Korn kvar på halmen

jamman

Trådstartare
Om det sitter korn kvar på kornhalmen, passerar det bara genom hästen eller tas det upp i kroppen?
Har en fånghäst som inte ska ha kraftfoder, hur funkar det med kornet som sitter kvar på halmen?
Det blir ju inga stora mängder korn som hästen får i sej.
Någon som vet?
 
Sv: Korn kvar på halmen

Är det verkligen korn som sitter kvar eller är det bara axet? Halmen är ju det som blir över efter tröskningen, det måste ha varit en dålig affär för bonden om kornen sitter kvar i axet...
 
Sv: Korn kvar på halmen

Vi har "kornhalm", men på den är det bara axet som sitter kvar.
 
Sv: Korn kvar på halmen

Det är korn som sitter kvar.
Det har inte varit så i hela storbalen, utan nu först när vi är inne på sista kilona.
Jag brukar plocka bort det som jag ser, men lite får hon nog i sej.
Är det ingen som vet om det bara passerar igenom hästen eller om det tas upp något som kan bidra till fånganfall????
 
Sv: Korn kvar på halmen

Man brukar avråda från att fodra helt korn då det inte kan tuggas av hästen (för hård kärna), jag har därför svårt att tro att den lilla mängden det rör sig om i kombination med den svåra smältbarheten skulle kunna inverka på hästen.

Men är du orolig; prata med en veterinär (du har om inte annat Peter Lundin här på Buke)
 
Sv: Korn kvar på halmen

Om det är korn kvar kommer det att brytas ned i kroppen i den utsträckning kroppen klarar av. Helt korn är svårsmält, så en del kommer att passera rakt igenom. Hur mycket som hinner tas upp vet jag inte, men gissningsvis är upptaget i tunntarmen inte stort.
 

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 573
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: hastflicka
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp