Körjournal, är det ett krav???

Sv: Körjournal, är det ett krav???

Vet inte varför du är så irriterad på oss, vi försöker förstå, förklara och tydliggöra (tydligen utan att lyckas särskilt väl).

Om det här är snårigt för dig, tycker jag du ska vända dig till din redovisningsekonom, din revisor eller Skatteverket, de jobbar med dylika frågor dagarna i ände och kan säkert förklara det lättare för dig.

Aha, det låter lovande! Då ska jag läsa på lite mer och se om jag ska skriva in den i bokföringen. Men till krogen vet jag inte om den får följa med :rofl:

Det går väl alldeles utmärkt med min privatägda tunga hästlastbil som ärendet inte gäller!!??

Det där förstår jag inte.
Tunga lastbilar har man lämpligtvis i företag, då de inte ger någon förmånsbeskattning.

Skattereglerna runt fordon är krångliga, snåriga och ologiska.
Det gäller att spela efter skattespelets regler, annars så får man böta eller gå i fängelse.
Utan att passera "GÅ".

Varför har du Pickupen registrerad som personbil?

Hjälp Mig!!!!

Hur gör jag?

Startade enskild firma 2004. Allt väl. Revision hösten 2005 som ett brev på posten, då verksamheten gick back.

Ärligt, vem av oss som börjar med hästar och avel går plus år 1???

Inget underkändes av min bokföring. Inte heller den nu aktuella "firmabilen". Inget krav på körjournal ställdes.

Nu kommer årets revision med koll på bilen.

Beror all denna hetsjakt på att jag ej har en inkomst?
Kanske skall jag åberopa diskriminering?

Jag har noll i inkomst, ej heller A-kassa. Blir jag sjuk eller skadad har jag noll inkomst. Ingenting vid sjukskrivning heller.
Väninnan har nästan lika siffror på verksamheten, men har ett heltidsjobb i ryggen. OCH slipper koll. Vi startade upp samtidigt med likadan verksamhet.

någon med erfarenhet?

Jag vet en kille som jobbade som sopåkare.
Han tyckte att det var så bra att han kunde ta sopbilen dit han skulle helt utan att bli beskattad för det.
För som han sade "Vem fan vill åka sopbil till krogen?".
Vilket han faktiskt gjorde.
Gratis är gott.

Nu kommer årets revision med koll på bilen.
De jagar alltid bilar.
I alla lägen.

Beror all denna hetsjakt på att jag ej har en inkomst?
Antagligen.
De funderar över vad du lever av.
Och funderar på om du har svarta inkomster.
De vill antagligen skönstaxera dig.

Kanske skall jag åberopa diskriminering?
Vilken diskriminering?
Det finns liksom ingen att åberopa.
Du måste förklara hur du gör för att betala bostaden och din pölsa.

Har man något som liknar en personbil så är det oftare enklare att äga den privat och dra av för resor man gör för att få inkomst. Man ska självklart skriva körjournal även i det fallet.

Alla tror att det är "klippet" att ha firmabil men det kan bli en dyr affär om man inte gör rätt. Regelverken är krångliga och skattverkets tolkningar tuffa.

Du beskriver din bil som en dragbil, vad innebär det? En av anledningarna till att många tycker det är kul med firmabil är att man vill dra av momsen för inköpet. Där har reglerna skruvats åt så det är färre bilmodeller som uppfyller kraven.

Det där förstår jag inte.
Tunga lastbilar har man lämpligtvis i företag, då de inte ger någon förmånsbeskattning.

Skattereglerna runt fordon är krångliga, snåriga och ologiska.
Det gäller att spela efter skattespelets regler, annars så får man böta eller gå i fängelse.
Utan att passera "GÅ".

Varför har du Pickupen registrerad som personbil?

Inte regad som lastbil, då jag behöver min medhjälpares sittplats.
Jag är tränare, min dotter rider och jag behöver en medhjälpare.

Kanske skulle jag ha fuskat och satt in ett nät/galler?

Med andra ord, bättre för mig att köpa en tung lastbil till företaget.

Har ännu efter flertalet timmars sökande, ej funnit regler som säger hur körjournal skall skrivas eller när de måste finnas.

Har gått igenom broschyren för enskild fima utan att finna svar. Är jag blind???

Vilken sittplats?
Man kan ju ha massor av sittplatser i en lätt lastbil.
Dubbelhyttad pickup är också en lätt lastbil.
Sitter medhjälparen på flaket eller?

Vilken sittplats?

Jag har ingen lätt lastbil. Bara en stor Jeep, som en del reggar som lastbil med hjälp av ett galler...

Menar du att jag borde sälja och köpa en lastbil för att slippa från de problem jag hamnat i?

I min tunga lastbil har jag tre platser, men den har jag enbart för privat bruk. Inga avdrag i deklarationen för de resorna.

Vilken sittplats?

Jag har en vanlig stor Jeep. Med ett galler kan den bli lastbil, men jag behöver 4 platser!!! Har ej fuskat genom att lagom till besiktning sätta in galler, borde jag ha gjort det i stället? Åh vad underbart om ett galler vore lösningen på alla mina problem!

Behöver en dragbil som drar 3500 kg, hur många bilar gör det?

Hur gör jag då?

Har även en tung lastbil, obekväm men med 4 platser. Ägs av mig privat, inga avdrag har yrkats på. Hemsk.

Jag har ingen lätt lastbil. Bara en stor Jeep, som en del reggar som lastbil med hjälp av ett galler....

Det fungerar inte skattemässigt.
För att vara en skattemässig lätt lastbil så måste den vara med flak som är skilt från hytten med 3cm eller så.
Du skrev Pickup inte Jeep.
Olika.

Min Cheva VAn var i.o.f.s. en sådan lastbil.
Van med lastgaller.
Men då så sätter man gallret bakom alla stolar.
Numera så räknas inte det skattemässigt när det gäller förmånsbilar.
Utan det var om man hade tagit in den i företaget före jag tror att det var -93 och den var gammal nog då.
Om man vill ha den billigare vägskatten för en dieselbil så fungerar det dock.

Behöver en dragbil som drar 3500 kg, hur många bilar gör det?
Chevrolet Stepside med Crew Cab.
Pickup på riktigt.

Hur gör jag då?
Ingen aning.
Om jag visste svaret på den frågan så skulle jag vara rik som skattekonsult nu.

Har även en tung lastbil, obekväm men med 4 platser. Ägs av mig privat, inga avdrag har yrkats på.
Ditt eget val faktiskt.
Den skulle skatteverket ha godkänt.

Förmånsvärdet minskar ditt underskott i näringsverksamheten, förmodligen så mycket att du får ett positivt resultat.

Förmånsvärdet för bil tas upp vid kod 802 i deklarationen.

Har du inte tagit upp förmånsvärde och skatteverket påför detta efteråt får du även ett skattetillägg på 40%

HeJe

Minskar förmånsvärdet med att bilen blir äldre eller är det samma summa hela tiden?

Jag skulle nog säga att det är ett krav även om det inte finns att utläsa någonstans. När vi startade hästföretag frågade vi vår revisor om vi kunde köpa en bil på företaget just för att köra hästar mm men han avrådde bestämt! Han sa att det är mycket enklare på alla sätt och vis att ha bilen privat men göra avdrag för antal körda mil i företagets regi, så nu gör vi så.

Jag skulle nog säga att det är ett krav även om det inte finns att utläsa någonstans. När vi startade hästföretag frågade vi vår revisor om vi kunde köpa en bil på företaget just för att köra hästar mm men han avrådde bestämt! Han sa att det är mycket enklare på alla sätt och vis att ha bilen privat men göra avdrag för antal körda mil i företagets regi, så nu gör vi så.
Min revisor har nog gått samma utbildning! Enda anledningen att köpa bilen "på firman" är om man vill kunna dra av momsen på inköpet. Då är reglerna mycket bestämda så i princip bara pick-up och lastbil är OK (luftspalt mellan förarutrymme...) http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002507/kap24.pdf

Den ekonomiska vinsten är dock inte värd allt besvär.

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte... 2
Svar
29
· Visningar
3 500
Senast: Ramona
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 395
Senast: Draumsyn
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 860
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka