"Körkort" för häst?

P

pannkakssmet

Är det bara jag som har tänkt på detta och kommit fram till att det skulle vara ett ganska bra påhitt?
Eller tycker ni tvärt om?

Att alla som ska ha häst avlägger ett mindre kunskapsprov skulle förhoppningsvis minska vanskötseln.
Visst finns det nackdelar, som att folk kan sköta sina häst på nästan helt olika sätt men hästarna mår fortfarande lika bra.
Skulle införandet av ett "hästkörkort" minska fritänkandet inom hästvärlden?

Ge mig åsikter!
 
Sv: "Körkort" för häst?

Hehe.. Kan bara säga att du är ganske sent ute med det påhittet. Finns ju redan inom alla distrikt. Hästkörkort kallas det och är som en liten kurs man får gå för att lära sig det man behöver veta om man ska ha häst osv...
Men tanken va bra!!:bump:
 
Sv: "Körkort" för häst?

Hehe.. Kan bara säga att du är ganske sent ute med det påhittet. Finns ju redan inom alla distrikt. Hästkörkort kallas det och är som en liten kurs man får gå för att lära sig det man behöver veta om man ska ha häst osv...
Men tanken va bra!!:bump:

Inom tävling då antar jag.

Har aldrig hört talas om hästkörkort för att ha häst.
 
Sv: "Körkort" för häst?

Knappast.
Det du yrar om är Gröna Kortet. Finns inom flera dicipliner under Ridsportsförbundets paraply.
Är inte ett måste för att ha häst, dock för att få tävla tex hopp, dressyr.
/P Döben
 
Sv: "Körkort" för häst?

Nej tack till hästkörkort. Fram för fritänkandet.
Nyckelordet är utbildning, utbildning, utbildning.

/P Döben
 
Sv: "Körkort" för häst?

Nej, inget körkort! En häst är inte en bil. Och alla hästar är inte lika. Och det finns mer än ett sätt att hantera, se, dem på. och alla ridstilar sen..
Nej, dum idé!
 
Sv: "Körkort" för häst?

Nejdå, körkort för häst kallas en kurs som varje distrikt inom ridsportförbundet brukar erbjuda. Såklart är det inte ett körkort i den bemärkelsen utan just en kurs om sådant man bör veta när man har egen häst. Kursen skulle lika gärna kunnat heta "bra att veta för dig som har egen häst" eller liknande.

Jag tror att utbildning är bra, men inte obligatorisk för att få lov att ha egen häst.
 
Sv: "Körkort" för häst?

Är det bara jag som har tänkt på detta och kommit fram till att det skulle vara ett ganska bra påhitt?
Eller tycker ni tvärt om?

Att alla som ska ha häst avlägger ett mindre kunskapsprov skulle förhoppningsvis minska vanskötseln.
Visst finns det nackdelar, som att folk kan sköta sina häst på nästan helt olika sätt men hästarna mår fortfarande lika bra.
Skulle införandet av ett "hästkörkort" minska fritänkandet inom hästvärlden?

Ge mig åsikter!

Det kanske vore något. Fast i så fall först efter att man infört körkort för att få bli förälder. Det skulle kanske göra så att körkort för häst blir överflödigt, när alla människor haft goda föräldrar, så blir de kanske snälla. ;)

Näe..ingen kunskap gör någon snäll och den som är snäll och klok skaffar sig kunskap.

Hälsning Maja
 
Sv: "Körkort" för häst?

En utbildning finns det tydligen som heter så, ok. Men inget prov/körkortstest för att få ha häst.
/P Döben
 
Sv: "Körkort" för häst?

Är det bara jag som har tänkt på detta och kommit fram till att det skulle vara ett ganska bra påhitt?
Eller tycker ni tvärt om?

Att alla som ska ha häst avlägger ett mindre kunskapsprov skulle förhoppningsvis minska vanskötseln.
Visst finns det nackdelar, som att folk kan sköta sina häst på nästan helt olika sätt men hästarna mår fortfarande lika bra.
Skulle införandet av ett "hästkörkort" minska fritänkandet inom hästvärlden?

Ge mig åsikter!
Om ett hästkörkort skulle vara obligatoriskt för hästägande, då skulle Bukefalos.com självdö!:rofl: Det skulle vara bra om det infördes, hästar skulle få det bra, och en hel bröte nötter här skulle få börja med t ex frimärkssamling!:rofl: "Fritänkande"???? Fritänkandet skulle öka lavinartat, eftersom Inom ridskolevärlden finns inget fritänkande, bara inkrökt trångsynthet!:D
 
Sv: "Körkort" för häst?

Knappast.
Det du yrar om är Gröna Kortet. Finns inom flera dicipliner under Ridsportsförbundets paraply.
Är inte ett måste för att ha häst, dock för att få tävla tex hopp, dressyr.
/P Döben

Det är inte gröna kortet. Det är något studieförbund som anordnar kursen om "Hästkörkortet". Jag har själv gått en sådan kurs nämligen.
Så jag har ett "Hästkörkort2 eller rättare skat ett diplom som man fick efter en genomgående kurs.
 
Sv: "Körkort" för häst?

Det kanske vore något. Fast i så fall först efter att man infört körkort för att få bli förälder. Det skulle kanske göra så att körkort för häst blir överflödigt, när alla människor haft goda föräldrar, så blir de kanske snälla. ;)

Näe..ingen kunskap gör någon snäll och den som är snäll och klok skaffar sig kunskap.

Hälsning Maja

:bow: (tiio)
 
Sv: "Körkort" för häst?

det Gröna kortet brukar de kalla för ryttarens körkort. man får ju lära sig lite utöver tävling där också!
 
Sv: "Körkort" för häst?

Nej, inget körkort! En häst är inte en bil. Och alla hästar är inte lika. Och det finns mer än ett sätt att hantera, se, dem på. och alla ridstilar sen..
Nej, dum idé!

tja, min tanke om körkort vore inte att styra upp hanteringen och ridningen som sådan, utan att snarare haet mindre test om hästens kropp, behov, utfodring och sjukvård.
Man kanske därmed slipper alla tilltjatade barnponnyer?
 
Sv: "Körkort" för häst?

När man tar gröna kortet så ingår det inte säkerheten i stallen, el- och brandutrustning, stall och hagmiljö, betes skötsel, Gödsel, djurskyddsbestämmelser. Det är vad som bl a ingår i en kurs för "Hästkörkort".
 
Sv: "Körkort" för häst?

Hehe.. Kan bara säga att du är ganske sent ute med det påhittet. Finns ju redan inom alla distrikt. Hästkörkort kallas det och är som en liten kurs man får gå för att lära sig det man behöver veta om man ska ha häst osv...
Men tanken va bra!!:bump:

Men, HALLÅ!!!!
Vad yrar du om? Har haft i många år och har i nuläget 4, 1 till på gång och jag har ALDRIG ens hört talas om Hästkörkort !
Är det något som finns i ditt distrikt och endast för utvalda då eller?
Grönt kort vet jag vad det är och det kan på inga sätt likställas med ett "Hästkörkort".
 
Sv: "Körkort" för häst?

Hästkörkort kanske inte vore så dumt, men i så fall måste arrangörena/ myndigheterna ha i åtanke att folk bor i olika landsändar (Sverige är ju rätt avlångt), har olika raser med olika förutsättningar och har olika anledningar till att ha häst (sällskap, hopp, dressyr, trav, avel osv...)
En sådan kurs vore i det närmaste omöjlig att framställa, och framför allt vore det ett övergrepp av myndigheterna att ställa tvingande krav på vad och hur alla hästägare ska göra.
Inte att förglömma hur trist och tråkigt hästvärlden vore med en total likriktning.
För att gå hela vägen så skulle man i teorin bli tvingad att få myndighetens godkännande för varje ny produkt (tex. sadel) som kom till Sverige och godkännande för rena småsaker (Vad har jag för typ av vatten- tillförsel sommartid) och kanske framför allt: Hur rider du? Rider du inte din häst som du blivit tillsagd vad ska då straffet bli? Eller om du inte ryktar på samma sätt som grannen?
Tanken är god, men tyvärr omöjlig.
Allmänt hästvett vore mycket bra om alla hade, men så är det ju tyvärr inte.
I dag har vi vissa krav på oss som människor. Köra bil enligt hastighets gränserna tex. Detta är en lag som bör följas, tyvärr kan jag för egen del erkänna att min gasfot är något "tung", och jag är inte ensam eller värst. Bilen ska vara skattad och besiktad, föraren ska vara nykter. Trots dessa lagar är (livs)viktiga följs de inte av alla. Tyvärr.
Att då införa en tvingande förordning för att få ha häst tjänar inget eller lite till, de som vill undkomma (och det är ju de som egentligen är fulingarna vi vill ha bort!) undkommer troligen ändå.
Kontentan blir att de som följer en förordning och går en sådan "körkorts"utbildning är sådana som antagligen skulle gå kursen i alla fall (man kan ju alltid lära sig nåt nytt) och de som skulle följa förordningen.
Tokdårarna som sitter i skogen med hästar som inte mår bra kommer att sitta kvar där och leva vidare i sin okunskap.
 
Sv: "Körkort" för häst?

okej! men det kan man ju kunna utan att ha något körkort på det.

Men det kanske är bra att ha ett intyg på att man kan det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp