Korkad kommentar i kvällstidning....

G

Gargoyl

Satt och läste tidning som börjar på första bokstaven i alfabetet nu i kväll. På sista sidan i vänsterkolumnen står dagens fråga som i dag var "Överbeskyddar vi våra barn?" Ett av svaren kom från en lärare som svarar:

"Ja. Om barn alltid cyklar med hjälm, lär de sig inte att se upp för varningssignaler."

Jag tyckte bara det var ett så otroooligt korkat svar, som dessutom kommer från en lärare... VEM lär sig på det? Det stackars barnet som dödas eller i bästa fall får bestående hjärskador, eller hans förälldrar eller släkt? Kompisarna?.......

Överreagerar jag?....
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Tycker inte du övereagerar det minsta.

Borde vara en självklarhet att barn skall ha hjälm när de cyklar, vi vuxna också egentligen.

Har en klasskompis som var borta en halv termin i 2:an,just för att hon cyklat utan hjälm,hon fick en rejäl hjärnskakning,bruten handled och skrapade upp halva ansiktet.Nog lärde hon sig att använda cykelhjälm,men inte på något speciellt trevligt sätt tycker jag.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Jag läste det också och tänkte precis samma sak!
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Tycker inte du övereagerar det minsta.

Borde vara en självklarhet att barn skall ha hjälm när de cyklar, vi vuxna också egentligen.

Har en klasskompis som var borta en halv termin i 2:an,just för att hon cyklat utan hjälm,hon fick en rejäl hjärnskakning,bruten handled och skrapade upp halva ansiktet.Nog lärde hon sig att använda cykelhjälm,men inte på något speciellt trevligt sätt tycker jag.

En halv temin för det?? Dessutom tror jag inte att hjälmen hjälper mot bruten handled och skrapsår..
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

...Nä, för har man hjälm cyklar man ju mer än gärna in i bilar, för då gör det ju inte ont ;)
Funderar nästan på om det där var felciterat.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

...Nä, för har man hjälm cyklar man ju mer än gärna in i bilar, för då gör det ju inte ont ;)
Funderar nästan på om det där var felciterat.

Tyvärr icke felciterat. Tittade ändå extra noga när jag citerade det eftersom det det låter så korkat. Det är ordagrannt in på minsta tecken. Det var en språklärare...
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Ett annat av svaren på samma fråga kom från en chaufför i 50-årsåldern, som sa:

"Ja. Jag bodde med en farmor som rökte som en borstbindare. Det har inte påverkat mig alls."

Min reflektion är - HUR vet man det?! Och är det så att alla människor reagerar exakt lika dant på olika saker? Att utsättas för passiv rökning är alltså inte farligt och påverkar inte någon, alla är vi lika...? Hmm....
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Är det inte lag på att barn upp till 15 skall ha hjälm när de cyklar ?
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Tyvärr icke felciterat. Tittade ändå extra noga när jag citerade det eftersom det det låter så korkat. Det är ordagrannt in på minsta tecken. Det var en språklärare...

Nej, jag menade att tidningen felciterat. En missuppfattning av svaret, alltså :)
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Tycker h*n borde hålla sig till språkundervisning, barn verkar h*n ju inte förstå sig på... :angel: I Ontario är det lag på att alla under 18 år ska använda cykelhjälm. Böter om man cyklar utan hjälm är $90.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Överreagerar tycker jag väl inte, men efter att ha sett hur många hjälmbärande cyklister beter sig i trafiken, kan man ju undra om det inte ligger något i lärarens ord. Jag drar parallellen med att övergånsställsolyckorna ökade med 50% när den skärpta regeln om att bilar måste släppa över fotgängare kom - om folk tror att de är skyddade på något sätt så blir de ofta oförsiktigare i trafiken. Detta gäller också bilister som tror att de har säkra bilar (antisladd osv).

Själv skulle jag aldrig drömma om att släppa ut mina barn i trafiken förrän de är minst 12 år. Senare om jag upplever att de inte har hunnit få trafikmognad. Hjälm eller ej.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

När jag läste citatet tolkade jag det inte alls på det viset som ni tolkade det. Det behöver ju inte vara så att hon stenhårt menar att alla barn bör cykla utan hjälm. Det kanske bara var en liknelse eller ett annat sätt (dock lite klumpigt) att säga att hon tycker vissa barn är överbeskyddade. Lite mer som, hur ska man lära sig ta koncekvenser om man aldrig får göra "fel".

Var bara en annan synvikle på det hela.

/Isa som aldrig kommer låta sin dotter cykla utan hjälm så länge jag bestämmer men som trots det inte vill överbeskydda henne för mycket.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Är det inte lag på att barn upp till 15 skall ha hjälm när de cyklar ?

Det är lag på hjälm t.o.m 15 år. Men böter är nog den lindrigaste konsekvensen av cykling utan hjälm :smirk:
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

*kl*
Jag kan hålla med om att barn idag ibland överbeskyddas jämfört med barn för säg 30 eller 50 år sedan. Det blev rätt OK medborgare av oss som växte upp på 70-talet också. ;) Men cykelhjälm tycker jag ändå ryms gott och väl inom acceptabel nivå på omtanke.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Instämmer. Jag uppfattar det inte alls som att det handlar om att ungar inte ska ha cykelhjälm, utan 100% metaforiskt skrivet.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Den enda förmildrande omständigheten jag kan komma på kring detta uttalande, är genom att dra en parallell till de här varselgröna västarna och kepsarna som lågstadiebarnen skulle ha på sig ett tag. I och med att de fick ta på sig västar och kepsar för att synas bättre, trodde barnen att de syntes jättebra och behövde bry sig mindre om att se sig för i trafiken och olyckor skedde. Kanske menade denna lärare något liknande. Fast det var nog en långsökt parallell... ;)
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Inte enbart riktat till dig.
Om det inte är metaforiskt, vilka varningssignaler (i trafiken) skulle läraren kunna mena i så fall?
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Eller så kan det vara som du och LitenIsa skriver :) En ren metafor.

Jaa, jag försökte också tänka så, men i så fall är det en rätt halvkass metafor tycker jag... ialla fall med tanke på att det kan bli en sådan här diskussion om det..
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Nej inte mot bruten handled,men att få sidan av ansiktet uppskrapat samt att "skalpen" på den sidan såg ut som köttfärs så visst hade hjälm kunnat gjort en hel del.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 851
Senast: dpmatte
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 639
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn ...bor på gården bredvid min.. Eller - det har sedan vi flyttade in för 4½ år sedan varit en stor omflyttning på den kommunala...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 325
Senast: _Eva_
·
O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 927
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp