Korkad fråga..

Domino_s

Trådstartare
Har en förmodligen extremt korkad fråga med ett förmodligen väldigt enkelt svar, men jag löser det inte i huvudet mer än på ett sätt just nu.

Min hund har en "sjukdom" som gör att jag inte kan promenera henne i halsband, utan hon ska ha sele. Hon är ju en liten fryslort på vintern och vill gärna ha en tröja eller täcke.

Tröjorna är stickade och där pillar jag ju bara ut ringen i selen emellan. Men hennes täcken, på många modeller finns det ju öppning för halsband, men drar jag ut kopplet där så flyttar sej hela täcket om det blir ett litet ryck i kopplet och det gillar inte min tös alls, hon stannar och blir helt stel och ser extremt olycklig ut..:(

Den lösningen jag kan komma på själv är att helt enkelt göra nya hål i täckena lagom där selen ska sitta. Men det blir ju inte speciellt snyggt och jag är ingen fena på att sy, är det foder i täckena behövs ju ialla fall ett par stygn för att det inte ska repas upp på undersidan eller fodret ska trilla ur. Alternativet är ju att sätta selen utanpå täcket, vilket blir väldigt knöligt då vi hade så i vintras.

Så, är det bara till att börja göra hål i täcken eller finns det någon som har ett bättre alternativ? :)

Mvh Domino_s

Sv: Korkad fråga..

Finns täcken som redan har hål för att kunna ha sele under täcket. Jag har sele utanpå när jag bara har tröja eller ett tunnare täcke på, det fungerar bra när jag har en sele som jag kan ställa om både i hals och runt magen. Har inte provat med tjockare täcken dock.

Jag har alltid selen utanpå jackan eller täcket till mina hundar på vintern. De har tjocka täcken (200-300g fyllning) när är kallt.
Det fungerar alldeles utmärkt, jag använder selar av modell spårsele med reflexer på :)

Ni verkar rörande överens om att selen utanpå tröja/täcke är det bästa..:)
Det är nog min egen lathet som gjorde att jag gärna hade haft ett annat alternativ, det händer ofta att jag vill ha av tröja/täcke och då ska man ha av sele först och sen på med den igen och sen samma historia när tröja/täcke ska på igen. Men vad tar det, högst 1 minut.. :D

Jag använder Y-sele då det är det som sitter bäst på den här lilla donnan som är expert på att krångla sej ur saker..

Mvh Domino_s

Jag har sele utanpå täcket.

Beroende på täcke och hund kanske det går att fästa kopplet direkt i täcket också? Känns inte lika säkert dock.

Har alltid haft mina selar utanpå täckena, trots att jag har tjocka vintertäcken och overaller.
Har dock sommar och vintersele. Vinterselen är ett nr större för att vinterkläderna ska få plats under utan att det blir knöligt och obekvämt.
Jag använder också Y-sele.

Är hunden en som kryper ur selen skulle jag inte våga ha den utanpå täcket då det inte sitter lika "tajt"...

Jag har alltid selen utanpå. Blir inte alls knöligt om man har ett välsittande täcke :)

Nu vet jag inte vad du har för typ av hund (även om det känns som om jag borde ha koll på det :D )

Men, om din hund är av sådan modell att hon har väldigt smal midja så finns det rymningssäkra selar att ha på. Typ en sån här sele:
16255_1370639401.jpg

De är otroligt(!) lätta att ändra storlek på och extremt smidiga att ha ovanpå täcken osv. Det krävs ju dock att hunden har lite midja för att selen inte bara ska åka rakt fram och hunden kliva ur den. Så på tex labradorer, taxar m.m. är det nog hopplöst, men det kan fungera fint på jakthundar, boxer osv.
Hojta till om du vill ha tips på inköpsställen.

Om jag inte minns helt fel är TS hund en småhund, chihuahua eller korsning med det. Och då kan jag berätta att en kompis med chimix har en sådan sele och den är utmärkt till honom :)

Senast ändrad:

Nu är inte min donna en sådan som försöker krångla sig ur saker men när hon har vintertäcket på så fäster jag kopplet i täcket bara (har en ögla för det på ryggen) men om man har en houdinihund så kanske det inte är så lyckat ^^

Jag brukar också ha selen över täcket men på min hund så rör sig täcket lite när den t.ex ska lukta på något och drar åt ett håll, då flyttar sig selen lite (blir lite sne) och då blir ju täcket också snett? Men jag tror ändå att det är bästa sättet haha :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Hundhälsa Märke ni av någon sådan med eran hund? Ska tydligen inträffa vid 17-22 månader ungefär. Anledningen till min fråga är att jag märkt av...
2
Svar
24
· Visningar
4 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka