Korn, sätter sig i benen?

Sv: Korn, sätter sig i benen?

För 20 år sen gav man korn till svårfödda hästar, med knappt resultat.
o man bytte bara ut 40% av kraftfodret.

Idag när det finns så mkt bra foder- varför ge det överhuvudtaget?

De flesta fodertyper har väl sina för- och nackdelar. Vissa hästar pallar inte med havre för att det blir för mycket energi, pelleterat kraftfoder är egentligen inte bra för att det blir för torrt, jag blöter alltid om jag ger krafft eller annat pelleterat. Müsli kan vara bra men vissa hästar tål det inte utan får t ex klåda av det.
Kan du räkna upp ETT kraftfoder helt utan nackdelar så kan jag gå med på att det är onödigt att ge korn! ;)

Min häst är ganska svår att få upp hullet på.
Till en början gav vi honom havre och krafft med det fungerade inte då havren satte sig i huvudet på honom och han fick alldeles för mycket energi.
Nu har vi bytt så han får 50% kross havre och 50% kross korn tillsammans med kli som jag alltid blöter.
Sen får han kraft grund som jag även där blöter, allt blir som en gröt och det älskar han!

Jag hoppas att du inte ärligt kan säga att det inte finns nackdelar med betfor, luzern och soja (hänvisar till mitt förra inlägg :p )

Varför ge korn övht?

En häst i stallet som fallit ur ganska kraftigt under vintern(enligt ägarna) får korn, på vets rekomendation. (med massa vatten)
Innehåller inte korn mer fett eller är det bara jag som svammlar? :confused: Hästen i fråga har inte gallor eller andra problem som kan vara på grund av kornet.

Som jag förstått (är absolut ingen expert på området!) innehåller korn den typen av fett som lätt omvandlas till depåfett, inte snabb energi. Havre lagras inte på samma sätt utan kan nästan bli gift för musklerna om de får mycket utan att förbruka energin, kan leda till korsförlamning.

Kan inte heller det där, men det beror på mjölksyra som fastnar o bryter ner musklerna. en häst som jobbar hårt o inte kan transportera bort allt. eller en häst som fryser länge o har stor anspänning av rumpan.

Betfor är en bra o snabbverkande energikälla.

Fanns ngn artikel om det i Ridsport för ngt år sen.

Om en häst tex. har väldigt lätt för att frysa, men den "promenadrids" bara, är korn då ett bättre alternativ än havre?

Betfor, Müsli o luzern- ovanpå ett bra hö- torde räcka till en promenadhäst i normalt hull.

Mer hö vid kyla.

Jag tycker korn är ett bättre alternativ än havre, men axel håller inte med som du kanske ser ;)
Rent generellt brukar jag utgå från att ge så mycket hö att det i sig bör räcka, men så är det ju olika på värdena på höet. På en svårfödd häst kompletteras med korn och/eller luzern. En häst som bara promenadrids behöver inte havre, snarare kan den bli stel av för mycket havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
264
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka