Körning med åsnor

D

Donkey

Jag är ny på Bukefalos och skulle vilja veta om det finns någon här med erfarenhet av körning med åsnor. Jag har börjat med åsnor på "äldre dar" och vill gärna ha lite tips. Framför allt vill jag veta vad har ni för selar. Jag har fått plocka delar från ponniernas selar eftersom åsnorna är smalare runt magen men högre, smalare i bogen men längre på ryggen. Jag kör med bröstsele och använder baksele. Vagnen är av den lätta "billiga" typen som finns att köpa för under 4000.

Sv: Körning med åsnor

Jag är ny på Bukefalos och skulle vilja veta om det finns någon här med erfarenhet av körning med åsnor. Jag har börjat med åsnor på "äldre dar" och vill gärna ha lite tips. Framför allt vill jag veta vad har ni för selar. Jag har fått plocka delar från ponniernas selar eftersom åsnorna är smalare runt magen men högre, smalare i bogen men längre på ryggen. Jag kör med bröstsele och använder baksele. Vagnen är av den lätta "billiga" typen som finns att köpa för under 4000.

På körning har du en själsfrände! :idea:
"goat lover" :love:

Japp, här är jag...
Jag kör med mina två miniåsnor.
det största problemet har varit att hitta passande selar :-( Just nu använder jag en minishettissele. Men tycker att bröstan är för stor så till parselarna köpte jag storlek miniminishettis och sedan får min kompis som är sadelmakare korta lite remmar och länga remmen till svanskappan.
Bilder på mina åsnor med selar och vagn på finns på min hemsida:www.goskottafarm.dinstudio.se

Hej åsnemänniska! Vilken fin fyrhjulsvagn du har!! Var har du fått tag i den? Ser väldigt lätt och fin ut. Vill också ha!!

Hej åsnemänniska! Vilken fin fyrhjulsvagn du har!! Var har du fått tag i den? Ser väldigt lätt och fin ut. Vill också ha!!

Hehe, den är super... endast 60 kg, lättrullade kilon..
Har köpt den hos stuteri Jäboruder: www.jaboruder.se gå in under till salu och så vagnar...
Hur stor är din åsna???

Jag har faktiskt hela fyra stycken ston (plus 6 hästar). Esmeralda ca93cm, hennes dotter Madicken ( 2år)dryga metern, Penny 110 och den senaste Daisy drygt 120 ( hon är 1 1/2 år bara). Daisy är tänkt att bli min "ridåsna". Hon är efter stora föräldrar, mamman 135, pappan 140 och morfar 145, så jag hoppas på att hon ska bli stor. Penny är ju den som jag har kört mest med och mindre flickor har ridit henne. Esmeralda är så väldigt liten att nästan ingen kan rida henne. Hon är väldigt lite körd , hon har alltid varit lite skygg och rädd. Daisy och Madicken är mest tränad med att ha utrustning på sig och är även lite hoppade. Om du läser SÅF's tidning så har jag skrivit om oss i de senaste numren.Åter till vagnen, är det de som kostar 8000? hur stora respektive små djur kan dra den?

11283468.jpg

Tjingeling!! Här är en åsnefantast till!! Ägare till Jacob!! En 5 årig minivallack!!:love:

Jag har faktiskt hela fyra stycken ston (plus 6 hästar). Esmeralda ca93cm, hennes dotter Madicken ( 2år)dryga metern, Penny 110 och den senaste Daisy drygt 120 ( hon är 1 1/2 år bara). Daisy är tänkt att bli min "ridåsna". Hon är efter stora föräldrar, mamman 135, pappan 140 och morfar 145, så jag hoppas på att hon ska bli stor. Penny är ju den som jag har kört mest med och mindre flickor har ridit henne. Esmeralda är så väldigt liten att nästan ingen kan rida henne. Hon är väldigt lite körd , hon har alltid varit lite skygg och rädd. Daisy och Madicken är mest tränad med att ha utrustning på sig och är även lite hoppade. Om du läser SÅF's tidning så har jag skrivit om oss i de senaste numren.Åter till vagnen, är det de som kostar 8000? hur stora respektive små djur kan dra den?

Hehe, ja insåg det när jag läste storlekarna och åldern på dina åsnor.
Ja det är den vagnen. Den passar till mini upp till standardshettis ungefär. Går med något större djur också men då får du byta ut skaklarna. Vilket iofs. inte är så krångligt om du har svetskunnig i närheten...

Så dina tre minsta passar den helt klart för. Jag köpte den till mitt lilla sto på 93 cm och hon har inga som helst problem med att dra den med två vuxna på.

Hej! Roligt att se att det finns en del åsnemänniskor som verkligen använder sina åsnor. Är det ni på bilden? Jag måste nog prova spänna Penny för min trilla till sommaren ( nästan identisk med din). Är det en loksele du kör med ( svårt att se)? Hur stor är Jakob?

Hej! Roligt att se att det finns en del åsnemänniskor som verkligen använder sina åsnor. Är det ni på bilden? Jag måste nog prova spänna Penny för min trilla till sommaren ( nästan identisk med din). Är det en loksele du kör med ( svårt att se)? Hur stor är Jakob?

Det är egentligen en plojbild där han drar några tjejer till en bal. Vagnen är ju för tung egentligen, men det var bara ca 200 m. Ja, det är en loksele, ska se om jag hittar en bättre bild. Han är under metern nåt i alla fall, för mätpinnen börjar på 1 m....

Vilken charmknutte! Vilken benföring!:DJag måste lära mig att lägga ut bilder så jag kan dela med mig av mina älsklingar. Vad kör du med för vagn i vanliga fall?

Åh fy faan!!:love: började skratta högt för mig själv när jag såg bilden! Det är den sötaste åsna jag sett i hela mitt liv (har iofs inte sett så många). Kolla minen! Och med den rosa rosetten:banana: Å så när du innan skrev kolla benföringen.hahah-dödskär!:love:

Jag sitter här med världens flin! Vilken härlig filmsnutt!! :D

Va härlig! JAG VILL OXÅ HA EN ÅSNA!!!!!!!!!!:bow:
Köp!! Otroligt trevliga djur. Och barnsäkra!!!

Bonusbild. Han har alltid öronen framåt men just här lyssnar han på barnen!!
8610047.jpg

Gå med i åsneföreningen så får du tillgång till annonser. Tänk bara på att söka fakta först!! det är mycket som skiljer åsnan och hästen åt. Både fysiologiskt, skötselmässigt och i sättet!!

Senast ändrad av en moderator:

Fasen oxå, såg en tillsalu på blocket. Jag är helt såld på åsnor just nu...
Snälla:bow:skulle inte jag kunna få en kopia på din åsnebild med rosetten? skulle ha den som skärmsläckare. (Lovar skriva ägarens namn naturligtvis)Jag blir så oerhört lycklig av den bilden! Är rätt nere för tillfället men får alltid ett leende på läpparna när jag ser den!

Snälla:bow:skulle inte jag kunna få en kopia på din åsnebild med rosetten? skulle ha den som skärmsläckare. (Lovar skriva ägarens namn naturligtvis)Jag blir så oerhört lycklig av den bilden! Är rätt nere för tillfället men får alltid ett leende på läpparna när jag ser den!

Varsegod!! Bara att ta!! Kolla min pixbox!! Kanske mer du vill ha!!!

Du kommer att få ett leende på läpparna varje gång du kommer ut i stallet om där står en åsna.
De har alltid något litet bus på gång och är sådana otroliga personligheter.
Vill bara tipsa om att inte köpa första bästa bara.
Tänk igenom först om du vill göra något speciellt med din åsna. För vill du köra/rida så ska du vara noga när du väljer för de åsnor som bara stått i en hage hela sitt liv kan bli lite... hm.. hur ska man säga... envetna. Fast inte alltid, jag har en 11 åring här just nu som körs in och han älskar att jobba..
På hösten är det många åsnor ute på annons..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka