Körning med 4-hjulsvagn?

Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

kul det här med skitselediskussionen ;) (håller helt med MEN det går faktiskt att anpassa också dem...)

Det är bra att veta uppkomst och användningsområde förlokselar då man diskuterar tillpassning.

Då arméen tillverkade lokselar till sina hästar skulle de , som alla annan armé utrustning passa så många som möjligt, dvs standradutförande.
Eftersom man hade halvblod till allt - de skulle både transportera soldaterna men också dra alla fordon, dvs allt från kokvagn till kanoner tillverkades selarna till hästar med relativt "platta" bogblad (bredden) och små gropar" i dragläget (här kommer min miserabla kunskap om hästkroppens namn fram , kommer sig av att jag inte skolats utan fått lära mig genom egna iaktagelser.)
Detta gör att då man använder gamla arméselar eller kopior på dessa (många tillverkare idag gör helt enkelt "likadant" utan att reflektera över ursprunget)
Eftersom dagens halvblod ofta är nättare än de för 50 - 80 år sedan (har nu gjort ett snabbt överslag och "dragit alla över samma kant") är lokorna ofta för kurviga för denna typ (även inräknat de flesta travare som jag anser har en " slät" lokstad (ofta ngt runda sedda framifrån) samt att lokorna lätt blir för raka för grövre hästar tex, nordsvensk och ardenner.

Har man en sele som är välstoppad kommer den forma sig efter hästens lokstad och på så sätt få rätt form mne risken är också att man luras av stoppningen och istället för att få ett läge där sele och häst är en och samma får man stor belastning på bogspetsarna vilket logiskt sett inte kan vara särskilt bekvämt.

Summa sumarum - kontrollera passformen noggrant då du köper loksele, se även till så att lokorna sitter tillräckligt högt upp så att bossorna hamnar på rätt ställe.

Vill tillägga att jag har "dåliga" källor och bygger denna "erfarenhet" på mina egna iakttagelser och ett fåtal hästar, tar hemskt gärna emot andras åsikter i ämnet

MVH / Kajsa

Vad jag menar är att alla bröstselar, d.v.s. selar med mjukdäckel och brösta fäst vid däckeln, inte behöver vara skitselar. Det finns även s.k. giggselar, med fina beslag och krusiduller, som är riktiga skitselar. Har sett väldigt många sådana som har vridna däcklar, skrynkliga bröstor och stela gjordar mm.
Fördelen med en bröstsele, där bröstan är fäst vid däckeln, är att den ganska enkelt kan förses med en ring i bröstan för att kunna användas som parsele. En sådan sele är däremot inte lämplig när man skall köra enaxlat, då skackelfästena oftast hamnar för lågt och draglinjen blir fel. Visserligen kan man göra nödlösningar för att få upp skackelfästena, med det kan vara svårt när det gäller selar till shettisar, där det inte finns så mycket plats att fästa upphängningarna. Detta problem är f.ö. detsamma när det gäller lokselar. Vanligtvis har lokselarna också mjukdäckel och lokorna fästa vid däckeln.

alla selar som har bröstan fäst i däckeln och används vid enbetskörning är skitselar. Oavsett läderkvalitet.

skitkass kvalitet finns på alla typer av selar.
jag äger förresten en skitsele för shettis som använts som parsele.

OK, men är lokselar också skitselar då? De har ju lokorna fästa vid däckeln! En sele som är utmärkt när man kör par blir alltså en skitsele när man kör enbet? Det är ju inte selen det behöver vara fel på, utan sättet att använda den. Jag är helt överens med dig om att den typen av sele inte är lämplig att använda vid enbetskörning, särskilt inte med enaxlat. Inte heller lokselen är bra till körning med enaxlat, om den har mjukdäckel och lokorna fästa i däckeln. Detta kan dock enkelt modifieras, genom att byta till en bågdäckel, selettdäckel eller vagnsdäckel, samt att koppla linorna till draglädren. Mjukdäckeln är olämplig till enaxlat, eftersom hästen skall både dra och bära upp vagnen i däckeln. Travdäckeln är inte heller så bra, då den oftast är alldeles för smal och inte har tillräcklig mankfrihet. Att lägga tjocka selunderlägg är oftast inte heller någon bra lösning, då däckeln då lätt ligger och "jullrar".
Självklart önskar man att alla hästar alltid får gå i bra och välanpassad utrustning. Om hästen inte fungerar som jag tänkt mig, kollar jag alltid först om det kan bero på utrustningen, men mina hästar är kanske ovanligt kinkiga med utrustningen, för de talar alltid tydligt om vad de tycker.

Vi är helt överrens :) Välkommen till körforumet!

Och jag svara ja på din fråga om parselen blir en skitsele när man kör enbet. självklart! En parsele är en parsele..

kan tillägga att jag blev förvånad idag när jag testade att dra gärsklipparen med bröstselen istället för med lokselen. Jag såg på anders erikssons hemsida att hans halvblod klipper gräs med bröstsele, så dår tänkte jag att en kraftig nordsvensk borde klara det galant då. Så hädanefter blir det bröstselen vid tunga jobb med, jippi!! (avskyr lokselen) Någon som har argument för loksele i detta fallet?

bild på anders gräsklippning http://www.stallrockelstad.se/new html/img/grasklippare.jpg

Senast ändrad:

Jag läser och begrundar det ni skriver.
Är det bara jag som tycker det verkar klumpigt med loksele på shetland? Jag vet ju att de används när det är tungt att dra, men kan de trava lätt med en sån också?

Jaja, jag har inte köpt vagnen än ens.. :p Vi får väl se om det blir något och då får jag försöka prova mig fram lite.

Vissa shetlandsponnyer har mycket svårt att få plats med en brösta, däröfr rekommenderar man gärna en loksele. Visa en bild på din ponny när du tömkör så syns det snabbt om den kan verkligen jobba med bröstsele. En lätt furhjulsvagn är mycket lättare än en rockard att dra, jag körde min shettis med storhästvagnen och 3 personer på utan problem. Han var relativt vältränad.

Ang att en 4-hjulig vagn är lättare att dra än en rockard stämmer väl inte alltid :smirk:
Dom flesta rockarder är ju klena (travvagnar äv väldigt lätta!) och de flesta vagnar klumpiga med stort flak och skottkärrehjul?
Men många rockarder är ju ofta obalanserade och ponnyn får både dra och bära vikt :crazy:
Men sen finns det ju små lätta vagnar oxå! :)

Min vagn har en stadig/tung ram o flak (för att det är en omgjord last/transportvagn som ska tåla 1500 kg :D) men själva vagnen ligger på runt 100 kg o på plan grusväg väger den inte mer än 5-6 kg att dra (en våg mellan mig som drog och vagnen)! Lite mer vid start och med personer på (ej vägt det :D) men 10 kg är iaf inte mkt att dra :smirk:

Så det beror ju lite på, kan inte ameo visa bild på vagn (eller beskriva hur den ser ut?) o shettis? :)

Vissa shetlandsponnyer har mycket svårt att få plats med en brösta, däröfr rekommenderar man gärna en loksele. Visa en bild på din ponny när du tömkör så syns det snabbt om den kan verkligen jobba med bröstsele. En lätt furhjulsvagn är mycket lättare än en rockard att dra, jag körde min shettis med storhästvagnen och 3 personer på utan problem. Han var relativt vältränad.
Jag har inget foto när jag tömkör, men väl när det tävlas ponnytrav...
etr3.jpg

Ang att en 4-hjulig vagn är lättare att dra än en rockard stämmer väl inte alltid :smirk:
Dom flesta rockarder är ju klena (travvagnar äv väldigt lätta!) och de flesta vagnar klumpiga med stort flak och skottkärrehjul?
Men många rockarder är ju ofta obalanserade och ponnyn får både dra och bära vikt :crazy:
Men sen finns det ju små lätta vagnar oxå! :)

Min vagn har en stadig/tung ram o flak (för att det är en omgjord last/transportvagn som ska tåla 1500 kg :D) men själva vagnen ligger på runt 100 kg o på plan grusväg väger den inte mer än 5-6 kg att dra (en våg mellan mig som drog och vagnen)! Lite mer vid start och med personer på (ej vägt det :D) men 10 kg är iaf inte mkt att dra :smirk:

Så det beror ju lite på, kan inte ameo visa bild på vagn (eller beskriva hur den ser ut?) o shettis? :)
Fyrhjulsvagnen är byggd som detta och är enligt uppgift lätt att dra. Vill inte visa foto på den eftersom jag inte alls har klart med att köpa den än....
Rockarden jag har är förhållandevis tung att dra. Den är hyfsat balanserad.

Jo men prova o köp vagnen, passar den inte kan du ju sälja den igen. Du kan ju prova att köra den med bröstselen om du använder draglinor o baksele.
Finns det svängel på vagnen?

tycker förresten att en bröstsele skulle fungera utmärkt på din shettis. Mycket fin rackare, är han fortfarande sådär trimmad?

Självklart skall du investera i den där fyrhjulsvagnen. Var inte heller rädd för att köra dina shettisar i par. Det är inte alls så svårt som det ser ut, och mycket roligare för både hästar och kusk. Titta gärna på www.eskilstunaponnytrav.com där det finns att reportage om en körkurs där man bl.a. lärde sig köra par med ponnytravare.

Jo men prova o köp vagnen, passar den inte kan du ju sälja den igen. Du kan ju prova att köra den med bröstselen om du använder draglinor o baksele.
Finns det svängel på vagnen?
Ja, det finns svängel på vagnen.
Det är en bytesaffär jag ska göra och vagnsäljaren håller på att bestämma sig för ifall h*n är intresserad av att göra det bytet... Jag skulle ärligt talat inte lägga rena pengar på att köpa en sån här vagn, för SÅ mycket är det inte värt för mig. Men blir bytet av så är det en bra affär, av olika skäl...

tycker förresten att en bröstsele skulle fungera utmärkt på din shettis. Mycket fin rackare, är han fortfarande sådär trimmad?
HON är faktiskt smällfet när det fotot tas.... :rofl: (hennes första start som treåring, fick knappt plats mellan skaklarna :o ) Dessutom dräktig... :D Just nu är hon mammaledig och ungefär lika fin! :D
Självklart skall du investera i den där fyrhjulsvagnen. Var inte heller rädd för att köra dina shettisar i par. Det är inte alls så svårt som det ser ut, och mycket roligare för både hästar och kusk. Titta gärna på www.eskilstunaponnytrav.com där det finns att reportage om en körkurs där man bl.a. lärde sig köra par med ponnytravare.
hehe, det finns ju värre puckon än jag som klarar av att köra par, men det är inte direkt något jag kommer ge mig in på ännu... Det lilla jag hinner köra (som småbarnsmamma) får bli på det sätt jag redan nu kan... Hur det blir senare får framtiden utvisa!

TACK för Era svar förresten!

Ja jag tror en loksele gör sig bäst iaf!
För jag tycker hon inte har värst bra läge för en brösta :crazy:
Du har inte nån mer bild?

Snigelfarmor; vad tänker du på? :p
Varken trimmad ponny eller bra läge för en brösta ;)

Jag skulle köpt loksele om jag var du. Snart kommer det krypa i dig att du vill köra par och det är billigare att köpa en till loksele och fixa iorning dem till par selar, det går inte att göra med en maratonsele direkt. Dessutom så kan du dra lite timmer o dyl med lokselen.

Jag skulle köpt loksele om jag var du. Snart kommer det krypa i dig att du vill köra par och det är billigare att köpa en till loksele och fixa iorning dem till par selar, det går inte att göra med en maratonsele direkt. Dessutom så kan du dra lite timmer o dyl med lokselen.
Ska jag köra par så måste vagnen modifieras först. Och me dtanke på hur många år jag tänkt modifiera mitt släp så jag kan köra 3 shettisar i det så är det nog mååååånga år framåt innan jag ens tänker tanken på parkörning...

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix