Korkad häst och foderhäck....

Noteca

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det är någon mer häst än min ena som inte fattar/vågar(?) stoppa huvudet ner i höhäcken när det bara kvar på botten?? Mina andra två hänger halsen över kanten och "betar" höet från botten medans den tredje försöker nå från utsidan genom att stoppa nosen mellan spjälorna, vilket inte ger någon hö alls då det ligger på botten och det är en 20-25cm hög kant runt om för att inte hovar ska fastna imellan spjälorna. Hur får jag denna korkade häst att fatta att ta ovanifrån?? Jag har tagit tag i grimman och visat att man kan ta ovanifrån och det går ju bra när jag håller i grimman och "stoppar ner" huvudet i ringen, men när jag går är det samma sak igen... :grin:

Tar det lite tid innan en häst kan räkna ut en sån sak, även om den ser att kompisarna gör på rätt sätt, eller kommer denna aldrig att fatta? :crazy:
Denna krake får ju ganska mycket mindre hö än de andra genom at den inte fattar hur man tar det sista....

Sv: Korkad häst och foderhäck....

Det handlar knappast om att den är korkad och inte fattar... kanske tycker hästen det är trångt att ha huvudet ner i häcken tillsammans med de andra hästarna, kanske är det besvärligt för den att stå så, eller vad som helst. Eftersom den stoppar ner huvudet när du håller grimman så gissar jag att den inte är rädd i alla fall.

En idé kan kanske vara att lyfta ur det sista om nu hästen inte får något foder alls utan att stå med huvudet ner i, eller att ställa ut ett par häckar till så att det finns plats för alla. (även om du tycker det finns plats är det inte säkert att hästarna håller med).

Det kan inte ha med rangordningen att göra..?

Vi har två hästar i stallet, och min är lägst i rang. De får sitt hö i ett traktordäck och min häst tvärvägrar sticka ner huvudet i däcket för att äta så länge den andra hästen är i närheten. Att hinna få upp huvudet ur däcket och hinna undan innan den andra hästen ger ett tjuvnyp för att komma åt "sin" mat, är stört omöjligt, så jag förstår att han inte vill sticka ner huvudet.

Det kan inte ha med rangordningen att göra..?

Vi har två hästar i stallet, och min är lägst i rang. De får sitt hö i ett traktordäck och min häst tvärvägrar sticka ner huvudet i däcket för att äta så länge den andra hästen är i närheten. Att hinna få upp huvudet ur däcket och hinna undan innan den andra hästen ger ett tjuvnyp för att komma åt "sin" mat, är stört omöjligt, så jag förstår att han inte vill sticka ner huvudet.

Ja det var lite vad jag var inne på också (och vad jag menade med att hästen tycker det är trångt) fast du formulerade det bättre :)

Svarar er båda, det har högst troligt inte med rang att göra då denna är nummer två av tre och dessutom typ förlovad och sammanklistrad med ledaren... ;) Den som är lägst i rang jagar denna häst undan så den får vänta till sist, så plats borde det finnas då de bara är två vid ringen. Denna häst och ledaren äter ur samma höhög med huvudena tätt tätt ihop om man lägger det på marken, så något hot finns inte från ledaren.

Angående att lyfta ur det sista höet när det börjar ta slut så gör jag det ibland, men oftast så hinner man ju inte det då de är ute i hagen hela dagen och det sista bottenskrapet gör de andra två av med på några timmar. Det är ju inte så att denna får vara utan mat en hel dag eller så, men det blir ju endå något/några kilon mindre den dagen de når ner till bottenskrapet.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 034
Senast: Spirit
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 287
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka