Kornkross vs vanligt korn

J

j3nnif3r

Min häst brukar i vanliga fall äta kornkross, men nu råkade vi köpa en säck med okrossat korn. Så min fråga är, hur stor skillnad är det mellan att ge krossat och okrossat? Har hört att det är svårare för hästen att få i sig alla näringsämnen när de äter okrossat, sant? Kan jag ställa om henne direkt till okrossat eller ska jag vänja henne? Eller ska jag helt enkelt lämna tillbaka säcken, om man får det?

Tack i förhand.

Sv: Kornkross vs vanligt korn

Man ska inte ge hästar helkorn. Det är för hårt att tugga, de kan inte tillgodogöra innehållet i kärnan om det inte är krossat. Helst ska man dessutom ge det lite uppblött då det är ganska dammigt..

Hästar kan inte tugga helt korn, det kommer att gå genom kroppen i prinvip osmält.

Du måste alltså krossa eller stöpa det (stöpa=slå hett vatten över och låta svalna), men det bör väl ha samma näringsvärden/kg foder som krossat korn för det?

Min häst brukar i vanliga fall äta kornkross, men nu råkade vi köpa en säck med okrossat korn. Så min fråga är, hur stor skillnad är det mellan att ge krossat och okrossat? Har hört att det är svårare för hästen att få i sig alla näringsämnen när de äter okrossat, sant? Kan jag ställa om henne direkt till okrossat eller ska jag vänja henne? Eller ska jag helt enkelt lämna tillbaka säcken, om man får det?

Tack i förhand.

Det räcker att du slår vatten i en hink och låta det stå, så kan du ge din häst detta. Är dessutom smakligare än kross som har en benägehet att damma ganska mkt.

Jag brukar ta och göra t ex 1/2 hink beroende på hur mkt du ger åt gången så slipper du att fixa varje kväll. Praktiskt. Nu på "vintern" går detta alldeles utmärkt också. Annars kan ju allt som man blötlägger ha en förmåga att jäsa när det är för varmt.:crazy:

Hur länge ska det ligga blötlagt? Tills dem blir mjuka?

Hur länge ska det ligga blötlagt? Tills dem blir mjuka?

Det räcker över natten så är det klart till morgonen. Är det bråttom kan du hälla varmt vatten i så går det fortare.:) Några timmar, och det blir mjuka.
Kornet har en hårdare kärna därför är det inte lämpligt att ge den hel till hästar. Men du känner på kärnan när den är klar att kunna ges till din häst. Man kan ta ett korn och bita i det.

Tack för tipset :bow: Ska köra på det så länge vi har okrossat.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar