Körning med bröstsele

glance

Trådstartare
Hejsan!
Jag har nyss köpt en ny bröst sele samt huvudlag och tömmar åt min nordsvensk som jag tänkte börja köra. Och undrar behöver jag en baksele för att köra med bröstsele eller kan jag köra utan, kan jag skada hästen då? Jag tänkte bara köra någon gång då och då och för inte med några tunga vagnar utan en rockard.

Tack på förhand!

Sv: Körning med bröstsele

hej!
jag tror inte det skadar hästen om man kör på platta marker utan backar.
men man gör det mycket svårare för hästen att bromsa, backa osv.:crazy:
om man kör i backar utan baksele så blir det svårare för hästen att bromsa. och o i värsta fall kan rockarden åker fram på hästens haser= bakskygg häst:eek::cry:.
så jag skulle rekomendera att skaffa en baksele av bra kvalitet ( inte hööks!)innan du börjar köra.

lycka till med körning!:bump:

Är det en bukgjord (jag menar inte däckelgjord) på däckeln? Om inte måste du ha en baksele för annars finns det inget som bromsar vagnen.

Även om det finns bukgjord så underlättar bakselen väldigt mycket för hästen om den sitter rätt. Bara för att man inte kör så ofta så betyder inte det att man ska ha dålig utrustning.

Det är mera vad du drar som bestämmer om baksele behövs, än vad du har för sele.
Drar du något släpdon, som kälke med stockar eller stock med sax o linor finns inget behov av någon baksele. Däremot allt med hjul kan ju skjuta på ganska bra även i rätt små backar, och då underlättar det som sagt för hästen att slippa ta allt i bukgjord/svanskappa.

Tips om var du kan beställa baksele kan du få om du pm-ar mig. Vad skulle i så fall din budget ligga på?

Och vad är det för nordsvensk du har? Stam? *nyfiken*

Lycka till!
Lotta, ägare till två nsv, men än så länge bara en baksele ;)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka