans kraften i dressyren är uppåtriktad så är travet framåtriktat.

Men vad kommer det sig att man anv uppkäk då? Det hindrar ju hästen från att hålla huvudet som den vill ha det, vilket borde göra att den inte kan andas och arbeta optimalt.

Men vad kommer det sig att man anv uppkäk då? Det hindrar ju hästen från att hålla huvudet som den vill ha det, vilket borde göra att den inte kan andas och arbeta optimalt.

när en häst har käk som får den visst ha huvudet där den vill ha det, man provar ut käken så att hästen får ha huvudet där den vill ha det.. anledningen till att man har käken är att hästen ska kunna ta stöd när den blir trött så inte huvudet åker ner så den snubblar och ev. galopperar.. det står t o m i tävlingsreglementet att man inte får ha käken för högt och då kan man bli straffad om man har det

En dressyrhäst rider man ju sällan ett helt "tävlingsdressyrpass" på då det är en väldigt påfretsande form att gå i. Mn övar olika saker i en mkt lägre form i träningen.
en travhäst går inte på samma vis men dagens träning av travhäst bygger mkt på backträning vilket är en ypperlig träningsform för att belasta rygg och mage korrekt. Backen bjuder även till en viss rakriktning.
I löp liksom en dressyrtävling ska hästen prester maximalt under ett par minuter. Den formen är inte hälsosam men det är ju inte dressyrformen heller.
Jag tycker att det är väldigt viktigt med viktförskjutning bakåt för travare men genom att bända ner huvudet på hästen så som lärs ut på ridskolor.
Min ena travare som tävlar i trav planerar jag att starta i en dressyrtävling snart då haan börjaar bära sig riktigt trevligt.

Ja, men tittar man på 100 m löparna inom friidrott så springer dom relativt upprätt, förutom i accelerationsfasen och vid målgång. Däremot är ju de muskelstarka, så det kanske är tack vare detta de orkar. Ska jag överföra detta till min syn på hur en travare ska röra sig så vill jag gärna att de konstant ska accelerera.

Funderade lite över detta när jag var ute och sprang i morse. Spånade lite och kom fram till att det kanske kan ha med bäckenets vinkling att göra? (Djurjouren har förstört mig fullständigt, jag tänker på bäckenets vinkling när jag springer och hur det påverkar mitt löpsteg...) För att få en bra acceleration krävs det ju att steget blir relativt högt (ser man 100m-löparna så har dom ett högt steg), vilket kanske kan jämföras med att många startsnabba hästar har ett högt runt steg? För att få steget högt krävs det en vinkling bakåt av bäckenet (alltså skjuta fram sittbenen, bak med övre delen av bäckenet), det ger automatiskt ett högre steg och acceleration (iaf för mig), använder liknande vinkel för högre steg i backe. :idea: Vinklar man bäckenet så så hamnar man automatiskt i ett mer upprätt läge med överlivet. Däremot när jag springer på plan mark lite lugnt så kan jag ha bäckenet vinklat lite hur som helst (det kan jag även efter accelerationsfasen, det ger bara extra påskjut med den vinklingen) och har ett något lägre steg.
funderar lite längre, har då travhästens naturliga bäckenvinkel och träning av detta någon större betydelse för acceleration och ex startsnabbhet? backträningens inverkan? (eftersom jag upplever att det är lite samma vinkel?)

Jag har väl inte riktigt funderat i de banorna men du har helt klart en poäng där...:idea:
Hos en speedig/startsnabb travhäst ser man ofta ett långt och tydligt sluttande kors. Korsets vinkel har ju med bäckenets lutning att göra så där kan man nog se ett samband.

I dressyren läggs väldigt stor vikt på att hästen ska arbeta korrekt med bakbena under sig och eftergift mm mm för att den ska hålla bättre/prestera bättre.
Jag har ochså (som gammal ryttare) alltid hävdat att man arbetar hästen med bakbenen under sig för att stärka den så den blir stark och hållbar. Nu vet jag bättre. Det är inte så.......en dressyrhäst har lika mycket spänningar och skador som travare. Och eftersom vi lever efter devisen farten dödar så undrar ju jag hur det kan komma sig att en dressyrhäst som får så många år på sig att bygga sig stark -ändå blir överansträngd och får förslitningsskador och ledinflammationer.
Vad anses vara en korrekt arbetsform under löp? Under träning?
I lopp struntar man i arbetsformen. Hästen har huvudet där den kan behålla travet. En del hästar måste käkas upp kortare för att kunna trava. En käk brukar ligga på så länge hästen är på banan. Så den behöver inte gå i en viss form i 40-50 minuter som en dressyrhäst måste/bör.
Och under träning är det samma. Nu kör de flesta tränare aldrig med uppkäk under snabbjobben, utan den har hästen endast då den ska tävla. Vanlig motion får hästen lunka fram i trav och då väljer den själv var den vill ha sitt huvud.
Jag tror att en häst jobbar upp styrka och hållbarhet i den form den väljer själv.
gulan

Jag tror att en häst jobbar upp styrka och hållbarhet i den form den väljer själv.
gulan
Jag håller med, men det här är under förutsättning att hästen klarar av att träna i en energisk men avslappnad form. En av någon anledning (smärta eller mentalt) stressad häst som springer och kör upp huvudet och är allmänt spänd, den utvecklas inte så speciellt bra.

Fast tyvärr är det ju så att korsets lutning inte har speciellt mkt samband med bäckenets vinkel. Det är rätt svårt att se bäckenets vinkel.Inte ens ryggradens kontur berättar om ryggradens sanna läge.
Hög manke behöver inte betyda bärigare häst, det kan även betyda att den har långa tornutskott just där.

Men om vi ändå snackar bäcken så kan man ju reflektera över att de bästa hästarna oftast är av det manliga könet.
Varför det?
Av naturen så ska ett sto kunna bära ett föl och föda ut det utan risk.
Därför har ett sto en lång bål (bra plats för föl) och ett kort bäcken (mindre risk att fölis fastnar på vägen)

En hingst ska kunan stå på bakbenen och slåss, därför har han en kort bål (krävs mindre balans och styrka för att bära upp en kort bål)
Och ett brett bäcken (dvs starkare stödyta).

Kan hingstens längre bäcken ge fördelen att även en liten ändring i bäckenets vinklingresutlerat i stor förändring i steglängd/steghöjd enligt hävstångsprincipen?

Ett sto måste använda mer styrka för att ändra sitt bäcken om hon ska uppnå samma resultat som en hingst.

Men om vi ändå snackar bäcken så kan man ju reflektera över att de bästa hästarna oftast är av det manliga könet.
Varför det?
Av naturen så ska ett sto kunna bära ett föl och föda ut det utan risk.
Därför har ett sto en lång bål (bra plats för föl) och ett kort bäcken (mindre risk att fölis fastnar på vägen)

En hingst ska kunan stå på bakbenen och slåss, därför har han en kort bål (krävs mindre balans och styrka för att bära upp en kort bål)
Och ett brett bäcken (dvs starkare stödyta).
QUOTE]

Det där tror jag det ligger en hel del sanning i! Att en travhäst kan bredda bra är ju relativt viktigt.

Funderar på det faktum att många av de ston som tävlar i högsta klassen sedan visar sig vara mindre lyckade i avel... kan det ha att göra med att de är mer "maskulina"???? :confused:

Mycket långsökt känner jag... men, jag undrar hur det kommer sig att det är så... :D

Jag håller med, men det här är under förutsättning att hästen klarar av att träna i en energisk men avslappnad form.
Det är därför det är kul med unghästar. De utvecklas hela tiden. Visst är det lite tre steg fram ett steg bakåt (växtvärk och träningsvärk tex) men i det stora hela så är ju unghästarna oförstörda och har då rätt förutsättningar. (som sen lätt kan förstöras förstås) Att i det läget vilja att hästen ska ha huvudet högt, lågt eller krökt är att tvinga den. Får den springa och jobba upp sig i den form den vill anser jag att det är att ge den en bra förutsättning för framtiden.
En av någon anledning (smärta eller mentalt) stressad häst som springer och kör upp huvudet och är allmänt spänd, den utvecklas inte så speciellt bra.
Helt rätt! Men att tro att den här hästen skulle bli mer avslappnad och trava i "rätt" form bara för man sätter på en springrem eller något annat som ska rätta till "huvudet" blir ju fel.
gulan

jobbar på det där med klokheten... ;)
tar lite tid innan jag svarar, mitt uppe i tentapluggandet...
Ang. det med att hingstar har ett bredare bäcken en ston, så är det falskt (sorry), däremot är det längre (om det var så du menade). Honor av alla djurarter har ett kort brett bäcken, vilket ger bäst plats för födsel (vilket i mina ögon oxå ger större möjlighet för muskelmassa, kanske är därför man aldrig ser hingstar med "ladugårdsdörrar"... :D)
Kan mycket väl tänka mig att det kan påverkar deras möjlighet att vinkla bäckenet och accelerera... Sen kommer frågan hur stoets bredare bäcken med möjlighet för mer muskelfästen påverkar deras snabbhet?
hinner inte skriva mer, måste läsa om mina kära bakterier :cool:

Jag menar bredare sett från sidan så att säga. Bredden sedd bakifrån tror jag inte spelar så stor roll, har iallafall aldrig hört/sett/läst några funderingar om det. Vindmotståndet är väl det enda som påverkas om man är bred.:D

hehe, har faktiskt før mig att man får bættre muskelfæsten oxå. Låter ju rimligt, ett bredare bæcken borde ge plats før fler fæsten och større muskler.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka