Korpkunnig någon?

Sv: Korpkunnig någon?

Kan inget om korpar själv men tycker också att dom är otroligt vackra och häftiga att titta på. Mitt i naturen gjorde ett program om korpar för ett bra tag sen, hittar det inte på SVT Play just nu men det kanske finns någon annan stans. Var väldigt intressant och visade hur smarta korpar är :)
 
Sv: Korpkunnig någon?

[QUOTE Din korp verkar gilla dig, prova att lägga ut mat till den. Korpar och andra kråkfåglar äter det mesta, men kattmat brukar vara väldigt populärt.

Korpar lever i par hela livet, så det är konstigt att den är ensam. Det kan antigen vara en ung korp (nyfiken) eller en som förlorat sin make (ensam och söker kontakt).[/QUOTE]

Nej, jag ska nog inte lägga ut mat till den. Den får komma och hälsa på, om den vill, men inte för att äta. Jag har grannar en bit bort och de har både lammungar, kalvar och kattungar - och jag vill därför inte locka hit den i ätsyfte.

Jag undrar om den har en partner eller inte... Den var ju borta ett bra tag under ägg-, ruvnings- och "ungetiden". Men hur lever de efteråt? Hänger paren ihop som ler- och långhalm, eller ger de sig ut på egna flygturer ibland?
 
Sv: Korpkunnig någon?

(..) de kan faktiskt imitera andra fåglar. Har en korp ibland som lurat mig att tro det varit en tjäder...

Funderar just om korpen faktiskt imiterade (försökte i alla fall) en ko igår när den "brölade". Och om den försöker härma mitt tonläge när den svarar så ljust och pipigt med sitt krakra när jag ropar på den.

Gulligt med din talgoxe!
 
Sv: Korpkunnig någon?

(..) dom ger sig på lamm och nyfødda kalvar. En ensam korp klarar ett litet lamm, och en flock en kalv. Små kattungar som nyss børjat springa runt stallbacken kan också falla offer. Korpar ær allætare och alltså inte enbart trevliga och spænnande.

Nej, jag har läst på lite nu och har förhoppningsvis en mer sann bild än min tidigare romantiska back to nature-inställning. Bortsett från det, så tycker jag ändå att det är roligt när man får chansen att komma vilda djur lite närmare. Ja, bortsett från möss och nötskrikor då förstås!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp