Korädd häst

misan

Trådstartare
Min kompis häst är rädd för kor, vilket är ett rätt stort problem eftersom vi måste passera dem i stort sett varje ridtur.
På håll går det bra, hon blåser upp sig och steppar lite men går förbi. Men igår fick det inget vidare, korna var precis vid staketet och hästen fick mer eller mindre panik. Hon hoppade av och försökte leda henne, gick en bit framåt men sen kastade pållan runt och slet sig. Och stack. Riktigt läskigt. Som tur var behöll min häst (inte korädd) fattningen och vi tog oss hem, inget hade hänt utan hon hade hittat en hingst i hage efter vägen så där väntade hon snällt. ;)
Frågan är nu, hur gör man för att vänja dem?? Träna, träna antar jag, men hur? Det bästa vore ju med en hage intill korna men tyvärr är det ingen hage som ligger riktigt bra. Min häst är som sagt inte rädd men tyvärr hjälper det bara till en viss gräns, när hon kommer nära drar hon iväg.

Sv: Korädd häst

Min häst var likadan, men nu går han förbi kossor utan problem (för det mesta iaf :p) Första gången vi försökte gå förbi kossorna stegrade han, kastade sej ner i diket och skenade hem...

Jag började med att rida ut med en kompis som hade en stencool häst, och eftersom hon är mycket lugnare som person och inte 'visste' att han var rädd för kor, så fick hon rida honom och jag hennes häst. Min häst fick 'gömma' sej bakom hennes, hennes häst gick närmast kossorna och min på andra sidan (hennes häst var 175, min är 140, så han såg inte ens kossorna där bakom ;)). I början var det jättejobbigt, men efter några gånger insåg han att kossorna kanske inte var så farliga ändå.

Efter en tid började vi rida lite bakom kompisens häst, så att min blev mer och mer 'utsatt' för kossorna. Till slut kunde vi gå helt bakom och det gick bra. Eldprovet var att gå förbi dem helt själv, första gången var det läääääskigt men sen gick det bra. Och av någon anledning gick det alltid bättre att gå förbi på hemvägen :angel::D

jag hade aldrig hoppat av. Svårt att kontrollera från marken på samma sätt om den blir riktigt rädd. Sitter man på kan man förhoppningsvis stanna efter en bit. Men går man jämte är det lätt hänt att hästen sliter sig om den bestämmer sig för att fly.
Men med, det är bara min åsikt. Det beror förstås mycket på hästen med.

Iaf. En häst i vårt stall var rädd för kossor. Men sen så flyttade det in en svartvit skäck i stallet (som lustigt nog kallades för kossan) och i början var han lite rädd för hästen, men sen vande han sig och nu går det mycket bättre med vanliga kossor. Han tittar lite och kan gnägga på dom och frusta som en gris, men det är allt.

Leta upp en skäck att öva på:p

Min häst var också livrädd för nästan allting, blev så trött på honom! sen hittade jag en en polishästkur för linus andler, han tränad hästar som skulle bli "polis". Hans kurs fick man lära sig rida mkt med sistsen och hur man ska göra när en häst blir rädd. Vi fick rida jämte parassol, både på och över pressäningar( som dom sedan fladrade runt på medans hästen stog stilla och likande när man stog under den., genom rök (rökmaskin) med flagga som man sedan arbatade mkt med så man kunnde ha den för hästen huvud och då fick den helt enkelt lita på sin ryttare. vi fick även spela med en sån stor boll. Allt gick ut på hur man ska sitta och hur hästen ska vara ställd.. man ska luta sig mot "faran", ställa hästen ifrån "faran" och klappa hästen på den sida" faran" .. stannar hästen och backar lutar du dig lite bakåt och trycker på igen om den inte går fram använd spö, men spöet ska inte vara på den sidan som "faran" är på. du får absolut inte luta dig framåt, och så fort den bara tänker ta ett steg fram beröm snabbt. beröm och prata lugnt medans den gå fram.. Rätt svårt men det gav ett mycket bra resultat :)

Min kompis hade också en korädd häst, men det tog bara ca 4ggr att få hästen att gå förbi korna någolunda lugnt.

Första dagen red vi bara så nära hagen att hästen började blåsa och hjärtat dunkade för fullt. Så stod vi där ca 15min. Jag gick närmare korna med min häst och lät honom beta av gräset intill hagen.
När hennes häst lugnat sig lite så vände vi och gick hem.

Andra gången så gjorde vi samma sak och när hästen lugnat sig så skrittade vi förbi korna så att min häst gick mellan hennes häst och korna. Hon blåste och trampade, men höll sig i skinnet.:)

Tack för alla tips! Vi får nog försöka öva i helgen, och ett tag framöver skulle jag gissa... "tyvärr" är inte dessa kor fläckiga utan helvita, så vi behöver nog en skimmel att träna på ;-)
Polishästkurs lät ju verkligen hur kul som helst!! Ska försöka tänka på de saker du skrev, om man nu kommer ihåg allt =) Men det blir nog börja att försöka vänta ut henne, så hon får titta sig less.. Och nej, hoppa av är nog ingen bra idé, men just då var markägaren i närheten och hon ville inte riskera att hästen sprang ut i hans kornåker. Vilket den i och för sig gjorde ändå när den slet sig... Jaja, alltid lär man sig nåt.

Vart hittar man förresten träningar för polishästar??

Senast ändrad:

Jag lät min häst gå med ett gäng kvigor (en ko som aldrig har fått kalv). Nu kan jag inte rida förbi en kohage förrän hon vill in till dem.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama