Sv: Körning med 4-hjulsvagn?
kul det här med skitselediskussionen (håller helt med MEN det går faktiskt att anpassa också dem...)
Det är bra att veta uppkomst och användningsområde förlokselar då man diskuterar tillpassning.
Då arméen tillverkade lokselar till sina hästar skulle de , som alla annan armé utrustning passa så många som möjligt, dvs standradutförande.
Eftersom man hade halvblod till allt - de skulle både transportera soldaterna men också dra alla fordon, dvs allt från kokvagn till kanoner tillverkades selarna till hästar med relativt "platta" bogblad (bredden) och små gropar" i dragläget (här kommer min miserabla kunskap om hästkroppens namn fram , kommer sig av att jag inte skolats utan fått lära mig genom egna iaktagelser.)
Detta gör att då man använder gamla arméselar eller kopior på dessa (många tillverkare idag gör helt enkelt "likadant" utan att reflektera över ursprunget)
Eftersom dagens halvblod ofta är nättare än de för 50 - 80 år sedan (har nu gjort ett snabbt överslag och "dragit alla över samma kant") är lokorna ofta för kurviga för denna typ (även inräknat de flesta travare som jag anser har en " slät" lokstad (ofta ngt runda sedda framifrån) samt att lokorna lätt blir för raka för grövre hästar tex, nordsvensk och ardenner.
Har man en sele som är välstoppad kommer den forma sig efter hästens lokstad och på så sätt få rätt form mne risken är också att man luras av stoppningen och istället för att få ett läge där sele och häst är en och samma får man stor belastning på bogspetsarna vilket logiskt sett inte kan vara särskilt bekvämt.
Summa sumarum - kontrollera passformen noggrant då du köper loksele, se även till så att lokorna sitter tillräckligt högt upp så att bossorna hamnar på rätt ställe.
Vill tillägga att jag har "dåliga" källor och bygger denna "erfarenhet" på mina egna iakttagelser och ett fåtal hästar, tar hemskt gärna emot andras åsikter i ämnet
MVH / Kajsa
kul det här med skitselediskussionen (håller helt med MEN det går faktiskt att anpassa också dem...)
Det är bra att veta uppkomst och användningsområde förlokselar då man diskuterar tillpassning.
Då arméen tillverkade lokselar till sina hästar skulle de , som alla annan armé utrustning passa så många som möjligt, dvs standradutförande.
Eftersom man hade halvblod till allt - de skulle både transportera soldaterna men också dra alla fordon, dvs allt från kokvagn till kanoner tillverkades selarna till hästar med relativt "platta" bogblad (bredden) och små gropar" i dragläget (här kommer min miserabla kunskap om hästkroppens namn fram , kommer sig av att jag inte skolats utan fått lära mig genom egna iaktagelser.)
Detta gör att då man använder gamla arméselar eller kopior på dessa (många tillverkare idag gör helt enkelt "likadant" utan att reflektera över ursprunget)
Eftersom dagens halvblod ofta är nättare än de för 50 - 80 år sedan (har nu gjort ett snabbt överslag och "dragit alla över samma kant") är lokorna ofta för kurviga för denna typ (även inräknat de flesta travare som jag anser har en " slät" lokstad (ofta ngt runda sedda framifrån) samt att lokorna lätt blir för raka för grövre hästar tex, nordsvensk och ardenner.
Har man en sele som är välstoppad kommer den forma sig efter hästens lokstad och på så sätt få rätt form mne risken är också att man luras av stoppningen och istället för att få ett läge där sele och häst är en och samma får man stor belastning på bogspetsarna vilket logiskt sett inte kan vara särskilt bekvämt.
Summa sumarum - kontrollera passformen noggrant då du köper loksele, se även till så att lokorna sitter tillräckligt högt upp så att bossorna hamnar på rätt ställe.
Vill tillägga att jag har "dåliga" källor och bygger denna "erfarenhet" på mina egna iakttagelser och ett fåtal hästar, tar hemskt gärna emot andras åsikter i ämnet
MVH / Kajsa