blizz

Trådstartare
jag har en häst som är mkt lättfödd (läs lite tjock) och som inte kan äta havre, då det sätter sig i huvudet på henne och hon blir istadig och omöjlig att arbeta med. ger henne då istället korn. Är det så att korn sätter sig mkt mer på lättfödda hästar än vad havre gör? vad skulle man då kunna ge istället..?

Sv: korn...

Har du provat svarthavre? Det sätter inte sig i huvudet, enl de jag pratat med. Min fullblodshäst fick det och klarade det bra, kunde däremot inte äta vanlig havre.

Måste du ge kraftfoder om hästen är lite tjock så verkar det ju inte direkt finnas något behov?

Om hästen är överviktig är det bättre att välja ett proteintillskott än spannmål om det saknas protein i grovfodret. Då får du inte så mycket energi "på köpet" som gör hästen tjock.

det finns inte så jättemkt protein i höet hon får, därför får hon kraftfoder också.

ja korn brukar man ge magra hästar som behöver tjocka på sig. Dock kan en del bli svullna i benen av det... men inget som märkts på våra.

Men då är ju kanske inte korn (eller spannmål öht) det bästa valet, utan ett fodermedel med en hög smrp/(MJ-kvot. Alltså myyyycket protein per energienhet.

Lusern, soja, Krafft Protein och Hippo Alfa är exempel på foder som är lämpliga för att tillföra protein utan att ge så mycket överskottsenergi.

Eller varför inte bete? Det är ju helt gratis. ;)

funderar ju på ifall jag ska börje med något slags färdigfoder istället, har tittat lite på KRAFFT grund, eller har ni några andra tips? (lucern ska jag börja ge efter betet som hon ska ut på om någon vecka) och att inte ge något kraftfoder alls är inget alternativ.

funderar ju på ifall jag ska börje med något slags färdigfoder istället, har tittat lite på KRAFFT grund, eller har ni några andra tips? (lucern ska jag börja ge efter betet som hon ska ut på om någon vecka) och att inte ge något kraftfoder alls är inget alternativ.

Krafft Grund är likvärdigt med spannmål näringsmässigt. Ingen höjdare i sammanhanget, alltså. ;)

Läget är så här:
Din häst får mer energi än vad den gör av med, och överskottet har lagt sig på hullet = tjock häst.

Samtidigt har den proteinbrist, eftersom höet inte innehåller tillräckligt.

Allt foder innehåller energi, det går inte att komma ifrån öht.
Troligtvis får din häst all energi den behöver från höet, beroende på hur mycket kraftfoder du gett. Du behöver alltså enbart tillsätta protein i foderstaten, vilket är en omöjlighet eftersom allt foder även tillför energi.

Men, om du väljer ett foder som innehåller mycket protein i förhållande till energi så kan du redan vid små mängder komma upp i tillräcklig mängd protein utan att tillsätta så mycket mer energi, som ju hästen inte behöver.

Några exempel:
Havre: 9-10MJ (MegaJolue, energienhet), och 80-90 g smältbart råprotein per kg foder. Smrp/MJ-kvot ca 8-9.
Om du behöver tillsätta 100 gram protein till foderstaten får du alltså ge drygt 1 kg havre, vilket även medför drygt 10 MJ. Det är ganska mycket extra för en normal häst som kanske behöver 70-90 MJ/dag. Hästen blir alltså fet.

Krafft Protein: 12 MJ och 330g smrp/kg foder.
För att tillsätta 100 gram protein till foderstaten behöver du bara ge ca 0,3 kg, vilket bara medför ca 4 MJ. Stor skillnad för en vanlig häst! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 114
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka