kördistans?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej, mitt första besök här på distans!

Jag undrar vad ni tror om den nya sporten distanskörning? Och hur långt och hur fort skulle man köra då?

I körningen har vi allt från minishettisar till ardenner och frieser, med olika sorters vagnar. Hur skulle man lägga upp en första tävling, och har någon varit med i något liknande innan?

mvh jenny, kusk

Sv: kördistans?

I anslutning till Vasaritten hade vi under något (eller var det några?) år på 90-talet en körklass parallellt med vanliga ritten. Vasaritten gick då från Falun/Ornäs via Svärdsjö, Dådran till Rättvik och några år till Mora, uppdelat på 4 sträckor ca 40 km vardera på fyra dagar. Körsträckan var Dådran - Rättvik med vetgate i Blecket. Ekipagen var väldigt olika, allt från maratonvagn till trilla. Förspänningen skulle vara korrekt med draglinor och svängen. I övrigt samma regler som för ridande ekipage.

Sv: kördistans?

Det finns redan och är rätt stort i vissa länder. Har sett det mycket i Ungern bland annat.. Men jag tittade mest på distansritterna så jag vet inte riktigt hur långt mästerskapet var på. Vagnarna är superlätta, och rätt läckra faktiskt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka