Korn till tittig häst?

K

kingb

Hur anser ni att korn påverkar en häst som är väldigt pigg och tittig av naturen - blir det värre eller ingen skillnad? Hon är rätt spinkig i modellen, så ur den apsekten skulle korn kännas helt OK, dvs det gör inget om hon blir lite rundare. Jag har ägt hästen ett år och då fodrat med Krafft Rehab och Groove, vilket iofs funkar toppen - är mest nyfiken på att höra era åsikter om detta, eftersom jag tycker att det är svårt att få tag i en helt opartisk foderrådgivare (de flesta är ju knutna till någon foderfirma och vill sälja deras fina färdigfoder och inte tråkigt korn).

Sv: Korn till tittig häst?

havre brukar väl vara något att undvika men korn är väl bra för att få upp hullet.
iofs reagerar inte alla hästar på havre som är tittiga, min t.ex. men korn är nog bättre att använda för att hulla upp. eller mer hö.

Det beror på höinnehållet. Är protein värdet lågt så kommer hästen inte bygga muskler, då måste man komplettera med ett proteinfodermedel.

Korn och havre skilljer sig marginellt i innehåll, anledningen till att hästen går upp i vikt av korn brukar vara att många fodrar litervis istället för kilovis. 1 liter korn väger mer än 1 liter havre. Alltså får hästen således i sig mer mat=viktuppgång.

Det är en enzym i havren som hästar _kan_ reagera på, men långt ifrån alla.

Min är ett riktigt energiknippe och väldigt om sig och kring sig. På honom märker man ingen skillnad varesig man ger 3kg havre eller ingen alls.

Min tittiga häst vart det ingen skillnad på när jag gav honom korn. Korn sägs ska vara bra att ge lite spinkiga hästar som man "fetta" upp.

Tack för svaren alla!

Jag kanske var otydlig med mitt syfte att blanda in korn i foderstaten - jag vet att det är bra för att hulla upp, jag undrade bara om det var någon som hade erfarenhet av att en het häst kan reagera och bli ännu vildare av korn (med havre vet vi ju alla att den risken finns)? Jag hade tänkt att fortsätta med någon typ av färdigfoder som bas men kanske komplettera med korn när vi går upp i träning, för lilla fröken tycker att pellets är OK men inte toppengott, så jag misstänker att hon inte vill äta hur mycket såna som helst per dag (vilket skulle behövas när vi tränar mer än nu).

Min blev mycket lugnare av korn. hon var skogstokig med havre, stirrig med annat foder och rätt hyfsad med korn.

Liknande trådar

J
Foder & Strö För lite protein/kraftfoder till kallblodstravare? Hallå där! Jag tänkte höra med alla er hästkunniga människor, hur ni faktiskt bär...
Svar
17
· Visningar
2 658
K
Foder & Strö Hejsan! Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd...
Svar
18
· Visningar
1 717
Senast: Hannely
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·
S
Träning Vet snart inte vad jag ska ta mig till... Det började redan i höstas med att min häst då och då bara vände och försökte gå hem igen då...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 966
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar