Körning i terräng?

Emmi

Trådstartare
Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för att komma till längre grusvägar behöver man oftast ta sig genom skog på nått sätt. Jag har lite körerfarenhet då jag kört med min shettis, men bara med rockard och då på de närmaste grusvägarna vilket snabbt blev ganska tråkigt (mkt fram och tillbaka på samma sträcka).

Därav känns det egentligen bara motiverat att köra in IC om det skulle gå att köra genom skogen en liten bit på typ skogsavverkningsvägar. Det är inga problem att rida på dessa, och vägarna är tillräckligt breda för en vagn, men det är blött och lite ojämnt på en del ställen, med en del däckspår från skogsmaskiner etc. Så därav lite fundersam på hur tuff terräng det egentligen går att köra på? Tänker med en maratonvagn eller liknande då. Förstår att man inte kan ta sig fram överallt men hur mkt terräng är rimligt utan att riskera att fastna eller välta:nailbiting:? Hur gör ni när ni kör? Ser ibland en del på insta etc som verkar köra i skogen men svårt att avgöra hur ojämnt det är.

Jag kör lite överallt med rockard, kör vi fast så stannar hon, nån gång får jag kliva ur om vi ska över en stock osv.
Maratonvagn spontant känns ju som att det kanske välter lättare iom att den är högre men det finns ju väldigt många olika varianter på maratonvagn.
Hästar som jobbar med timmer drar timmervagn och slädar i rätt tuff terräng så det går nog bara man har en stabil häst och god kommunikation ifall det händer något.

En hemmabyggd rockard med bredare däck/bildäck kanske? Men man bör se till att det är en förbaskat säker häst ifall man kör fast.

En hemmabyggd rockard med bredare däck/bildäck kanske? Men man bör se till att det är en förbaskat säker häst ifall man kör fast.

Bildäck klättrar och risken blir väldigt stor att man välter. Då är det mycket bättre med de tunna hjulen.

Till ts: vi körde en hel del i halvkass terräng men hästen behöver klara av det fysiskt och psykiskt. Det är jobbigt när vagnen inte går rakt och plant samt att det blir tyngre att dra om hjulen sjunker ner i underlaget.

Givetvis kan man köra i ganska svår terräng om man har rätt vagn. Jag har en ordentligt jobbig terrängbit på min runda som kräver en del från hästen och vagnen. Jag kan köra den med maratonvagn också men gör det bara med väldigt erfarna hästar.
Det är dock inga stockar på vägen.

Rockarden jag kör har mycket låg tyngdpunkt och bildäck. Den är för tung för att klättra på t.ex träd men tar sig fint över stenarna. Den biten skulle även gå med en lite högre rockard, som inkörningsvarianten. Så länge det inte är träd stående så klättrar ju inte däcken på något.

Det är alltid nervöst när man ska köra där första gången med en häst som aldrig upplevt detta på så lång sträcka. För tränat på lite smått har man ju före dess (ett buskskrap, en sten eller andra saker). Det är guppigt, skrapigt och högljutt. Eftersom det är fasta skaklar kommer selen dra olika och ha olika tyngd under färden. Vagnen trycker på ibland och ibland måste de ta tag ordentligt för att få den över en sten.

Det jag upplevt med alla mina hästar är att de tycker just den biten är den roligaste när de förstår jobbet. Det utmanar dem precis som det utmanar kusken.
Med min gamla trotjänare (RIP) så kunde jag utmana honom och mig riktigt ordentligt och köra rakt in i skogen med vilken vagn som helst.

Jag har en arbesrockard/förställ med bildäck. Den kan jag köra på ganska ojämna stigar. När jag ska passera större "knölar", stockar, hål eller diken går jag efter förstället. Jag har även en åtthjulig timmervagn med rekade skaklar, den går bättre över ojämnheter, men min häst trivs bättre med förstället.

Vill man köra maratonvagn ska man komma ihåg att de är gjorda för att ha en grom med, har man inte det kan man lägga vikter på gromplatsen.

Här körde jag med åttahjulig skogsvagn. Visst går det att dumma ner sig och ställa till det, men oftast klarade häst och vagn betydligt tuffare teräng än husse vill gå i någon längre sträcka.

Med rockard så blev det gärna väl hoppigt emmellanhårt med bara en axel. Men nog tog vi oss fram.

Tack för alla svar!
Det låter ju då som att det går men krävs lite av häst, vagn och kusk. Hästen i fråga är väldigt orädd, tror inte hon reagerat på nått nästan, väldigt bra på att stå still länge men har ett ordentligt driv ute och oerhört säker på foten vilket känns som som bra grund för att bli körhäst☺️. Men eftersom jag har inte allt för mkt erfarenhet skulle jag ta såklart hjälp med inkörningen och även träna henne ordentligt innan vi ger oss ut i lite med tuffare terräng.

Min tanke med maratongvagn är dels att man kan åka flera och tänkte även att den blir enklare för hästen i terräng pga dubbelaxlar men en rejäl rockard kanske är lika bra? Fördelen är ju att den är något enklare att baxa omkring på om det är så att den skulle fastna i nått🤔 Tycker dock att rockard lätt blir skumpigt så tänker att ska man köra längre kanske det är skönare med en dubbelaxlad vagn (men har ingen erfarenhet).

Hur lång sträcka rör det sig om?
Skulle det gå att märka ut en sträcka i skogen till fots och "röja upp" den lite först?
I en orörd skog ser jag inga problem att köra, men jag har själv fått dra undan ris m.m. där skogsmaskin gått fram. Och oftast är det att föredra att rida/köra bredvid dessa maskinspår, än i dom.

För min del skulle jag hellre gå bakom vagnen och ”tömköra” över den värsta terrängen tills du kommer till körvänligare mark. Har man ingen vagn stadigt nog gjort för den typen av terräng så är det inte kul att sitta i vagnen, och det blir ganska slitsamt för hästen att det kränger också. Men att tömköra sig förbi de sämsta partierna kommer man rätt långt på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: __sofia__
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 966
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka