skogstomten

Trådstartare
Inte helt seriös råd nu, men...
Ko erfarna? finns det någon köttdjurs ras som är mer kända för lågmäldhet? :crazy:
Jag har pinsamt svårt för koråmningar, det hugger som knivar i mig,
en tiggande ko eller en ko som råmar efter kraftfoder :p
Det är sån grym ljudnivå så finns det tystar raser?

hoppas hoppas hoppas

Sv: Koraser?

ja för det mesta (...) så skriker man ju av nån anledning.. annars finns det ju ljudisolering eller öronskydd...;)

Bohemic skrev:
Har dom bara mat så är dom flesta raser tysta!! :)
Fri tillgång på grovfoder så det är nog lugnt, likaså gott om vatten saltsten mm.

Dremot GODIS!!! matte husse hallå vi vill ha havre, jaja vi fick nyss, men vi vill ha meeeeer. :bump: Det stuket....
Så dom lider knappast någon nöd. :smirk:

hopptossa skrev:
ja för det mesta (...) så skriker man ju av nån anledning.. annars finns det ju ljudisolering eller öronskydd...;)
ja tiggeri anledning ja.
aja, får väl knata om kring med hörselskydd med radio i.

Tycker att dom flesta kreatursraserna är rätt lika. Dock har jag fått uppfattningen om att mjölkkorna (svensk låglandsboskap/holstein) är mer högljuda än nötköttsraserna. Vad är det för ras på dom korna ni har då?

Mina higlandkor är tysta om dom har mat. Dom tigger inte med ljud heller, dom tittar med ledsna ögaon under luggen om dom vill ha godis.
Men tjuren vrålar lika mycket som alla grannarnas tjurar när det finns någon brunstig ko eller kviga i närheten. Nu börjar snart den årstiden då han kan stå hela natten och skrika.

Fjällkossor är väldigt snabba att meddela sitt missnöje med det mesta :smirk:
ingen ras för den som har känsliga öron...

Masse skrev:
Mina higlandkor är tysta om dom har mat. Dom tigger inte med ljud heller, dom tittar med ledsna ögaon under luggen om dom vill ha godis.
Men tjuren vrålar lika mycket som alla grannarnas tjurar när det finns någon brunstig ko eller kviga i närheten. Nu börjar snart den årstiden då han kan stå hela natten och skrika.

Kanske får försöka övertala herr koägande sambo att vi går över till Higland då, för ögon är jag himla svag för :angel:
Nä men de kanske vore ett trevligt alternativ ändå, som det är nu är det en himla korsning i dom :eek:
Jag har som inte riktigt angagerat mig eftersom det ligger lite utom mitt intresseområde.

Sirpa skrev:
Fjällkossor är väldigt snabba att meddela sitt missnöje med det mesta :smirk:
ingen ras för den som har känsliga öron...
Mhm... äldsta och äckel klokaste :o kossan är ju en hel del Fjällko i, fint som köttdjur va? ;)
Fast hon är suverän som ledarko, det får jag väl erkänna.

Jodå, jag vet nog hur tiggande "nötter" låter. Ungdjuren är värst!!
Man kan ge dom mat så det sprutar ur öronen på dom, men ändå så vrålar dom efter mer!! Man kan bli smått galen på dom ibland. Särskilt när man ska ge 20 småkalvar mjölk samtidigt och det är en jätte vacker (!) kör man får höra om att man ska skynda sig på- för vi vill ha mat nuuuu!

Men dom äldre kossorna är lugna och fina när maten ligger på bordet och dom äter i godan ro, inte kastar i sig som dom mindre...

Vi har vi en salig blandning på djur- SLB,SRB,holstein (svart o röd), aisher, jersey, brown swiss mfl. inga köttdjur, så jag kan ju inte ge några förslag på bra köttdjursraser.
Highland cattle är fina men dom ger tyvärr inte så mycket kött, men dom är duktiga att hålla landskapet fint:)

Du får göra som jag- på med hörlurar med radio i!!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar