korädd nordis

travarnordis

Trådstartare
Hejsan!

Det är roligt och spännande med hästar . oooh ja!
Min underbara häst, är rädd för KOSSOR! Haha dom är livsfarlig enlig honom. Och detta betende har blivit värre och värre.
För 1½års sedan när jag fick hem honom lyckades man övertala honom till att (helst skena) förbi dom men idag ska han stegra innan han ska förbi dom. Och förr var det bara lite "små skutt" som ett bevis på protest - men idag är det riktig otäckt! Han ställer sig rakt upp (nästan så han slår över) och slår med frambenen. Detta är inte bara som protest vid kossor utan nu också när han inte vill göra något - gå över ett dike som tex.

Så mina frågor är:
- vad är de som gör att så många hästar är rädd för kossor?
- vad ska jag göra åt hans stegring innan han slår över?

Kossor kan ha varit en ny grej för honom när han kom hem till mig men sen dess har han stått brevid en kohage där det står kossor dygnet runt i under sommaren och sedan har grannen kvigor ute även på vinter, så jag tycker han borde ha blivit van? Men ha kan inte ens gå och beta bredvid dom utan han skenar runt i hagen och ställer sig så långt bort dom som han bara kan.
 
Sv: korädd nordis

Hej
Han är bara dum med dig, står han bredvid kor o kvigor och inte reagerar på det så har han bara kommit på ett sätta att slippa undan
Det kanske är så att du omedvetet spänner dig för att du förväntar dig en reaktion och då kommer den som ett brev på posten, i hans fall att han går upp på bakbenen.

För att undvika det så ha en framåtdrivande rörelse hela tiden i samma takt och ja det är tvingande då kan han inte gå upp på bakbenen, men det gäller att ha benmuskler och säte som klarar att driva på det sättet, så har du inte det så öva på ridbanan och låt det ta den tid det tar.

Det finns ett annat knep också och det är att när du märker att han spänner sig för att hitta på något dra honom åt sidan så han kommer i obalans då kommer han heller inte att klara av att gå på bakbenen.

Där är det dock viktigt att du är uppmärksam så du kan bryta av honom innan han är på väg upp annars är det farligt för dig.

Så börja med det framåtdrivande i första hand och sen är det att du måste visa honom att han ska lita på och respektera dig som ryttare för där är det som alltid med djur flockledaren rules.

Lycka till
 
Sv: korädd nordis

Pali: trust me! jag driver och driver för att få honom att inte stanna, och jag drar i den andra tygeln när han går åt det andra hållet osv. Jag gör nog allt.
Och han har svårt för kossor även i hagen (kanske var lite otydlig) - han tycker inte om dom även då.
Rider man med en annan går de lite bättre men det ska helst springas förbi dom ändå.
Han vill helt enkelt bara inte vara upp i dom.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 662
Senast: s957
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp