Körjournal, är det ett krav???

cutty

Trådstartare
Jag har köpt en dragbil för att dra mina hästar med. Bokförs som inventarie och alla kostnader kommer att tas upp. Har endast för avsikt att använda den i verksamheten.
Är jag skyldig att föra körjournal, och i så fall hur skall den vara utformad.
Är jag skyldig att ha en annan bil för min privata körning? Fungerar det med en lånad?
Undrar även över var jag hittar detta krav om att körjournal skall finnas och om hur den skall utformas.
Har kollat och sökt på RSV:s hemsida utan att finna svar.

Tacksam för svar!!!

Sv: Körjournal, är det ett krav???

Ja, du måste ha körjournal.
Det går bra med sådana som finns på bensinmackar.
Mätarställning före och efter resan, datum och resans syfte skall stå med.
Tips är att använda olika pennor, de kan annars sätta dit dig för att ha efterkonstruerat journalen.
Bilen måste vara registrerad som lätt lastbil, annars så får du skatta för förmånsvärde.
Det är dyrt.
Egen annan bil räcker ej i det fallet.

Reglerna runt bilar i verksamhet är totalt horribla.
Jag vet ty jag har haft revision på min gamla lastbilsregistrerade Cheva van.
Där så klarade jag mig då jag hade 2 sadelhängare i bilen samt att jag körde foder i den så att den inte var sanitär nog för privat användning.
Och så hade jag en privat trevligare bil till mig själv.

Där så klarade jag mig då jag hade 2 sadelhängare i bilen samt att jag körde foder i den så att den inte var sanitär nog för privat användning.

Ojdå, var den utan sadelhängare då? Det är väl inge trevligt.;) :rofl:

Ja, du måste ha körjournal.
Det går bra med sådana som finns på bensinmackar.
Mätarställning före och efter resan, datum och resans syfte skall stå med.
Tips är att använda olika pennor, de kan annars sätta dit dig för att ha efterkonstruerat journalen.
Bilen måste vara registrerad som lätt lastbil, annars så får du skatta för förmånsvärde.
Det är dyrt.
Egen annan bil räcker ej i det fallet.

Reglerna runt bilar i verksamhet är totalt horribla.
Jag vet ty jag har haft revision på min gamla lastbilsregistrerade Cheva van.

Ingen koll på var kravet står skrivet?
Min är inte lätt lastbil utan vanlig.
Måste vara krångligt då resans syfte inte kan kontrolleras. Tex åkt på träning, tävling, hur kollar de detta?
När du fick revision, hur långt hade du då kört under året? Vad typ av firma?
Hade revision förra året, utan att bilen nämndes...
Min verksamhet går back, nystartad 2004. Säkert back med 20000 förra året. Om de för på mig ett förmånsvärde, har ingen körjournal. Vad innebär det då? Måste jag i så fall betala in pengar eller minskas mitt underskott?

Här finns lite information: http://www.friamedia.nu/egen_foretagare/egen_bil_eller_leasa.asp

Jag tycker du ska prata med din revisor, det gjorde vi. Skatteverket kan man annars slå en signal. Vår revisor sade bestämt ifrån att OM vi inte skulle åka på en tråkig smäll i efterskott krävdes att vi bägge två (sambon och undertecknad) hade två bra bilar att köra privat. Det räcker alltså inte med en halvskrotig bil i sämre skick än firmabilen. Och den ska stå skriven på den som har tillgång till firmabilen.

Risken är att du förmånsbeskattas och får betala in tilläggsskatten.

Hej

Har två bra bilar i familjen, men vad menar du med att jag kan åka på att betala in? Blir det inte bara mindre underskott förra året?

Har kört 2000 mil under året, är det tillräckligt för att föranleda koll?

Om du förmånsbeskattas är det ju din fysiska person som beskattas för förmånen av fri bil. Inte företaget.

Ingen koll på var kravet står skrivet? Jo på skattemyndighetens hemsida.
I några av alla de där deklarationsbroschyrerna som finns där.
Antagligen den för enskild firma.

Min är inte lätt lastbil utan vanlig. Då så blir det dyrt.

Måste vara krångligt då resans syfte inte kan kontrolleras. Tex åkt på träning, tävling, hur kollar de detta? Det går ju att kontrollera i startlistorna.
De är nogranna de där skattenissarna.

När du fick revision, hur långt hade du då kört under året? Vad typ av firma? Långt, 1000 mil/år sådär. revisionen sträckte sig över 3 år. Rörelsen var hästuppfödning.

Om de för på mig ett förmånsvärde, har ingen körjournal. Vad innebär det då? Måste jag i så fall betala in pengar eller minskas mitt underskott? Du måste omedelbart skatta privat för det. Det är bara att pytsa in. Sisådär en 2000:- - 3000:- per månad. 24000:- - 36000:- per år alltså.

Om jag inte hade klarat av min revision, så hade de velat ha sisådär 120 000:- på ett bräde.

OBS! Så här säger skatteverket på sin hemsida:

Skatteverket gör dock en samlad bedömning av de olika omständigheterna i varje enskilt fall så det är inte säkert att enbart en körjournal är tillräcklig för att undgå bilförmån.

Kan ju tänkas att jag är mer korkad än jag trodde...
men hur skall jag kunna betala in...säg 36000... med en rörelse som går 20000 back???
Hur skall jag kunna transportera mina hästar tor banor djursjukhus etc???

Jag har galopphästar. Måste åka iväg, har ingen bana, för varje träning. Enbart oktober denna månad 5 resor till Jägersro med 35 mil per gång...
Finns inga start eller träningslistor.

Det är inte din RÖRELSE det drabbar. Det är DIG PRIVAT.

DU, som fysisk person, anses i så fall ha en förmån, fri bil. Och detta måste DU skatta för. Inte ditt företag. Inte din rörelse, som går back. Du som person.

Menar du att du inte använder bilen privat, inte alls? Bara precis till det du kör i företaget, d v s med häst. Vad använder du i så fall när du handlar, etc?

Jag hakar på och undrar om ni har koll på vilka regler som gäller om jag låter mitt företag (enskild firma) äga min tunga lastbil? Den används mest till "företagsrelaterade" saker, men jag använder den privat också ibland. Jag har för mig att jag läst i nån broschyr att det inte är samma, hårda regler för lastbil som personbil, men jag har inte satt mig in i detaljerna än.

Om jag istället äger den privat, vilka kostnader kan jag ta upp när mitt företag använder den? Diesel? Något mer?

Det är inte din RÖRELSE det drabbar. Det är DIG PRIVAT.

DU, som fysisk person, anses i så fall ha en förmån, fri bil. Och detta måste DU skatta för. Inte ditt företag. Inte din rörelse, som går back. Du som person.

Menar du att du inte använder bilen privat, inte alls? Bara precis till det du kör i företaget, d v s med häst. Vad använder du i så fall när du handlar, etc?

Har en annan bil som jag använder. Drar 1/4 del så mycket i bensin...

Förstår ännu inte. Förklara bättre!
Jag har en enskild firma. Har en pickup att dra hästarna och hämta foder med. Registrerad som personbil. Inventarie i bokföringen.

Jag är väl företaget? Är det jag eller min enskilda firma som går back?

Ärligt, hur ofta används alla dessa hästlastbilar etc privat? Mycket billigare att köra en personbil!

Men din hästbil ÄR ju en personbil...

Med körjournal och en privatbil tror jag du kan komma igenom en revision utan att bli förmånsbeskattad. Men det säkraste är att konsultera Skatteverket, och ta uppgift om namn på den du pratar med.

Jag hakar på och undrar om ni har koll på vilka regler som gäller om jag låter mitt företag (enskild firma) äga min tunga lastbil?

Tung lastbil, C-kortsbil, blir det inte något förmånsvärde på.
Den kan du t.o.m. ta till krogen utan att få problem.
Så den skall du absolut äga i företaget och inte privat.

Har en pickup att dra hästarna och hämta foder med. Registrerad som personbil.

Registrera om den som lätt lastbil så kommer det att gå bra med körjournal och annan privat bil.

Vad som är du privat och vad som är din firma är vid enskild firma en svår nöt att knäcka.
Men förenklat så kan man säga att det som är i bokföringen är firman och annat är du.

Din mat och ditt boende t.ex. är du och inte firman.

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte... 2
Svar
29
· Visningar
3 500
Senast: Ramona
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 395
Senast: Draumsyn
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 860
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈