M

momeli86

Har hört att korn egentligen inte ger någon riktig energi till hästen utan mest får den att lägga på hullet.
Är detta sant??:confused:

Sv: Korn?

Ja korn är väl mest för hullets skull vad jag vet med.
Men blanda det med betfor eller havre och mineraler så får du en full måltid.

Jag är ingen expert, så vänta på fler svar du :-)

Svarar på båda i samma.

Nej, det är inte sant att korn inte ger någon "energi". Energi- och proteinvärden i korn är desamma som i havre. Däremot verkar det som om havre har mera effekt av uppåttjack på vissa hästar än vad korn har. Korn bryts ned på ett annat sätt av hästen än vad havre gör pga kornet innehåller mera stärkelse. Det finns flera trådar om detta samt mycket bra info på t ex Hippocampus (www.hippocampus.slu.se).

Det går att få en full måltid med korn precis som med något annat kraftfoder om man vet vad och hur man gör för att sätta ihop en foderstat.

har också hört att det är bättre att ge hästar som lätt blir heta korn istället för havre.
kan kanske vara så att det är lite som med snabba och långsamma kolhydrater? vissa går mycket energi ut direkt på en gång och vissa lika mycket energi men lite i taget... (gissar hej vilt..)

Tja, jag tror inte man vet riktigt varför det är på det viset. Om det är stärkelsen och nedbrytningen av den som inverkar eller om det är något annat. I en annan tråd påstod någon att det är ett enzym (eller aminosyra?) som finns i kornet, men inte i havren som gör det, men jag vet inte. Hur eller hur, min häst hittar på färre hyss i skogen när han får korn istället för havre, men han är pigg att rida ändå och kan jobbas precis som vanligt.

energi och proteinvärdena är INTE samma i havre och korn...

Havre 9.8MJ, 87 smb.rp, Korn 11.0 MJ, 90 smb.rp.

Korn innehåller lite mer energi än havre, uppemot 11 MJ mot havrens 9-10 MJ. Och energiöverskott är ju det som lägger sig på hullet...

Däremot blir många hästar kanske inte lika heta/pigga av korn som av havre, men energimängden i fodret är faktiskt lite högre.

* delvis knapplån *

Här är vad jag fick lära mig på foderföredrag senast nu i måndags:

Korn innehåller visserligen mera energi än havre, MEN hästen klarar inte av att ta upp energien från stärkelsen i korn på samma sätt som den gör med havre. Av havren är dryga 90% av stärkelsen (energi) smältbar för hästen, medan för korn gäller det endast rundt 30%...! (Gäller även krossad/pelleterad korn, som dock är lite mer smältbart, men inte mycket.)
Detta innebär att korn INTE ger mycket av varesig energi eller hull, då det mesta passerar rakt igenom hästen utan att tas upp i tarmen.

Förlåt om det blev rörigt på min dåliga svenska. Möjligt att jag inte har förklarad det heeelt riktigt, men hovudinnehållet är iaf vad foderexperten från naturbruksgymnasiet sa.

Jag har precis som du hört att hästens mage kan inte bryta ned korn, att korn är grismat. Det går åt mer energi av hästens kropp till att bryta ned kornet än vad den får ut av fodret...
Det lät ju inte så bra tyckte jag så jag slutade att ge min häst korn... Vissa säger att det bara gäller helt korn och att krossat går bra..men jag är tveksam. Tycker även att många hästar som äter hö och bara korn blir mjöliga och tuffsiga i pälsen? Nu senast hörde jag att helt korn fungerar inte och inte heller krossat men däremot mikroniserat(skalat, krossat och ångkokt..).

Sen säger flera foderrådgivare att korn inte ska utgöra mer än en tredjedel av kraftfodergivan, även det pga att hästen har svårt att bryta ned kornet.

Antar att åsikterna går vida isär i denna fråga, men det är en version..

Senast ändrad:

Korn innehåller enbart protein o ges enbart det kommer hästen inte lägga på sig utan snarare gå ner i vikt.. Det är viktigt att ge både protein och energi.. Betfor eller havre är ett bra tillägg..

Korn innehåller enbart protein

Näe, inte riktigt va? ;)

Korn innehåller ganska medelmåttigt med protein, ungefär lika som havre.

Det finns inget foder som tillför enbart protein och ingen energi, då proteiner ger kroppen näring att leva av. Av t.ex. kornets 11 Mj/kg foder kommer alltså en del av energin från just proteinet.

Jo men nu är det ju så att vi haft rätt mkt med magra hästar att göra o vet därför vilka foder som fungerar bra ihop o vad man inte bör ge.. Korn, likaså lusern kan man ge i stora mängder, dock vill man att hästen ska ta sig på det måste man lägga till något som innehåller mkt energi vilket både havre o betfor gör.. Framförallt betfor då. Men som med människor ska man försöka att inte ha en "ensidig kost"

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 433
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
549
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
236
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII