Körning med 4-hjulsvagn?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat en 4-hjulsvagn som jag blev lite sugen på att köpa till mina shettisar. Men jag inser ju att travselen inte passar så bra till den... :angel:
Har iofs en gammal bröstsele, men den är ingen höjdare, antar jag? Modifiera den? Vad behövs?
Vilken typ av sele bör jag annars skaffa för att ha till en 4-hjulsvagn? Giggsele? (nä?) Maratonsele? Loksele? Annan?

Och sen skulle jag gärna vilja ha tips på vad jag speciellt bör tänka på när jag kör med en 4-hjuling?
Mina förkunskaper ligger på nivån *kan surra fast en sulky el rockard i travselen och åka med bakom* ungefär... :D Åsså lite bonnförnuft till det....

Tillägger att ponnyerna är VÄL inkörda, med grundligt förarbete...
 
Senast ändrad:
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Jag har hittat en 4-hjulsvagn som jag blev lite sugen på att köpa till mina shettisar. Men jag inser ju att travselen inte passar så bra till den... :angel:
Har iofs en gammal bröstsele, men den är ingen höjdare, antar jag? Modifiera den? Vad behövs?
Vilken typ av sele bör jag annars skaffa för att ha till en 4-hjulsvagn? Giggsele? (nä?) Maratonsele? Loksele? Annan?

Och sen skulle jag gärna vilja ha tips på vad jag speciellt bör tänka på när jag kör med en 4-hjuling?
Mina förkunskaper ligger på nivån *kan surra fast en sulky el rockard i travselen och åka med bakom* ungefär... :D Åsså lite bonnförnuft till det....

Tillägger att ponnyerna är VÄL inkörda, med grundligt förarbete...
Hejsan! nja köra med travsele är nog inte att rekomendera ;) fast med bröstsele, men de ska vara ringar fram på bröstan som man sätter fast stångkopplet i, och baksele, draglinor, kolla också så att du har dubbla gjordar, en i däckeln, och en i "bröstan", hoppas du förstår hur jag menar :D sedan att köra fyrhjuling är olika, de kan vara väldigt "tippvänliga" om man vänder runt, så man får ta stora svängar, om man inte har hittat en stadig vagn eller en maratonvagn, :banana: men titta på lite bilder på par så ser du lite, lycka till de är jättekul att köra par, mia
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Hej!
Har inte shettiserfarenhet men kan skriva lite om resten.
Både bröst och lok-sele går att använda till 2-axlat. Vilket som är lämpligast bestäms främst av vagnen och användande.
Utgå från att du ska använda draglinor och baksele, dvs med "lösa" skaklar. Dessa måste alltså vara tillräckligt långa för att kunna löpa fritt i sitt uppehäng. Jmfr giggsele.
Är det fråga om tyngre last i förhållande till hästen (fr a shettis kanske) så är loksele att föredra. Det finns ett antal varianter på dessa.
Du skriver gammal bröstsele. Var mycket försiktig med gammalt läder! Det kan vara murket och förstört p g av ålder/felbehandling utan att det syns utanpå.
Du skriver "mina shettisar". Ska du köra par? Då blir det en del annat att tänka på.

Körning med 2-axlat är inte så annorlunda mot 1-axlat. Det första att tänka på är risken för fällkniv. Det är ju inte direkt ovanligt att den körovane hästen backar trots framåtmaning, vilket kan ställa till det, om man säger så. Därför bör körvanan vara väl etablerad.
2-axlat bjuder på lugnare gång för både människa och häst och man slipper balansfrågan bl a.
Det är lätt att lasta på mycket vikt på den 2-axlade vagnen. Här måste man använda sitt omdöme vid körning på "kuperade" vägar.
Tänk på att hålla ut i kurvorna! ;)

Det var det som dök upp i skallen. Fråga gärna vidare.

LIA
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Hej!
Har inte shettiserfarenhet men kan skriva lite om resten.
Både bröst och lok-sele går att använda till 2-axlat. Vilket som är lämpligast bestäms främst av vagnen och användande.
Utgå från att du ska använda draglinor och baksele, dvs med "lösa" skaklar. Dessa måste alltså vara tillräckligt långa för att kunna löpa fritt i sitt uppehäng. Jmfr giggsele.
Är det fråga om tyngre last i förhållande till hästen (fr a shettis kanske) så är loksele att föredra. Det finns ett antal varianter på dessa.
Du skriver gammal bröstsele. Var mycket försiktig med gammalt läder! Det kan vara murket och förstört p g av ålder/felbehandling utan att det syns utanpå.
Du skriver "mina shettisar". Ska du köra par? Då blir det en del annat att tänka på.

Körning med 2-axlat är inte så annorlunda mot 1-axlat. Det första att tänka på är risken för fällkniv. Det är ju inte direkt ovanligt att den körovane hästen backar trots framåtmaning, vilket kan ställa till det, om man säger så. Därför bör körvanan vara väl etablerad.
2-axlat bjuder på lugnare gång för både människa och häst och man slipper balansfrågan bl a.
Det är lätt att lasta på mycket vikt på den 2-axlade vagnen. Här måste man använda sitt omdöme vid körning på "kuperade" vägar.
Tänk på att hålla ut i kurvorna! ;)

Det var det som dök upp i skallen. Fråga gärna vidare.

LIA
haha, nej parkörning är inte det första jag ger mig på. Skulle jag få för mig det framöver så tar jag hjälp av någon som KAN! Dummare än så är jag inte.... EN i taget räcker gott till att börja med.

En sådan vagn antar jag att jag behöver ha baksele till, för att inte knäcka svansen på de stackars djuren... Det finns fäste för draglinor. SÅ jag får väl försöka pussla ihop det på något sätt, antar jag :D

SÅ gammal är inte bröstselen, den är väl ca 8 år eller nåt och okej skött. Inga problem med lädret. Fast den är väääldigt lite använd...

Och ponnyerna jag kör med har gått ponnytrav = det finns ingen annan riktning än framåt.... Så det är nog ingen större fara...
Hejsan! nja köra med travsele är nog inte att rekomendera ;) fast med bröstsele, men de ska vara ringar fram på bröstan som man sätter fast stångkopplet i, och baksele, draglinor, kolla också så att du har dubbla gjordar, en i däckeln, och en i "bröstan", hoppas du förstår hur jag menar :D sedan att köra fyrhjuling är olika, de kan vara väldigt "tippvänliga" om man vänder runt, så man får ta stora svängar, om man inte har hittat en stadig vagn eller en maratonvagn, :banana: men titta på lite bilder på par så ser du lite, lycka till de är jättekul att köra par, mia
Jag ska alltås inte köra par, inte behöver jag väl något stångkoppel då??? Dubbla gjordar är en självklarhet, ja.
Vagnen ser inte tippvänlig ut på fotot i alla fall...
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

haha, nej parkörning är inte det första jag ger mig på. Skulle jag få för mig det framöver så tar jag hjälp av någon som KAN! Dummare än så är jag inte.... EN i taget räcker gott till att börja med.

En sådan vagn antar jag att jag behöver ha baksele till, för att inte knäcka svansen på de stackars djuren... Det finns fäste för draglinor. SÅ jag får väl försöka pussla ihop det på något sätt, antar jag :D

SÅ gammal är inte bröstselen, den är väl ca 8 år eller nåt och okej skött. Inga problem med lädret. Fast den är väääldigt lite använd...

Och ponnyerna jag kör med har gått ponnytrav = det finns ingen annan riktning än framåt.... Så det är nog ingen större fara...

Jag ska alltås inte köra par, inte behöver jag väl något stångkoppel då??? Dubbla gjordar är en självklarhet, ja.
Vagnen ser inte tippvänlig ut på fotot i alla fall...

Hejsan! nehe, förlåt, jag fatta det som att du skulle köra par :o nej då behöver du inga stångkoppel, mia
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Och ponnyerna jag kör med har gått ponnytrav = det finns ingen annan riktning än framåt.... Så det är nog ingen större fara...
Hur är dom på övriga rörelser? Svänga stort/snävt, backa, gå steg-för-steg etc.

Ser ingen risk för att en 2-axlad vagn ska tippa om inget extremt inträffar. Jag har kört mer än 90 grader utan problem. "Framåt" alltså. :) Det är vagnens konstruktion som bestämmer hur tvärt man kan svänga.
Men det hänger också på hästarna!

LIA
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Ska du inte köra par kan du köra med travselen faktiskt. Du lägger skaklarna i skakelhållarna, köper en bred kortbrösta och en baksele såklart.
Till bredbröstan tillverkar du draglinor i ex båtlina eller spännband/läder. Man kan köpa draglinor med, på ex börjes.
Finns det inte svängel på vagnen måste du köpe/tillverka en sån med. SEN kan du med stort nöje njuta av hösten från en kuskbock.

Travhästar/ponnyer kan behöva viss tillvänjning av skramlande saker och tung vagn innan man ger sig ut på långrundan och som de andra sagt, se upp med backande ponnyer, det händer framförallt med ponnyer som inte vill stå still :) Har själv kört sönder en vagn genom att hästen (travhäst) backade ner i diket mot en sten o vagnen la sig.

Den där bröstselen du har, tror jag inte är nåt att spara. Gissar att det är en skitsele med dubbla gjordar och fastsatt brösta utan draglinor o baksele? Ta en bild om du är osäker.

Helt ok billiga selar finns på equilex.se och de har även bra kraftiga selar om du kanske vill satsa lite på att se riktigt snygga och funktionella ut.
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Hur är dom på övriga rörelser? Svänga stort/snävt, backa, gå steg-för-steg etc.
LIA
De är ju vana vid voltstart, så att svänga snävt är absolut inga problem. Och, som jag skrev ovan, så är inkörningen väl gjord från början, så de är ganska lydiga... Men backa kan de nog inte. Steg för steg - hur menar du då? det tror jag vi har missat...

Ska du inte köra par kan du köra med travselen faktiskt. Du lägger skaklarna i skakelhållarna, köper en bred kortbrösta och en baksele såklart.
Till bredbröstan tillverkar du draglinor i ex båtlina eller spännband/läder. Man kan köpa draglinor med, på ex börjes.
Finns det inte svängel på vagnen måste du köpe/tillverka en sån med. SEN kan du med stort nöje njuta av hösten från en kuskbock.

Travhästar/ponnyer kan behöva viss tillvänjning av skramlande saker och tung vagn innan man ger sig ut på långrundan och som de andra sagt, se upp med backande ponnyer, det händer framförallt med ponnyer som inte vill stå still :) Har själv kört sönder en vagn genom att hästen (travhäst) backade ner i diket mot en sten o vagnen la sig.

Den där bröstselen du har, tror jag inte är nåt att spara. Gissar att det är en skitsele med dubbla gjordar och fastsatt brösta utan draglinor o baksele? Ta en bild om du är osäker.

Helt ok billiga selar finns på equilex.se och de har även bra kraftiga selar om du kanske vill satsa lite på att se riktigt snygga och funktionella ut.
Tung vagn är de vana vid, skrammel bakom har jag jobbat massor med redan innan jag satte dem i vagn så det ser jag inte so mnågot stort problem. Likaså att de kanske får skaklarna närmare rumpan än med rockarden - jag har varit jättenoga från början med att de ska vänja sig vid att saker slår runt rumpa och bakben på dem...

Nej, travselen sparar jag till travvagnarna. Jag SKA ha en annan sele när jag ska köra med denna vagn.
Ja, bröstselen jag har är en billig variant som jag inte är särskilt imponerad av.
Jag har för avsikt att skaffa mig en annan sele, OM jag köper vagnen ifråga. Ska jag välja giggsele eller maraton?
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Hej :)

En giggsele har man i princip till 1 axlade vagnar, och maratonsele till 2 axlade eftersom giggselens skakelhållare rör sig om ex ena hjulet kör ner i diket. Så på en fyrhjulsvagn kan skaklarna hamna snett och inte rätta till sig sen. Men det går såklart med en vanlig giggsele/finsele med. Blir billigare med.

Att svänga snävt är ingen prestation, men att svänga ställd i färdriktningen med drivet i bakben o rygg är en annan sak som inga travare jag kört har klarat. Kanske annorlunda med välkörda ponnyer?

Det är det som kan bli farligt med en fyrhjulsvagn, att de svänger snävt utan att röra sig fram med bakbenen, då låser sig vagnen o välter eftersom man faktiskt inte har samma grundutbildning på en travare så man kan räta ut det i tid.
Tömkörning är grunden till all körning, och kul är det med!
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Svänga vänster också? ;)

Ta ett steg, stanna (på kommando), ta ett steg osv. En fråga om kontroll och noggrannhet i lydnad. Inte för att man alltid behöver vara så petig, men hästen ska kunna ta ett steg utan att dra iväg.

Backning är ett måste! Man kommer lätt i situationer då backning är enda vägen.

Seltyp? Det finns bara ett bra svar på frågan om vilken sele du ska skaffa, gigg eller "maraton". Köp både och!
Dom är anpassade var och en för sitt ändamål och blir därför en dålig kompromiss för det andra. Se tidigare trådar i ämnet.
Skulle jag tvingas att välja, blev det en lätt loksele med anpassning för giggens skalmar, om jag även skulle köra en sådan.

LIA
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Ja om ponnyerna är vana med "skrammel" och att dra lite tyngre är det bla en bra sele som fattas :smirk:
Fast det är ju stor skillnad mellan trav och körning anser jag!
Så helst bör du ju lära dig mer om (skol-/traditionell) körning?
And*rs Erikssons filmer och häften är bra!

Lite länkar :angel: ;
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

Jag tycker att körningen fungerar bäst om man har vagn/sele och häst (utbildningsnivå) inom samma "gren"!
Så en travsele till en flakvagn är ju inte så passande med det förstår man ju! (Kanske inte alla men många :p)

Så jag tycker du ska köpa en loksele!
Tycker en bröstsele hämmar hästen om den måste dra tyngre (eller om ponnyn är liten eller har dåligt läge för en brösta (vilket många små ponnyer har)).
Lokselen har en lika dålig däckel (klen, helt i läder) som de enkla bröstselarna men när man har en vagn behöver inte ponnyn ha någon mer vikt än skaklarna på ryggen/däckeln och därför går det ju bra att ha den som den är.
Du kan ju prova med bröstselen du har om den har två gjordar?
Det kan ju gå bra, men jag rek ändå loksele :smirk:
Och naturligtvis draglinor, svängel och baksele! :)
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Att svänga snävt är ingen prestation, men att svänga ställd i färdriktningen med drivet i bakben o rygg är en annan sak som inga travare jag kört har klarat. Kanske annorlunda med välkörda ponnyer?

Det är det som kan bli farligt med en fyrhjulsvagn, att de svänger snävt utan att röra sig fram med bakbenen, då låser sig vagnen o välter eftersom man faktiskt inte har samma grundutbildning på en travare så man kan räta ut det i tid.
Tömkörning är grunden till all körning, och kul är det med!
Ponnyerna är VÄL tömkörda innan de sattes i vagn och de svänger genom att gå framåt och åt sidan samtidigt. De är inte travare, utan ponnyer som tävlat ponnytrav! Den ena av dem har jag själv kört in och den andra (var utlånad då) är inkörd av en tjej som jobbar med sånt och är jättenoggrann.
Svänga vänster också? ;)
ABSOLUT! jag är noggrann med att variera vilket håll jag svänger åt när jag kör dem här hemma. Vi har bara grusvägar att köra bort, vända och köra hem igen så man måste alltid vända någonstans. Och som sagt, åt båda hållen!
Ta ett steg, stanna (på kommando), ta ett steg osv. En fråga om kontroll och noggrannhet i lydnad. Inte för att man alltid behöver vara så petig, men hästen ska kunna ta ett steg utan att dra iväg.
De kan ta ett steg utan att dra iväg JA!
Backning är ett måste! Man kommer lätt i situationer då backning är enda vägen.
DÅ får vi försöka träna på det då... Vad kan det vara för situationer?
Seltyp? Det finns bara ett bra svar på frågan om vilken sele du ska skaffa, gigg eller "maraton". Köp både och!
Dom är anpassade var och en för sitt ändamål och blir därför en dålig kompromiss för det andra. Se tidigare trådar i ämnet.
Skulle jag tvingas att välja, blev det en lätt loksele med anpassning för giggens skalmar, om jag även skulle köra en sådan.
Nä, mer än en sele har jag varken lust eller råd att köpa, SÅ mycket kommer de inte användas.
DÅ får det välan bli en loksele då.
Ja om ponnyerna är vana med "skrammel" och att dra lite tyngre är det bla en bra sele som fattas :smirk:
Fast det är ju stor skillnad mellan trav och körning anser jag!
Så helst bör du ju lära dig mer om (skol-/traditionell) körning?
Alltså, det är fortfarande ponnyer som tävlat trav, det är inte "travare" vi pratar om! Jag är dessutom inte ens ponnytravkusk själv utan kör ponnyerna bara på hemmaplan!
Och jag ska inte göra något mer avancerat än att äka lite vagn rakt fram på våra grusvägar här hemma :idea:
Kan man inte få vara en skogsmulle bara för att man vill köra med 4-hjulig vagn? Måste man ha stora ambitioner, titta på instruktionsvideor och helst träna för tränare???
Eller är det så avancerat att man inte klarar av att köra rakt fram i skogen om man har lite vana av att köra med rockard, stor hästvana och ganska mycket sunt förnuft?
Så jag tycker du ska köpa en loksele!
Tycker en bröstsele hämmar hästen om den måste dra tyngre (eller om ponnyn är liten eller har dåligt läge för en brösta (vilket många små ponnyer har)).
Lokselen har en lika dålig däckel (klen, helt i läder) som de enkla bröstselarna men när man har en vagn behöver inte ponnyn ha någon mer vikt än skaklarna på ryggen/däckeln och därför går det ju bra att ha den som den är.
Du kan ju prova med bröstselen du har om den har två gjordar?
Det kan ju gå bra, men jag rek ändå loksele :smirk:
Och naturligtvis draglinor, svängel och baksele! :)
Är det skillnad på lokselar och lokselar, för shettisar? Alltså FINNS det såna som är mindre lämpliga eller är "alla" lokselar vettigt konstruerade? (vet att jag kanske kan få tag i en beg loksele som är köpt på Börjes för ett tiotal år sen) Vad ska jag titta efter?
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

DÅ får vi försöka träna på det då... Vad kan det vara för situationer?
Otaliga, om man börjar fundera på det.
En färdiginkörd häst ska
A kunna stå stilla!
B kunna backa!
C strunta i trafiken!
:eek:
Köra framåt å lite svänga utan att sparka sönder vagnen kan dom flesta hästar ganska raskt. ;)

Japp, en lättare loksele är vad jag skulle välja i ditt fall.
Det är skillnad på lokselar och lokselar. Hur det är för just shettisar vet jag inte.

Kan man inte få vara en skogsmulle bara för att man vill köra med 4-hjulig vagn? Måste man ha stora ambitioner, titta på instruktionsvideor och helst träna för tränare???
Här kommer du in på något som faktiskt irriterat mig också. Man måste faktiskt inte köra trav eller "övrig körtävling"! Man måste inte ens träna för något av det.
Men man måste ha en välinkörd häst och vara någorlunda kunnig allmänkusk själv. Min åsikt! Välinkörd= ABC ovan, plus vara lyhörd på hjälperna, gå i någorlunda form (för hästens eget bästa) + en del annat jag inte kommer på just nu.
Med denna grundkunskap i bagaget kan man, om man vill, ställa upp i brukskörning t ex. Där premieras just ens egen skicklighet och hästens lydnad och samarbetsvilja, däremot inte prylar och stress. Minimalt krävande m a o. Man använder t o m samma vagn, så den enda utrustning som behövs är selen.

Eller så ägnar man sig "bara" åt myskörning (som jag numera), tar hästen till affären, en längre repa en vacker sommardag med fikarast, eller annat som känns kul.

LIA
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

VAD på en loksele bör jag titta på för att veta om det är en bra sele eller inte?

Mina ponnyer kan stå stilla (tillräckligt länge) och de struntar blankt i trafiken. Vi möter ibland timmerbilar här på grusvägen, där det inte är nog med utrymme att mötas. Hittills har vi inte haft några problem med det.
Backning får jag öva lite mer på då...

Jag önskar att jag hade en affär som var åtkomlig med häst och vagn, men bya-affären som fanns 7 km bort, lades ner för några år sen :( Jag hade ÄLSKAT såna turer! Men jag får väl skjutsa barnen till skolan med häst o vagn, när de blir så stora... :p
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

VAD på en loksele bör jag titta på för att veta om det är en bra sele eller inte?
Allt. Material (lädertjocklek o kvalité, beslag i rostfritt el mässing exempelvis), arbete generellt, bossornas placering och stoppning, inställningsmöjligheter och inte minst passform. Svårt att beskriva så här utan att titta på selen. Selen är ju länken mellan häst och vagn och ska passa båda.

Man får vanligen vad man betalar för. :smirk: Hellre en sele från en erkänd tillverkare än en från lågprisförmedlaren, även om prislappen skiljer ett par tusenlappar.

LIA
 
Sv: Körning med 4-hjulsvagn?

Det är inte självklart att en loksele är det bästa för en shettis. Många lokselar är väldigt klumpiga. De kan dessutom vara svåra att anpassa på ponnyn. Många shettisar har en väl liggande bog, vilket gör att lokan tenderar till att "tippa" bakåt, vilket blir obekvämt för ponnyn. Det är inte fel att prova först, innan man bestämmer sig.
Jag tror nog att du kan använda den bröstsele du har till att börja med. Om det är en "skitsele" ellej ej, avgörs inte av typen, utan av kvalitèn på läder och beslag. Naturligtvis bör du ha draglinor och svängel. Om det inte finns broms på vagnen bör du också ha baksele. Det förmodar jag att dina ponnyer inte är vana vid, så dra inte åt den för hårt i början.
Jag tror inte heller att du behöver bekymra dig för utbildningen av dina ponnyer. Du tycks ha den erfarenhet och det sunda förnuft som behövs för att köra för nöjes skull. (All körning är väl för övrigt för nöjes skull!)
 

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp