Domino_s

Trådstartare
Ni som fodrar med korn, vad ger ni till det.

Vilka mängder?

Jag har en valack som ej tål havre.

Han äter Mustang Original pelleterat foder idag.

Tror ni att korn skulle fungera till honom?

Har även en B-ponny och ett sto 6 år gammalt som lätt lägger på sej, skulle detta vara ett alternativ till dessa också?

M v h Domino_s

Sv: Korn?

Jag ger korn till mina. Bara ett knappt ½ kilo. Bara fö att det är billigare än mina pellets som ändå är baserade på korn och lite vete, men ger av dem också. Det är lite delade meningar om korn, men jag tycker det funar.

Generellt sätt brukar man ju säga: Korn ger mer hull och havre ger mer pigga hästar. Fast det får man ju ta med en nypa salt.

jag ger min hästar krossat korn
min stora häst får 2 kg
fölmärra 1,5 kg
på min hästar fungerade det bra

Vad vill du uppnå med att ge korn? :)

Jag vill hitta ett foder som man kan reglera väldigt mycket själv....:)

Som jag skrev innan så klarar han tyvärr inte havre....:crazy:....Men fodret jag har nu innehåller korn så tänkte att de va värt att prova....

Sen kan han ha lite svårt att lägga på sej, men jag vill inte ha honom för het....vilket han lätt blir av lite för mycket foder....

//Domino_s

Om det gäller den lättfödda fånghästen i din andra tråd så är rent korn ännu sämre än Mustangfodret. I detta var kornet ångbehandlat vilket innebär att inte lika stor mängd av det rinner över till grovtarmen och ställer till bekymmer utan en större mängd tas upp i tunntarmen. Vanligt krossat eller stöpt korn tas inte upp lika bra i tunntarmen utan mer stärkelse kommer till grovtarmen. HH

jag ger kornkross.

mitt fullblod får 1kg om dagen(hon lägger på sig av det,hon behöver det)

och så kompletterar jag med lusernhack och havrekross,och linfröpellets

Om det gäller den lättfödda fånghästen i din andra tråd så är rent korn ännu sämre än Mustangfodret. I detta var kornet ångbehandlat vilket innebär att inte lika stor mängd av det rinner över till grovtarmen och ställer till bekymmer utan en större mängd tas upp i tunntarmen. Vanligt krossat eller stöpt korn tas inte upp lika bra i tunntarmen utan mer stärkelse kommer till grovtarmen. HH

Nej....detta är min fullblodskorsningskille....:)

M v h Domino_s

Fuxmärren jag rider får 2½ kg krossat korn/dag. Ingen havre, den sätter sig i huvudet på henne.

Det är bra att ha en analys på grovfodret för att veta vad man ska tillsätta :idea:

jag ger ej mina hästar korn jag och en stall kompis fick en sånt ryck att byta från krafft grov till korn. vi vande över dom till det och efter 1 månad var alla tjocka i benen å sånt så när vi slutade med de gick dom ner iigen alla 6.

Om hästen inte tål havre hur kan du då ge mustnag orginal? Det innehåller ju havre.
Tror många inte riktigt vet vad det innebär när de säger att deras hästar inte tål havre.

På vilket sätt tål inte hästen havre?blir det "nipprig" av det?
Får den annat än mustang fodret?som arabia skriver så innehåller många såna blandningar just havre nämligen.

Jag skulle inte ge korn till hästar som har lätt att lägga på sig då man brukar ge korn till hästar som just behöver lägga på sig.
Har utfodrat mkt med korn när jag hade ridhästar men nu hade jag aldrig vågar använda sånt till mina islandshästar som redan är lättfödda.
& då inte till ponnyer heller.Går det inte att ge dem havre om de ens behöver kraftfoder?
Många ponnyer klarar sig på ett bra hö samt mineraler/vitaminer.

Mängden ska jag inte uttala mej om då detta behöver räknas ut & jag inte känner hästen ifråga.

Om hästen inte tål havre hur kan du då ge mustnag orginal? Det innehåller ju havre.
Tror många inte riktigt vet vad det innebär när de säger att deras hästar inte tål havre.

Nope...de e ingen havre i Mustang original...Därför ja valde det....:idea:

Det sätter sej dels i huvudet på honom, men sedan blir han balong i benen av det....:crazy: Och får problem med magen (ränneskita).... (Allt kontraterat av vet.)

M v h Domino_s

På vilket sätt tål inte hästen havre?blir det "nipprig" av det?
Får den annat än mustang fodret?som arabia skriver så innehåller många såna blandningar just havre nämligen.

Jag skulle inte ge korn till hästar som har lätt att lägga på sig då man brukar ge korn till hästar som just behöver lägga på sig.
Har utfodrat mkt med korn när jag hade ridhästar men nu hade jag aldrig vågar använda sånt till mina islandshästar som redan är lättfödda.
& då inte till ponnyer heller.Går det inte att ge dem havre om de ens behöver kraftfoder?
Många ponnyer klarar sig på ett bra hö samt mineraler/vitaminer.

Mängden ska jag inte uttala mej om då detta behöver räknas ut & jag inte känner hästen ifråga.

Han blir tjock i benen och problem med magen (ränneskita)....(allt konstaterat av vet.)

Han får bara Mustang och lite betfor....:)....Han får ca 1 kg Mustang

Han är väl normal i hullet under sommaren men kan bli lite tunn under vintern om man inte passar honom med rätt foderstat....

//Domino_s

jag ger ej mina hästar korn jag och en stall kompis fick en sånt ryck att byta från krafft grov till korn. vi vande över dom till det och efter 1 månad var alla tjocka i benen å sånt så när vi slutade med de gick dom ner iigen alla 6.

Jo, jag är lite rädd för att han ska bli det i benen om han endast får korn eftersom han blev det av havren....:crazy:

Därför ja frågar er experter här....:bow:

Då borde han bli ännu tjockare i benen och få en ännu sämre mage av korn. Det är i så fall stärkelsen som ställer till det för honom och det är mer stärkelse i korn än i havre som arabia skriver. Sämre också vid fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 435
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka