Korn eller grund?

T

Tracyblue

Ja finns säkert redan trådar om det men moderatorn får väl peta bort tråden =)
En smal häst ska ju gärna äta grund/ groov eller korn och lusern osv betfor har jag för mig är också bra för att det är så smakligt.

Men om man vill kombinera havre med någon annan form som ger mycket hull, utan att behöva en säck av varje sort ståendes? vad rekommenderar ni då?

smal unghäst, så jag tänkte på groov men korn som används så mkt förr i tiden varför håller det på att försvinna? nackdelar?
Vilken fodersort är mest ekonomiskt enligt era erfarenheter? dvs vilken sort kan man ge lite av men den gör mycket nytta?

har som sagt havrekross nu med lite olja, vitlök och biotin men måste börja lägga på henne något mera. Hon blir inte särskilt het av havre så den tänker jag fortsätta med...

Sv: Korn eller grund?

Det som blir absolut bäst kostnadsmässigt sett är att komplettera ditt grovfoder på rätt sätt. Har du t ex ett superbra grovfoder är det ju bara att ge mer av det (så länge hästen äter tillräckliga mängder), det brukar vara både lättast, billigast och bäst.

Personligen tycker jag bäst om att fodra med lusernfoder (som ju räknas som grovfoder och är snällt mot magen) ("rent" eller t ex Hippo Alfa) eftersom ett överskott på protein från grovfoder omvandlas till energi (d v s fett på sikt, så vida hästen inte är hetlagd och vandrar av det i hagen istället). På så sätt är jag också säker på att musklerna får sitt behov tillgodosett.

Vad innehåller Hippo alfa förutom lucer? Hittar ingen info om Hippo alfa på deras hemsida. Men det finns Hippo Lucern, är det samma sak?
Har en fånghäst som är svår att hålla hull på. Måste hitta en bra foderstat till henne inför hösten/vintern så småningom.

Har ingen säck hemma, de är i stallet, så jag kan inte kolla om det står mer på säcken än hemsidan, men jag rekommenderar dig att ringa Svenska Foder, de är jättetrevliga och tillmötesgående.

Lucern och Alfa är inte samma sak. Om du vill ha så "ren" lusern som möjligt kanske du ska titta på Kvarnbyfoder.

nu går de bara på bete och jag har ingen möjlighet att ta hem hö till henne, får inte öppna upp hagen pga stallägaren och de andra hästarna som är tjocka.
dessutom äter hon inte tillräckligt grovfoder, hon vandrar runt och bajsar ner allt istället. det enda hon äter gärna är då kraft. hon äter bra ute i hagen så hon får ju i sig en bra mängs strå iaf vad jag kan avgöra, är inte alls lika smäcker som när hon kom.

men lusernpellets finns ju också, men de är jag skeptisk mot....
hjälp?

Lucern är positivt för viktuppgångh och hålla bra hull. Men nackdelarna kan finnas om man har en något kinkig häst. Jag har provat både pellets och hackat lucern. Ponnyn vägrade äta pelletsen det fick mutas i med betfor till, hacket gick ner men hon var inte lycklig om det hela. Så har man en kinkig häst så kan det finnas problem men det är klart för mig det bästa fodret annars iochmed att det räknas till grovfoder.

Annars tycker jag grov 125 är bra iochmed att min glatt åt det, det är inget hiskeligt pris på den heller.

innehåller så mkt protein lusernpellets, tre av mina hästar fick en massa gallor och fick ej äta lusern igen. den här har förvisso inga anlag för gallor men det vill jag bibehålla också

Tack för svaret! Jag ger Kvarnby lucernpellets, men funderar på att byta. Vill inte ge havre då hon haft fång. Har hört mycket positivt om Hippo alfa.

Alfa är smakligt, men består till hög del av lusern, och lusernpellets är ju ett "renare" fodermedel. Om hästen funkar på Kvarnbys (vilket våra vägrar äta) så hade jag definitivt kört på det. Inte ens hälften av priset man betalar för Alfa.

Vem har dragit paralellen protein/gallor? Och vem har förbjudit dig att fodra med det? Vilken kvot och smrp-värde hade totalfoderstaten vid tillfället?

Håler med Lovisaleonora_

Vad var det för kvot du fick totalt när du la till lucernet? Var det hårt i marken när hon fick gallor? Finns många anledningar till varför en häst får gallor. Inget som gör så att det inte kan dras en direkt paralell mellan gallor och protein.

Min häst har varit svår att få upp i hull men nu har vi äntligen lyckats! :D
Har har ätit Groov125 och Lusern strå samt fri tillgång på hösilage. Även gett olja som tillskott.

Förutom groov och lusern så kan man ge soja, linfrö, vetekli, foderjäst, olja, mm.. Har en lång lista nån stans men kommer inte ihåg allt i huvudet nu...

Ang. korn så brukar det vara bättre för smala hästar än havre men inget jag föredrar.. Tycker det finns så mycket mer som är effektivare.

Har hästen parasiter? Ta träckprov!

Något man ska tänka på vad gäller hästar som är svåra att hålla i hull är att miljön spelar väldigt stor roll. Vissa hästar behöver stå inne mer och vila och kanske täckas ordentligt. Finns hästar som inte klarar av att göra av med så mycket energi som lång utevistelse osv innebär.. Även om det finns mat så är det inte alla som föredrar att stå och äta framför att springa omkring och busa ;)
Trivs hästen i stallet? Med grannen? Trivs den med hagkompisarna?

hästen är ny i stallet och har aldrig sett vettig kraftfoder, dessutom lättstressad så där ligger orsaken.

Hästarna som fick gallor innan fick anordning av vet att ej fodra protein . Det var ston ur samma släkt som inte tålde proteinhögt foder.
det är inget fel på foderstaten, vi hade låg proteinhalt i ensilaget dessutom.

Hästen i fråga nu ar ju inte varit här längre än en vecka så det är lugnt fortfarande och ska avmaskas med de andra om två veckor senast annars är det ju onödigt... ska vara avmaskad som vanligt men man vet ju aldrig.

står hon inne äter hon noll, stressad som en idiot, så enda variant är att vara ute med regntäcket på eller ge henne kraft när hon måste stå på box.

Köpte korn idag och ska försöka, ser vi ingen skillnad provar jag naturligtvis nösta variant. men vill ge det en chans. hon tyckte om det iaf!

Har hästen aldrig haft en vettig foderstat hade jag DEFINTIVT varit försiktig med spannmål och faktiskt det mesta utom analyserat grovfoder. Till den hästen hade jag nog lagt mig vinn om att hitta ett riktigt bra grovfoder av stuterikvalité.

Om ni har låg proteinkvot i ensilaget kommer ni ju att riskera ett proteinunderskott - det får ju inte hända? Hästen måste ju ändå ha protein för att leva...

Träckprov istället för avmaskning låter som bästa idén om ni inte har någon maskstatus, annars är risken att ni ställer till det i magen (avmaska i onödan) eller bara tar toppen på isberget (så mycket mask att det behövs särskilt schema). Det sistnämnda har jag varit med om, alla avmaskningsrutiner hade följts men bara tagit 90 % hela tiden, och de resterande 10 % var VÄLDIGT mycket...

Fodra grovfoder ute låter som en bra idé om hon är stressad inne, om hon är svår att få i tillräckligt med mat gäller det att den maten som kommer ner är av hög kvalité både näringsmässigt och hygiendito.

Nya hästar sätter vi alltid på Mag/tarm första veckan, flytten och foderbyten ställer alltid till det lite och stressar hästen extra vilket ger en ond och nedåtgående spiral.

jagt har ingen möjlighet att ge grovfoder av stuterikvalié, punkt ett: ingen leverantör, punkt två: tre av hästarna i hagen har fångrisk och ägarna vägrar att omorganisera i hagarna enligt foderbehov, fråga inte mig varför...
det kanske låter som jag skyller ifrån mig men det är tyvärr så det ligger till..

grovfodret med låg proteininnehåll var ett annat stall, detta hände tre år sedan, så jag är i ett helt annat stall, dessutom är det väldigt olika vad för slags grovfoder vi får in och det analyseras nästan al´drig. jag har inte ekonomin att analysera grovfoder till mina två när det finns till sammanlagt 20 hästar...

sitter i en dum sits men som sagt ska prova med havre och korn till att börja med, betesgräs så mkt hon får tillgång till och hö i mån av att det finns (snart är det skörd så vi hoppas det blir lättare då).

Träckprov är jag ingen vän av, alla masksorter syns inte och det kostar likamycket som det nya medlet complete av vilket företag det nu var, vilket tar hand om 99% av maskerna...
även detta har jag rådfrågit min vet. efter och han höll med om att avmaska om 2 veckor med detta medlet enligt de andra hästarnas schema...

händer inget på en månad som sagt får vi byta åtgärd, men jag kan inte byta alla faktorer samtidigt ju, då vet man inte vilket som hjälpte eller hur? ;)

men jag ör tacksam för alla svar! tar gärna emot fler tipps om foder i stil av "tjockmedel" =)

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 475
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: mahlmt
·
C
Foder & Strö Hej ! Jag har ett fullblodsto som är 11 år . Irländsk import .. På vinter tappar hon väldigt lätt i vikt , på sommaren går hon på...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: snicksnack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka