Maira

Trådstartare
Hur mycket korn kan man ge max per dag?

Jag kan inte ge havre pga "oönskade temperamentsförändringar" :D :devil: som det stod i en annan tråd.

Kan korn ge mer gallor än havre? Upplever att min häst har fått gallor i bak som han inte haft förut.

Om man ger havre + olja istället för korn. Hur påverkar det hästens temperament? Jag ger ju korn för att han blir stabilare i psyket av det.

Sv: Korn

Havre och korn ligger ungefär lika vad gäller Mj och smältbart råprotein. Man brukar säga att man får ge 0,4 kg korn / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle pga stärkelsehalten, men ger man stora mängder brukar det bli för mkt fosfor i foderstaten. Jag skulle inte gå många kilon om dagen, om du har mineralanalys på grovfodret kan du se hur ca/p kvoten blir när du lägger till korn. :)

Olja brukar inte vara lika "temperamentsförändrande" som havre om man nu har den typen av häst. Och byter du ut en del av spannmålet mot olja blir det ju mindre mängd havre, så det kanske funkar. Men eftersom olja inte innehåller något protein överhuvudtaget får du tänka på att du sänker proteinintaget med det bytet. :)

Gallorna kan jag inte säga något säkert om.

Tack för svar! :bow:

Proteinet behöver han ju... är hälften fullblodis och har lätt att tappa hull.

Just nu på betet får han musliblandning 1kg + lusernpellets 1 kg varje dag. Inget korn och jag tycker faktiskt att gallorna bak har minskat. I fram är han helt kruttorr.

Det är ju havre i muslin men det verkar faktiskt funka! Han ser inte speciellt många spöken... Däremot blir han skrämd av fåren som dyker upp bland buskar och stenar på ängarna vi rider på men det kan man ju förstå...

men ger man stora mängder brukar det bli för mkt fosfor i foderstaten.

Nej det handlar inte om fosfor. Det handlar om stärkelse. Ger man stora givor korn så är risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen, villket kan medföra störningar i tarmfloran.

Gallorna kan ju ha att göra med att hästen står ute fritt dygnet runt. I box tvingas de ju stå stilla i halva dygnet vilket inte är bra för blodcirkulation osv. Många hästar blir lite tjocka under natten då, därför en del väljer att linda sina hästar för natten.

Andreochme: Ja det är ju pga stärkelsen man brukar ha 0,4 kg gränsen, men det jag menar är att innan man kommit upp i den mängderna brukar det vara supermkt fosfor i foderstaten, så jag skulle aldrig ge så mkt. Men det är en väldigt gammal regel, det blir nog på tok för mkt stärkelse ändå. Tex 4 fodringar på en 500 kiloshäst ger ju 8 kg korn, vilket är löjlligt mycket. Jag skulle inte ge mer än ett par kg.

Så jag är helt med på att det är stärkelsen som är största boven.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?