B

Bella_001

:banana: Hejhej :) Jag ska ge min D-ponny korn istället för betfor nu. För hon blir så pigg av betfor. Jag ger fibergi till henne också , Så ska jag ge korn som komplettering. Men jag undrar hur mkt jag ska ge henne. Tacksam för svar.
 
Sv: Korn !

fråga på Foder istället så får du nog fler svar.......
 
Sv: Korn !

Betforn tror jag inte ger så mycket energi som gör din ponny pigg, byt ut fibergin istället, den är havrebaserad...
 
Sv: Korn !

Betfor kan ge "fart".

Men att byta ut betfor mot korn, det skulle jag ändå inte göra.
Vill man ha bort betforn anser jag det är lämpligt att i stället ge ngt annat foder som är "tarmsmörjare".

Min piggelin till häst får inte betfor utan kli i stället.
 
Sv: Korn !

Har du ANALYS på ditt grovfoder? Annars vet du ju inte hur mycket du ska ge.

Standardfrågan på foder ;)
 
Sv: Korn !

Betfor ger väl "snabb" energi, alltså funkar inte så mycket i längden utan mer för att ge hästen en extra kick direkt efter den fått det. Jag ger mina betfor men inte för att dom ska bli piggare och någon sådan effekt har jag då inte märkt heller...
 
Sv: Korn !

Ger inte heller betfor för att få en piggare häst. Mina får en näve betfor till lunch+havre/korn. (Bara för att dom tycker det är så smaskigt! :) )Att byta ut betforn mot korn är inget jag skulle göra. Dra kanske ner/byt ut fibergin istället. Om du har en rund och go häst kanske du ska vara lite försiktig med kornet då det tenderar att göra pållen rundare...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Korn !

Korn och betfor har ju helt olika egenskaper, så jag förstår inte riktigt meningen att byta det ena mot det andra. Vad ger du mer och vad är det för häst? Vet du vad höt innehåller?
 
Sv: Korn !

Är du HELT säkert att det är betforn som gör din häst pigg?? jag tycker mer det låter som om det vore fibergin... Betfor är väldigt nyttigt för hästen och vore jag du skulle jag försöka ge lite betfor och hellre ta ner lite på fibergin.... hur mycket mat får hästen?
 
Sv: Korn !

betfor ge inte bara snabb energi...

" Får hästen energi av betfor?
- En fördel är att betfor ger energi utan att den tillför stärkelse. Melassdelen är ett rent energitillskott eftersom den till hälften består av druvsocker. Det är det man kallar snabb energi. Men den har ju också långsam energi genom att betfibern efter som den bryts ner i grovtarmen och där verkar stabiliserande på microorganismerna, menar Linda. " ett citat från aftonbladets hemsida
 
Sv: Korn !

Betfor och korn motsvarar inte varandra på något sätt egentligen, så vad vill du uppnå med bytet? :confused:

Vad har du för analysvärden på höet? Det kanske räcker med Fibergin?
 
Sv: Korn !

jag tycker inte du ska byta...
och varför frågar du så dumma frågor här du har ju en pappa som är hovslagare+ snickare och en mammma som är veterinär så dom borde väl kunna hjälpa dig...

men du är väl oseriös som vanligt som alla andra småttingar här....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp