Korn, sätter sig i benen?

W

wannehavefun

Har börjat ge min häst korn, kan det var det som gör att hon är varm och lite gallig i benen? Går det över?

Sv: Korn, sätter sig i benen?

vet faktiskt inte men en inackorderad hade samma problem oc hden fick ganska mycket korn....

Vissa hästar får gallor av korn. Vet inte riktigt hur det hänger ihop så jag vågar mig inte på en förklaring här. Har det inte gått över på ett par veckor kanske det är bättre att prova ett annan kraftfoder.
Vissa hästar blir lite galliga under natten när de står på stall men sedan försvinner det när de får komma ut och röra på sig. I såna fall tror jag inte du behöver byta foder.
Vad är orsaken till att du börjat ge korn?

Tycker att korn är komat.
Det är svårsmält för hästen o magen reagerar.

Varför korn- när det finns så mkt bra foder idag?

Många fuktar/blöter kornet så det inte blir så tort för hästen och äta. Men jag skulle aldrig ge enbart korn till en häst.. Usch kan inte vara gott

Hästarna brukar älska krossat korn. Varför skulle inte det vara gott?

Jadå, det kan vara kornet som många andra skrivit. När hästen får, framför alllt mycket, korn kan mag- och tarmstörningar uppstå och då kan gallor bildas.

Har precis samma erfarenhet av korn, gallor - som försvann när jag tog bort kornet.

men vad är sambandet, varför får dem gallor av tarmstörningar?
är det farligt?

Hästarna brukar älska krossat korn. Varför skulle inte det vara gott?

Ja men alltså det är ju så otroligt tort och dammigt vissa kornkrosser..
Men min fick det tillsammans med fibergi utan problem men hon tröttna ett tag på kronet och åt då bara fibergin så då testa jag och blötlägga kornet och blada sedan det i fiberin och mums så var det gott igen.. Sen tröttna hon igen och då testa jag tort igen osv, nu har hon ätit det tort rätt mkt men sluta med kornet efter förstoppningskoliken...

Krossat korn är som regel fruktansvärt dammigt. Jag gav min store (då jag gav korn, har slutat med det) två dagar så fick han rejäl hosta. Varför ge det torrt? Näringsämnena förändras inte genom att man blötlägger kraftfodret. Dessutom undviker man foderstrupsförstoppningar.

hmm har för mig att det har med överskott av stärkelse att göra, man bör alltid undevika spannmål och framförallt korn till hästar med hud och benproblem (dvs gallor), hudproblem kan vara mugg, rasp, ekksenm m.m
hittar ingen exakt förklaring men hästar med hudproblem blir bättre eller helt friska om man undviker korn i foderstaten..

Yes, det har med överskott på stärkelse att göra. Det är också mer stärkelse i korn än i havre.

Yes, det har med överskott på stärkelse att göra. Det är också mer stärkelse i korn än i havre.

Tack alla för åsiketr!
Bra att höra från olika.

Tänkte bara klargöra, självklart får hon inte bara korn!
Hon är ett piggt fullblod och jag kan inte ge henne mer havre (någon som srev att det var bättre än korn)
Plus att hon inte gillar blöt mat, haha vägrar äta det...
Idag var hon mycket bättre i benen, hon kanske börjar vänja sig...får se annrs får jag väl ta bort korn o ge mer hippo alfa istället (för det har hon nu med)

Tror även att gallorna kan ha med´att hon åt hö innan och nu sen hon flyttade äter hon hösilage. Jag har försölt göra en mjuk övergång men hon tar ut höt o pissar på det och äter hösliaget...rolig häst jag fått tag på va?

Jag vet att hon var gallig i benen vissa dagar när jag provred henne oxå och hon e ju 13 så detta behöver ju inte ha med maten att göra heller, och hon klarade ju alla böjproven så det kanske bara är "ofarliga galollor"

Nu står hon lindad på natten så får vi hoppas allt blir bättre!

Ger havre som baskraftfoder, men kompletterar med korn. På inrådan från veterinär har jag lika mycket vatten som korn för att förhindra foderstrupsförstoppning då kornet innehåller så mycket stärkelse. Ingen fara med korn om hästen dricker mycket, men vattnet är som en "säkerhetsåtgärd".

Ger havre som baskraftfoder, men kompletterar med korn. På inrådan från veterinär har jag lika mycket vatten som korn för att förhindra foderstrupsförstoppning då kornet innehåller så mycket stärkelse. Ingen fara med korn om hästen dricker mycket, men vattnet är som en "säkerhetsåtgärd".

Bra hon dricker som bara den....

Har börjat ge min häst korn, kan det var det som gör att hon är varm och lite gallig i benen? Går det över?

På min gamla häst gick gallorna inte över.....
Han fick till slut även diarré så jag fick sluta ge honom korn.
Lucernpellets var det som till slut fick upp hullet på honom och gjorde att han lugnade sig.

// M

Hur mycket havre ger du då i förhållande till kornet? Är det krossat korn du ger då?
Nyfiken på det här med korn, många gillar det andra inte, fast så kanske det är med alla fodersorter..

För 20 år sen gav man korn till svårfödda hästar, med knappt resultat.
o man bytte bara ut 40% av kraftfodret.

Idag när det finns så mkt bra foder- varför ge det överhuvudtaget?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
264
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka