Körolyckor

Sv: Körolyckor

Jag skrev kanske. Jag är inte positivt inställd till olyckor - konstigt nog? :crazy: Nej men visst, hästarna tyckte säkert att det var jättekul att springa med en vagn "jagandes" efter dem, eller få selen mot skapet eller juvret... Om vi inte ska förmedla skräckpropaganda förstår jag inte syftet bakom tråden. Att lära av andras misstag? Det vore ett rimligt skäl. Att få sig lite underhållning? Nej tack. Och angående körbarheten - se tråd om körolycka i det här forumet...

Olyckor sker, så är det ju, men jag skrattar inte åt det, på samma sätt som att jag inte skrattar när någon människa snubblar eller halkar eller liknande. Det ligger liksom inte för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Visst, man kan få sig en tankeställare och kanske, om det vill sig till, handla annorlunda i en sådan situation eller överhuvutaget undvika sådana situatioer. Men jag skrattar fortfarande inte.

Hästarna i samtliga filmer får förmodligen men för livet och kanske inte blir körbara igen pga trauma. Nej usch, jag har aldrig fattat den sadistiska ådran i att skratta åt människor och djur som far illa.

Det var det jag reagerade på då jag inte tro att det är så!

Och det är så det ska vara!:love:

Inget är rätt eller fel!

Jag grundar dock inte mina åsikter på en tro utan på erfarenheter!;)

Däremot ska man ju självklart vidta alla tänkbara åtgärder för att förhindra en olycka!
För i alla fall går det ju inte väl och man vet inte vilken individ som verkligen får men efter en olycka och vilka som fortsätter som om "ingenting" har hänt!
Dessutom är man så sårbar som människa när olyckan har varit framme!

Men hur är det med er som tävlar i tex. maraton.
Ni måste ju både ha sett och hört om en del olyckshändelser både på träning och i tävling.
Vad är era erfarenheter om ekipaget har gått omkull eller om vagnen har vält i en skarp sväng.
För det händer ju imellanåt!

Förvisso. Jag har inga erfarenheter av vagnar som vält och selar som fallit av och så, har varit för lyckligt lottad för det. Men jag har sett ekipage välta i träning och tävling i maraton (har som sagt aldrig vält själv när jag tävlat). Det ser inte kul ut, men de gånger det hänt har det gått väl, som tur är. Sen vet jag inte om hästarna fått fysiska skador, för sådana kan ju också uppstå. Det var inte menat att skapa en diskussion huruvida körningen är farlig eller inte. Jag ville bara säga att jag inte förstår hur man kan se det som nånting roligt. Det kommer jag nog aldrig att förstå :p

Det var det jag reagerade på då jag inte tro att det är så!

Jag reagerade på exakt samma sak.

Nä, man ska väl kansek inte skratta åt andras olycka men man måste ändå sluta vara så stel och ändå kunna skratta åt saker och ting när det iaf. har slutat väl.
Jag själv brukar skratta väldigt åt när jag har råkat ut för än det ena och än det andra. Slutar alltid med att jag vrider mig av skratt...
Se bara på humorn inom akutsjukvården. Ingen som far direkt illa av det.
Tycker ändå det varit ganska milda olyckor i länkarna.

Ja vi kommer uppenbarligen aldrig att ha samma åsikt om detta. De drabbade får väl skratta så mycket de vill, men ni vet redan var jag står. Tycker det är stor skillnad på om de drabbade själva skrattar åt det än om omgivningen gör det. Känns mer hånfullt. Men nog om detta. Tack för diskussionen.

Jag å min tur ber om ursäkt för mitt högljudda gapskratt!

Det var inte meningen att du eller någon annan skulle ta illa upp!

Vi har olika typer av humor!
Tur är väl det.
Tänk om vi alla hade skrattat åt precis samma saker?

Så konstigt och tillgjort det skulle ha blivit!

Men precis som Goat Lover så har jag precis lika lätt (om inte lättare) att skratta åt mig själv och mina fadäser!

"Den enda sanna glädjen är skadeglädjen"

Ibland tror jag det är sant, för aldrig har någon skrattat så mycket o så hjärtligt som när jag halkade på rampen upp till gödselcontainern och fick hela kärran över mig. :) Jag satt på rumpan med armarna bakom mig med ett fint lass skit på huvudet! Skrattade själv, när jag fått ut spånet ur munnen!

usch, olyckor är alldrig roliga men det är lite intressant att se hur hästarna snarare blir oerhört frustrerade än rädda om vagnen fastnar så dom inte orkar dra.

Vi körde omkull i somras, skulle träna på att hästen verkligen skulle ta i ordentligt i galoppen (han är lite feg i galoppen annars) och tränade ofta galopp uppför branta backar så han verkligen fick ta i och ge allt, denna gången fick han mer eftergift än vanligt för att se hur mycket han kunde ge och det tyckte han var urkul, detta resulterade i ett bocksprång i full galopp där han fick över båda bakbenen över skyddsbågen fram och tappade därmed självklart balansen och "satte" sig bak på ena skackeln vilket resulterade i att den fjurhjuliga maratonvagnen välte (är väldigt glad att det var den vagnen vi hade...). Han reagerade knappt, han bara stannade när han märkte att vagnen vält och tittade efter oss som låg i diket och undrade vad vi gjorde där. Vi välte upp vagnen och fortsatte köra, inga problem. Nu kunde det självklart gått jätte illa och man ska inte ta lätt på olyckor, jag menar bara att bara för att en häst är med om en olycka så behöver inte detta sätta några spår hos hästen, han galloperade lika glatt uppför samma backe nästa gång vi kom dit (fast han lät bli att slå ;) ).

Senast ändrad:

Visst händer det olyckor. Jag har vält två gånger, en gång i maraton, då välte bara vagnen och vi ramlade ur. En gång på precision, som ni ser här. Oftast kör man för fort, över sin förmåga, groomen står på fel ställe mm. Min häst har inte reagerat när vi vält, vi har kört direkt efteråt men jag blev rädd och det var nog bra. Då tar man det lite lugnare sen.

Senast ändrad av en moderator:

stackars tjejen i bakgrunden..och vilken fin häst du har som tog det så fint!

Det har tagit mig tre år att komma över min olycka med vagn, nu känns det inget pirr i magen om hästen rycker till längre.

Ne usch det är inte kul att vara med om någon körolycka.
Jag var ju med om en i november.Som tur klarade ju alla sig(jag,min kille och min häst).Han som oftast inte brukar bli rädd för något och absolut inte reagera på ett sådant sätt...Han blev rädd för isen som vi körde över,den lät väl mkt och han är inte riktigt van vid det.Plötsligt börjar han springa och ger en spark bakut...saktar ner lite och jag tänker ``åhh jag fick kontrollen tillbaks`` men ne...han fortsätter springa och sparkar 3-4 ggr.Sen springer han in i skogen.Killen trillar av,vagnen fastnar mellan två träd och jag sitter där nere i vagnen och vet att om han sparkar...blir det inte mkt mer...Som tur var gick allt bra med min kille så han kunde gå och ta min häst och prata lite med honom så att han lugna ner sig.
Alla klara sig oskadda men det var inte kul att vara kusk i det läget.Jag tänkte på min häst och min kille först.Det enda som skadade sig var skaklarna på vagnen som nu är hela igen. :)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Lars L
·
Kläder & Bli fin Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta...
2
Svar
24
· Visningar
2 444
Senast: Sel
·
Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 887
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 108
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv