Körkort och hästar

Till dig som är myndig och bär det yttersta ansvaret över en eller flera hästar. Har du körkort?


  • Antal omröstningsdeltagare
    119
Hade häst innan jag blev myndig så oftast blev jag körd till stallet men jag har också cyklat en hel del, ibland flera gånger om dagen (hade då 7 km till stallet). Efter körkortet körde jag själv och ca ett år efter tog jag BE. Flyttade senare hemifrån och det tog ett tag innan jag köpte bil vilket innebar att jag fick ta bussen ca 2 mil och sen cykla sista biten på 3 km. Mina föräldrar ställde dock upp om det var något speciellt eftersom min syrra (omyndig) stod på samma ställe. Köpte sen en liten bil utan drag och hade den tills jag blev påkörd, för försäkringspengarna köpte jag istället en Volvo med drag. Skulle aldrig vilja vara utan bil med drag nu. Nästa steg är att köpa transport, jag får jättegärna låna i stallet vid akuta tillstånd men det känns bättre med en egen.
 
Förr kommer jag ihåg att de flesta i vårat stora (40-50 hästar stort) inte hade körkort. Det var ett fåtal som hade och aldrig hände det något med de hästarna heller verkade det som.

Jag tvingades ta körkort när jag var 18 och kan ärligt säga att jag hade aldrig haft häst utan körkort så länge som jag haft häst nu, sedan 1984.
För ett antal år sedan utökade jag mitt B-96 till E-körkort och har aldrig ångrat det heller. Vilken skillnad!!

Jag har också haft min beskärda del av medryttare utan körkort och det skulle inte få förekomma hos mig längre. Så många gånger som man planerat in saker de dagar som medryttaren haft hästen och de inte kunnat/velat komma ut för de inte har körkort och man måste avbryta sin planering. Eller, så har sista bussträckan inte fungerat och jag varit tvungen att hämta och lämna i stallet. Nope........jag är trött att ha körkort för andras bekvämlighet.

Givetvis har jag tvingat mina barn att ta körkort vid 18 också, trots att de svor på att det inte behövdes och att åka lokaltrafik är underskattat. De är idag lika glada att de har körkort som jag var.
 
Nej jag har inte körkort! Många blir förvånade för det känns som att en morsa på 32 med häst borde ha körkort! Men faktum är att jag hittills liksom aldrig behövt. Jag har tagit mig överallt med kollektivtrafiken och aldrig saknat egen bil.

Nu håller dock behoven på att förändras så jag har nog körkort innan året är slut. :)
 
Tar mig ingenstans utan bil, varken där jag bor nu eller där jag är uppväxt. Det är ganska långt till närmsta busshållplats och vägen dit saknar både belysning och vägren, således är körkort/bil en ickefråga.
Eftersom ekipaget vi hade när jag bodde hemma krävde BE och jag ofta åkte (åker) med två hästar blev även det en ickefråga.
 
Tog körkort ett par veckor efter 18-årsdagen.
Fyllde på med BE när jag var 34 år gammal, har dock fordonskombination som lagligt framförs med B körkort.

Har alltså haft körkort innan jag hade häst med fullt ansvar.
 
Tog B kort så fort jag fyllde 18 år och nästan exakt 1 år senare hade jag även tagit BE kort. Är väldigt glad att pappa rådde mig till att ta BE direkt så är det klart, hästar lär jag hålla på med tills jag dör så :p Har haft häst i hela mitt liv mer eller mindre och skulle inte klara mig utan körkort. Skulle ioförsig inte klara mig utan körkort som icke hästägare heller.
 
Alltså, det är väl klart att det går att ha häst utan att ha körkort!
Ställer man hästen i ett stall där strö och foder köps in av stallägaren så är det bekymret ur världen. Har man nån bekant att be om hjälp OM hästen absolut behöver flyttas på, så löser sig den biten.
Sen är det rent krasst så att man kanske får vara mer kall vad gäller allvarligare akuta skador. Kan man inte transportera iväg hästen akut, så får man fatta ett annat beslut.

Själv har jag alla bokstäver man kan ha på körkortet, det hjälper inte alltid ändå. Trots att vi bor i södra Sverige så har vi t.ex inget jouröppet djursjukhus (med möjlighet till stationärvård) närmare än 4 timmars resa med transport och i de flesta fall anser jag att det inte är förenligt med ett gott djurskydd att transportera en akut sjuk häst i så många timmar. Så här är beslutet att det som inte kan åtgärdas av erfaren veterinär hemma på gården (eller möjligen på evidensias dagöppna klinik - som jag dock undviker om jag kan pga deras priser) kommer inte åtgärdas alls, utan hästen kommer avlivas. (vi har inga försäkringar att ta hänsyn till)
 
Där jag har växt upp är det fylla arton = ta körkort = enorm frihet, så vi har liksom hängt på låset till körskolan. Efter tre års pendling med landsortsbussar som aldrig går är man rätt motiverad. Jag har stått i stall långt hemifrån där bil varit ett krav för att ta sig till stallet, och har nu stallet hemma men då ska foder och strö köpas och forslas hem istället. Jag hade aldrig klarat mig utan körkort, och utan bil.

Dessutom är bilar ett stort intresse överlag, jag har till och med jobbat med bilar.
 
Har inget körkort då jag haft en lite stökig samt fattig uppväxt, träffade min sambo som 18 åring, han har körkort. Blev häst innan pengarna fanns till körkort och har kört moped sedan dess. Har kört foder själv, strö har antingen köpts på plats eller köpt ihop med stallkamrater/sambon har kört. Har valt stall mellan 3km-2 mils avstånd och rett ut det utan större bekymmer, förutom vid total snöstorm då det löst sig med att de få människor som kunde ta sig till stallet tog hand om hästen eller att sambon med 4 hjulsdrift följt med. Transportering av häst har skett genom vänner som fått betalt både med pengar men även att jag följt med när de behövt hjälp. Tjänster och gentjänster. Känner mig fortfarande fri och kan styra själv över när och hur jag tar mig till stallet, skillnaden är hastigheten och lite bekvämligheten vid sämre väder, "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" ;) Det mesta går om man vill.
 
Japp har BE CE, funderar på att ta A också. :)
Jag ägde aldrig häst när jag var yngre, men hade sköthästar, som jag cyklade till och när de skulle köras någonstans då var det mamma eller pappa som fick köra. Jag tror man löser det om man bara vill, att äga häst utan att ha bil.
 
Första hästen fick jag när jag var 17 år (00).
Körkort när jag var 20 år (03), körkortet blev försenat pga jobbig period i livet.

Skulle känna mig låst utan bil och transport, utan bil hade jag känt mig låst även utan häst.
 
Jag hyrde en häst under hösten och jag var glad över att jag hade en bil så jag kunde åka till stallet kär jag ville. Men vad mycket ångest jag hade för att jag inte hade en bil med dragkrok så jag enkelt kunde låna en trailer och koppla på. Hon blev nämligen allvarligt skadad under sin tid hos mig pga en spark i hagen som ingen kunde ha förutsett, en ren olycka. Och all den ångest jag kände över att ha en annans häst hos mig som var skadad och hade ont blev tredubblad när jag inte kunde köra henne till kliniken 20 minuter bort på egen hand.

Att alltid vara fånge till andras välvilja att hjälpa till var hemsk när jag är van vid att kunna göra allting själv. Som tur var så kom ju veterinären ut regelbundet till gården men det hade varit skönt att kunna åka iväg med henne för att slippa ringa runt som en idiot till veterinärer som hade en mobil röntgenapparat.

Vetskapen om att det fanns en fräsch och modern klinik bara 20 minuter bort med bil men hon fick stå i spolspiltan bland all skit under veterinärbesöken.

Hon åkte tillbaka till sin ägare sen efter 2 månader på box hos mig för att bli opererad hemmavid.

Jag har sedan dess lovat mig själv att jag ska ALDRIG äga en häst utan att själv äga en bil med dragkrok och möjligtvis en transport också. Så jag kommer först att köpa en ny bil innan jag köper en ny häst. För den hemska hemska upplevelsen vill jag aldrig mer ha igen!
 
Har B-kort och en bil med dragkrok som får dra mycket på det. Inget eget släp men flera i stallet som jag har tillgång till.
 
Hjälper inte så mycket när man har bil och fint släp å släphelvetet har låst hjulen haha ...

Jag hade körkort men inte bil i början men snällt folk runt mig som körde mat... Däremot var det inte så bra kombination med 2-3 jobb + häst, dagarna hade minutschema och var lååånga... när jag tänker tillbaka på den tiden så känns det som att folk går in i väggen för mindre ;)
 
Jag hade häst utan körkort i ett år (tog körkortet som 19 åring).
Hade 2 km till stallet, bussen gick varje kvart och stannade utanför. Var jag hemma tog jag cykeln. Hö och strö ingick i hyran. Har en stöttande pappa som kört mig och hästen till granngården, kliniker och tävlingar med väldigt kort varsel. Då hade vi givetvis bil med dragkrok och egen transport i familjen.

När jag fyllde 19 tog jag körkortet och köpte en bil utan dragkrok, eftersom jag kunde byta bil med pappa när det behövdes. Kort därpå var jag och hästen med om en olycka och hon fick tas bort.

När jag köpte häst nr.2 köpte jag bil med dragkrok först, sedan häst, och någon månad därpå eget släp. Då stod vi på en anläggning och åkte släp ca 1 ggr i månaden.
Idag lastar jag och kör själv 2 ggr/veckan så mitt hästägande hade inte varit värt något för mig utan dragbil och eget släp i dagsläget.

Sambon "råkade" sladda in i en refug och ha sönder dragbilen förra vintern under en ruskig snöstorm - utan att märka det! Jag hade en kliniktid med hästen morgonen därpå och märkte direkt att jag inte kunde köra den bilen. Det blev till att skotta fram lillbilen och köra den till mina föräldrar för att där skotta fram pappas bil och sedan ta den till stallet för att ha som dragbil. Då fick jag känna på svart på vitt hur jobbigt det varit utan egen dragbil i mer akuta lägen.
 
Jag har B-körkort, här hade det inte fungerat att inte ha tillgång till bil då kollektivtrafiken är väldigt dålig. Skolbussar finns och någon enstaka ”vanlig buss” men deras rutter är begränsade. Hade inte kunnat ta mig till varken jobb eller stall utan bil. Har funderat i flera år på att utöka körkortet med E så jag får köra hästtransport, men det har inte blivit av. Är värdelös på att backa redan med vanlig bil så jag tror inte det blir lättare med släp :angel:
 
Jag hade iofs häst långt innan jag hade bil och släp, var iofs aldrig på träningar med ponnyn, veterinärklinik var i absolut nödfall, annars kom distriktveterinär, foder hämtade föräldrarna (eller så hämtade jag hö hos grannen med cyckelkärra).
När jag skaffade stor häst så fick jag lifta med grannen till tävling och veterinär, pappa körde till ett par träningar iofs men det tog knappt ett år efter att jag skaffade körkort tills jag köpte eget släp och äntligen blev fri att köra vart jag än ville ^_^.

Är iofs låst nu utan be kort, men har snälla vänner och föräldrar. Vilket kanske inte är så bra med tanke på hur länge jag skjutit upp det :angel:
 
Inget körkort, ingen häst.. men nu blir det körkort till sommaren och sen blir det HÄST!
Nej, känns som det blir alldeles för opraktiskt i vardagen att inte kunna ta bilen snabbt till o från stallet..
 
"Öh jag tar bussen som går om 35 minuter..." få stall att välja på om man ska ha gång och cykelavstånd.

Men alltså - även om man har både bil och körkort så är det väl inte säkert att man dygnets alla 24 timmar befinner sig så nära stallet att man kan komma på stört...? Jag har tio minuters körväg till stallet om jag är hemma, men är jag på jobbet (kontoret) har jag åtminstone 45 min innan jag kan vara i stallet, och det KAN också vara så att jag befinner mig på uppdrag hos kund ett par timmars bilväg bort... I de lägena får man ju helt enkelt lösa problemet på annat sätt, liksom om man saknar körkort.
 
Men alltså - även om man har både bil och körkort så är det väl inte säkert att man dygnets alla 24 timmar befinner sig så nära stallet att man kan komma på stört...? Jag har tio minuters körväg till stallet om jag är hemma, men är jag på jobbet (kontoret) har jag åtminstone 45 min innan jag kan vara i stallet, och det KAN också vara så att jag befinner mig på uppdrag hos kund ett par timmars bilväg bort... I de lägena får man ju helt enkelt lösa problemet på annat sätt, liksom om man saknar körkort.
Ja absolut. Man kan inte gardera dig för allt som kan hända och heller inte ständigt befinna sig max en timme från stallet. Men genom att skaffa körkort har man ett problem mindre när någonting går fel. Och sitter du på jobbet behöver du iallafall inte vänta på bussen om du har körkort.

Alltså. Jag kan verkligen inte tänka mig att ha häst utan körkort och bil med drag och har väldigt svårt att se hur jag skulle få ihop det men självklart förstår jag att folk har det så och tycker det funkar bra. Man får vara beredd att kanske behöva ta andra beslut i vissa situationer som jag kanske inte hade tagit om jag kunnat flytta hästen snabbt. Men annat kan också göra att man inte snabbt kan transportera hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 349
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 237
Senast: mamman
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 452
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp